Dostęp do informacji publicznej 9.PR.Z5.8.DdIP
Przedstawienie genezy instytucji dostępu do informacji i rozwoju podstaw regulacji prawnej w tym zakresie w prawie międzynarodowym i prawie Unii Europejskiej oraz ich implementacji w prawie polskim.
Szczegółowe omówienie podstaw prawnych dostępu do informacji w Konstytucji RP oraz regulacji prawnej dostępu do informacji publicznej oraz dostępu do informacji o środowisku i jego ochronie, w tym odpowiednio zakresu podmiotowego i przedmiotowego a także form i procedury uregulowanego w nich dostępu do informacji. W ramach wykładu konwersatoryjnego zadania praktyczne z identyfikacją przepisów
prawa polskiego implementujących odpowiednie postanowienia zawarte w prawie międzynarodowym i prawie Unii Europejskie
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
K_W01 Student zna podstawowe pojęcia prawne, budowę, hierarchię i dekodowanie norm prawnych
K_W05 Student zna różne rodzaje wykładni, posiada podstawową wiedzę, w stopniu koniecznym dla prawnika, w zakresie ekonomii, politologii, filozofii i socjologii.
K_W08 Student objaśnia reguły tworzenia i stosowania prawa.
K_W09 Student zna podstawy funkcjonowania państwa prawa w różnych obszarach.
K_W10 Student zna podstawy projektowania i przeprowadzania modyfikacji w zakresie tworzenia aktów prawnych
wewnętrznych i zewnętrznych.
Umiejętności:
K_U01 Student posiada umiejętność prawidłowego ustalania stanu faktycznego, dokonywania pogłębionej wykładni przepisów i subsumpcji, jak i złożonego wyszukiwania, analizy, oceny, selekcji, interpretacji informacji, zasad, źródeł wiedzy pozyskanych w trakcie procesu kształcenia.
K_U02 Student posiada umiejętność rozbudowanego, samodzielnego zdobywania i wykorzystywania oraz pogłębiania wiedzy zakresu administracji publicznej oraz powiązanych z nią dziedzin w celu analizowania i interpretowania problemów i zjawisk poruszanych w trakcie toku studiów
K_U08 Student stosuje przepisy prawa z uwzględnieniem politycznego, społecznego, ekonomicznego, historycznego, filozoficznego i psychologicznego kontekstu prawa.
Kompetencje społeczne:
K_K01 Student jest świadom konieczności stałego aktualizowania wiedzy, podnoszenia kompetencji zawodowych
i osobistych z zakresu prawa i nauk pokrewnych.
K_K04 Student prawidłowo identyfikuje i rozwiązuje problemy związane z wykonywaniem zawodu
Kryteria oceniania
Sposób zaliczenia: zaliczenie z oceną
Forma zaliczenia wykładu: pytania otwarte pisemne
Metody dydaktyczne: analiza tekstów, wykład konwersatoryjny, wykład z prezentacją multimedialną
Lista zagadnień problemowych omówiona na ostatnich zajęciach i udostępniona stu-
dentom
Test zaliczeniowy odwołujący się do zagadnień problemowych
• Test
– 3 pytania zamknięte (punktacja 0-1) – max 3
– 3 pytania otwarte (punktacja 0-6) – max 18
• Punktacja pytań otwartych
– Zawartość merytoryczna: 0-4 punkty
– Subiektywna ocena zrozumienia tematyki i precyzji sformułowań:
0-2 punkty
• Ocena
– 11-12 pkt: dostateczny
– 11-12 pkt: dostateczny
– 13-14 pkt: dostateczny plus
– 15-16 pkt : dobry
– 17-18 pkt: dobry plus
– 19-21 pkt : bardzo dobry
Literatura
J. Jendrośka, M. Bar, Dostęp do informacji. Skrypt. Wrocław 2009
Dostęp do informacji publicznej, P.Szustakiewicz (red), wyd.Beck, 2019
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: