Historia Polski XIX w. II.1.21-7
Treści programowe
1. Książę Adam Jerzy Czartoryski i jego relacje z Rosją
2. Wokół stereotypów Rosjan – wielki książę Konstanty Pawłowicz i prezydent Warszawy Sokrates Starynkiewicz
3. Wolność w ujęciu romantyków
4. Życie prywatne F. Chopina
5. Kariery Polaków w Rosji w XIX w.
6. Akademia Umiejętności na tle polityki Austrii w dobie autonomii Galicji
7. Opieka zdrowotna na ziemiach polskich w XIX w.
8. Stan wojenny w 1861 i 1981 – analogie i różnice
9. Romuald Traugutt – sylwetka duchowa dyktatora
10. Publicystyka Aleksandra Świętochowskiego
11. Polacy i Niemcy poprzez pryzmat stereotypów – na przykładzie XIX w.
12. Koncepcja społeczeństwa obywatelskiego w ujęciu K. Libelta
13. „Chłopi” W. Reymonta jako źródło wiedzy o społeczności wsi polskiej k. XIX w.
14. Świadomość narodowa Polaków w XIX w.
15. Polska inteligencja w XIX w.: geneza i rola społeczna
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Wymagania
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu historii XIX w. - specyfice przedmiotowej i metodologicznej epoki (K_W01)
Posiada pogłębioną wiedzę z zakresu historii Polski wieku XIX (K_W02)
Posiada znajomość terminologii w zakresie historii ziem polskich XIX w. (K_W04)
Dostrzega relacje pomiędzy historią XIX w. a aktualnymi wydarzeniami (K_W06)
Zna podstawowe metody analizy i interpretacji wytworów kultury właściwych dla tradycji, teorii i szkół badawczych w obrębie historiografii XIX w. (K_W08)
Zna różne punkty widzenia (determinowane różnym podłożem narodowym i kulturowym) na kluczowe kwestie z zakresu historii myśli politycznej (K_W10)
Student potrafi wyszukiwać, analizować, selekcjonować, oceniać oraz użytkować informacje i dane z wykorzystaniem różnych źródeł i metod (K_U01
Umiejętności
Posiada umiejętność publicznej prezentacji wyników analizy badań z zakresu historii Polski XIX (K_U02)
Posiada podstawowe umiejętności w zakresie poprawnego komentowania, opatrywania przypisami i redagowania tekstów zgodnie z kanonami przyjętymi w naukach humanistycznych (K_U03)
Posiada umiejętność argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułować wnioski (K-U04)
Posiada podstawowe umiejętności badawcze w zakresie historii Polski XIX w. (K_U05)
Umie korzystać z technologii informacyjnej, multimediów i zasobów Internetu. Potrafi opracowywać dane dotyczące historii i związanych z nią dyscyplin nauki, stosując m. in. metody statystyczne oraz tworząc bazy danych (K_U06)
Posiada umiejętność komunikowania się z zastosowaniem profesjonalnej terminologii właściwej dla obszaru historii Polski XIX w. (K_U07)
Potrafi dokonać krytycznej analizy różnego rodzaju obszarów wiedzy i informacji z zakresu historii Polski XIX w. oraz ocenić ich rolę społeczną i kulturową (K_U08)
Posiada umiejętność zdobywania wiedzy i poszerzania kwalifikacji badawczych w zakresie dot. obszaru historii Polski XIX w. (K_U09)
Wykazuje umiejętność uczenia się i doskonalenia własnego warsztatu z wykorzystaniem nowoczesnych środków i metod pozyskiwania, organizowania i przetwarzania informacji i materiałów (K-U13)
Potrafi przeprowadzić prawidłową analizę tekstu źródłowego
Potrafi wykorzystać metody charakterystyczne dla innych nauk (np. statystyka, historia literatury, praso-znawstwo ) na potrzeby analizy historycznej
Kompetencje społeczne (postawy)
Student potrafi pracować w grupie przyjmując zarówno rolę kierowniczą jak i członka zespołu (K_K01)
Rozumie konieczność i odczuwa potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju kulturalnego (K_K02)
Jest świadomy znaczenia historii, szczególnie epoki dziejów Polski w XIX w., dla utrzymania i rozwoju więzi społecznych na różnych poziomach (K_K04)
Respektuje różnice poglądów historiograficznych w różnych okresach czasu i kontekstach (K-K05)
Docenia i szanuje tradycję i dziedzictwo kulturowe ludzkości i ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego XIX-wiecznej Polski (K_K07)
Jest gotów do propagowania wiedzy historycznej w środowisku lokalnym (K-K08)
Kieruje się obiektywizmem w podejściu do przekazu historycznego. Posiada również odwagę cywilną w sprzeciwianiu się instrumentalizacji wiedzy historycznej przez grupy narodowe, społeczne i polityczne (K_K09)
Charakteryzuje się wrażliwością etyczną, empatią, otwartością, refleksyjnością oraz postawami prospołecznymi i poczuciem odpowiedzialności (K-K10)
Kryteria oceniania
Przedmiot kończy egzamin w formie pisemnej:
a) test (uzupełnień, wyboru)
b) rozprawka na 2-3 tematy z wcześniej przekazanej listy 100 zagadnień
W przypadku ćwiczeń:
Ocena końcowa stanowi sumę, na którą składają się:
Aktywność na zajęciach: 20%
Oceny za wykonanie 6 zadań, każde 10% do oceny końcowej
Znajomość lektur z podanej listy (pamiętniki, wspomnienia): 20%
Literatura
Wykaz literatury
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć:
• Chwalba A., Historia Polski 1795-1918, Kraków 2000;
• Zgórniak M., Polska w czasach walk o niepodległość 1815-1864, Kraków 2003;
• Buszko J., Od niewoli do niepodległości 1864-1918, Kraków 2003;
• Wasilewski S., Życie polskie w XIX wieku, Warszawa 2008.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: