Człowiek - istota świętująca KZ-05-00-000006
Cele przedmiotu:
Wprowadzenie w istotę roku liturgicznego.
Zaznajomienie z układem świąt i innych obchodów.
Uchwycenie znaczenia obrzędowości w celebracji świąt roku liturgicznego.
Rodzaj przedmiotu
fakultatywne
Efekty kształcenia
Student...
Wiedza
- TMA_W03: zna terminologię nauk teologicznych i jej korzenie grecko-łacińskie - P7S_WG;
- TMA_W05: ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu teologii biblijnej - P7S_WG;
- TMA_W10: zna proces i uwarunkowania rozwoju religijno-duchowego oraz jego zagrożenia - P7S_WG.
- TkMA_W02: ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu liturgiki i liturgii, obrzędowości Kościoła katolickiego i pobożności ludowej - P7S_WG, P7S_WK.
Umiejętności
- TMA_U01: potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej - P7S_UW;
- TMA_U09: posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej zagadnień teologicznych i życia Kościoła, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań - P7S_UK;
- TMA_U14: potrafi nawiązywać współpracę z różnymi podmiotami działalności edukacyjno-wychowawczej, kulturalnej, społecznej i charytatywnej - P7S_UO;
- TkMA_U04: potrafi sprawować liturgię i obrzędy Kościoła katolickiego - P7S_UK.
Kompetencje społeczne
- TMA_K01: ma krytyczną świadomość poziomu własnej dojrzałości osobowej, nabytej wiedzy i umiejętności - P7S_KK;
- TMA_K02: rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces kształcenia się innych osób oraz potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny - P7S_KR;
- TkMA_K01: podejmuje przez całe życie osobisty religijno-duchowy rozwój i potrafi kierować rozwojem religijno-duchowym innych osób - P7S_KO.
Kryteria oceniania
Metody:
wykład podejmujący analizę współczesnych zachowań zwyczajowych, związanych ze świętami, z dyskusją na temat prezentowanych obrzędów ludowych i liturgicznych.
• ocena niedostateczna
WIEDZA
W1. Student nie zna terminologii nauk teologicznych;
W2. nie posiada żadnej wiedzy na temat teorii i metodologii teologii.
UMIEJĘTNOŚCI
U1. Student nie posiada żadnych umiejętności badawczych obejmujących analizę literatury teologicznej, nie potrafi opracować i zaprezentować wyników badań z zakresu liturgiki;
U2. nie potrafi przeprowadzić krytycznej analizy i interpretacji poglądów teologicznych i światopoglądowych.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE (POSTAWY)
K1. Student nie identyfikuje i nie rozstrzyga żadnych dylematy doktrynalnych i etyczno-moralnych związanych z życiem indywidualnym i społecznym;
K2. nie interesuje się współczesnymi dokonaniami w zakresie liturgiki.
• ocena dostateczna
W1. Student zna niektóre pojęcia i zadania liturgiki oraz treść niektórych dokumentów Kościoła katolickiego na temat liturgii sakramentów i sakramentaliów;
W2. ma podstawową wiedzę na temat liturgiki pastoralnej.
UMIEJĘTNOŚCI
U1. Student posiada podstawowe umiejętności badawcze obejmujące analizę literatury teologicznej;
U2. potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację niektórych poglądów teologicznych i światopoglądowych.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE (POSTAWY)
K1. Student identyfikuje i rozstrzyga niektóre dylematy doktrynalne i etyczno-moralne związane z życiem indywidualnym i społecznym;
K2. interesuje się niektórymi dokonaniami w zakresie liturgiki.
• ocena dobra
W1. Student zna terminologęi nauk teologicznych i jej korzenie grecko-łacińskie;
W2. ma uporządkowaną wiedzę na temat historii i liturgiki pastoralnej.
UMIEJĘTNOŚCI
U1. Student posiada umiejętności badawcze obejmujące analizę literatury teologicznej oraz potrafi opracować i zaprezentować wyniki badań w zakresie liturgiki pastoralnej;
U2. potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych celem określenia ich znaczeń oraz oddziaływania społecznego.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE (POSTAWY)
K1. Student prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy doktrynalne i etyczno-moralne związane z życiem indywidualnym i społecznym;
K2. interesuje się współczesnymi dokonaniami w teologii liturgii.
• ocena bardzo dobra
W1. Student ma pogłębioną wiedzę dotyczącą pojęć, celów i zadań liturgiki oraz dokumentów i nauczania Kościoła katolickiego na temat liturgii;
W2. ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat historii liturgii.
UMIEJĘTNOŚCI
U1. Student posiada bardzo dobre umiejętności badawcze obejmujące analizę literatury teologicznej, poglądy różnych szkół liturgicznych oraz potrafi opracować i zaprezentować wyniki badań w zakresie liturgiki;
U2. potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych celem określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesie historyczno-kulturowym.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE (POSTAWY)
K1. Student trafnie identyfikuje i rozstrzyga dylematy doktrynalne i etyczno-moralne związane z życiem indywidualnym i społecznym;
K2. interesuje się współczesnymi dokonaniami w zakresie liturgiki.
Literatura
Wykaz literatury
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu):
A.1. Wykorzystywana podczas zajęć
NADOLSKI B., Liturgika. Liturgia i czas, t. II, Poznań 1991,
BOGUNIOWSKI J., Misterium Paschalne w roku liturgicznym, Kraków 1997,
ZALESKI W., Rok kościelny, Warszawa 1989.
A.2. Studiowana samodzielnie przez studenta
WYSOCKI J., Rytuał rodzinny, Włocławek 2000.
B. Literatura uzupełniająca
KUNZLER M., Liturgia Kościoła, Poznań 1999.
SINKA T., Zarys liturgiki, Kraków 1994.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: