Polish as a foreign language KZ-01-00-000001-E
Na zajęciach studenci uczą się:
• rozumienia ze słuchu prostych wypowiedzi (dialogów, krótkich monologów), prostych pytań, wskazówek i instrukcji,
• rozumienia ogólnej treści prostych tekstów pisanych,
• uczestniczenia w prostych sytuacjach komunikacyjnych, wyrażania podstawowych intencji, krótkiej informacji na swój temat, o otoczeniu, innych ludziach itp.,
• wymowy głosek polskich,
• pisania poznanych wyrazów i zdań, podawania własnych danych osobowych.
Tematyka zajęć (a tym samym słownictwo i struktury gramatyczne) obejmuje takie obszary, jak:
• człowiek (dane personalne; wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, emocje),
• żywienie (artykuły spożywcze, posiłki itp.),
• życie codzienne (rutyna dnia codziennego, pory dnia, przedmioty codziennego użytku),
• miejsca (bank, poczta, dworzec, biblioteka, hotel), wskazywanie drogi
• zakupu i usługi, opis przedmiotów
Zagadnienia gramatyczne:
• rzeczowniki (rodzaj gramatyczny, liczba pojedyncza i mnoga),
• przymiotniki (rodzaj gramatyczny, liczba pojedyncza i mnoga),
• zaimki osobowe (ja, ty itd.), wskazujące (ten, tamten), dzierżawcze (mój, twój itd.), pytajne (kto, co, który, czyj, jaki itd.),
• odmiana rzeczowników, przymiotników i zaimków: mianownik, biernik, narzędnik);
• liczebniki główne;
• czasownik (koniugacje, czas teraźniejszy),
• zdania oznajmujące, pytające, przeczenia,
• wypowiedzi w stylu formalnym i nieformalnym
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24-Z: | W cyklu 2022/23-Z: | W cyklu 2023/24-L: |
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student:
• będzie znał słownictwo oraz struktury gramatyczne wystarczające do wyrażenia pewnego zasobu podstawowych potrzeb komunikacyjnych (witanie, pożegnanie, zamawianie jedzenia, zakupy, udzielanie krótkich informacji o sobie, otoczeniu, innych ludziach);
• będzie umiał czytać (wymawiać) polskie wyrazy (imiona, nazwiska, nazwy miejscowe itp.),
• będzie rozumiał globalną intencję komunikacyjną prostych komunikatów (szyldy, napisy, reklamy, mapy, instrukcje itp.),
• będzie umiał poprawnie zapisać pewien zasób słów, wyrażeń i zwrotów,
• będzie rozumiał fleksyjny charakter języka polskiego (przypadki, końcówki i alternacje tematyczne, rodzaje gramatyczne), miał wstępną orientację co do budowy składniowej polskich zdań (oznajmujących, pytajnych i przeczących),
• będzie miał pewną wiedzę o Polsce (z zakresu kultury , geografii,, zwyczajów, realia życia codziennego itp.),
• będzie dumny z siebie, że z sukcesem poznaje kolejny język,
• będzie przekonany, że język polski nie jest „taki straszny” i będzie miał ochotę na dalszą naukę.
Literatura
Ewa Piotrowska-Rola, Marzena Porębska, Polski jest cool. Podręcznik studenta do nauki języka polskiego jako obcego na poziomie podstawowym, wyd.: Studio Temat,
Małgorzata Małolepsza, Aneta Szymkiewicz, Hurra!!! Po polsku 1. Propozycja programowa na
poziomie A1. Podręcznik studenta, Kraków: Prolog, 2010.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: