Bunt i sprzeciw w procesie wychowania KZ-05-00-000018
Bunt i sprzeciw jako zjawiska społeczne i edukacyjne. Bunt w wybranych teoriach filozoficznych, socjologicznych, psychologicznych i pedagogicznych. Pedagogika krytyczna i emancypacyjna. Bunt w kulturze współczesnej. Bunt a środowisko wychowujące. Bunt jako rezultat kryzysu autorytetów. Sprzeciw a kultura konsumencka i masowa. Bunt a happening. Bunt jako poszukiwanie utopii. Charakterystyka buntu indywidualnego. Bunt młodzieńczy jako zjawisko psychologiczne. Formy buntu młodzieńczego. Sposoby przejawiania się buntu. Bunt młodzieńczy a sposób przeżywania siebie. Edukacyjny potencjał przeżywania buntu.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
- zna wybrane koncepcje człowieka: filozoficzne, psychologiczne, społeczne i teologiczne stanowiące teoretyczne podstawy działalności w zakresie życia małżeńskiego i rodzinnego,
- ma podstawową wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym,
- ma podstawową wiedzę o rodzajach więzi społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach,
- ma elementarną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego oraz zachodzących między nimi relacjach,
- ma elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń.
Umiejętności
- potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności z zakresu nauk o rodzinie,
- potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań,
- potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności z zakresu nauk o rodzinie.
Kompetencje społeczne (postawy)
- ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia,
- dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki.
Kryteria oceniania
A. Sposób zaliczenia
• zaliczenie z oceną.
B. Formy zaliczenia
• krótka (ok. 10 min.) prezentacja multimedialna przygotowana według zadanego schematu w grupie kilkuosobowej, odwołująca się do informacji zawartych w notatkach z zajęć i do treści lektury.
C. Podstawowe kryteria
• prezentacja multimedialna zaliczeniowa – 70%,
• obecność i aktywność na zajęciach – 30%.
Literatura
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć:
A.1. wykorzystywana i omówiona podczas zajęć:
KULIGOWSKI W., POMIECIŃSKI A. (RED.), Oblicza buntu. Praktyki i teorie sprzeciwu w kulturze współczesnej, Poznań 2012; OLESZKOWICZ A., Bunt młodzieńczy. Uwarunkowania. Formy. Skutki, Warszawa 2006; TILLMANN K.-J., Teorie socjalizacji. Społeczność, instytucja, upodmiotowienie, Warszawa 2013; URBAN B., Zachowania dewiacyjne młodzieży, Kraków 2000; TURNER J. H., Struktura teorii socjologicznej. Wydanie nowe, Warszawa 2006; GUTEK G. L., Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji, Gdańsk 2003; URBAN B., STANIK J. M. (RED.), Resocjalizacja. Teoria i praktyka pedagogiczna, t. 1 – 2, Warszawa 2008; WOJTYŁA K., Osoba i czyn oraz inne studia antropologiczne, Lublin 2000.
A.2. studiowana samodzielnie przez studenta:
OLESZKOWICZ A., Bunt młodzieńczy. Uwarunkowania. Formy. Skutki, Warszawa 2006, s. 191 – 212.
B. Literatura uzupełniająca
GULLA B., WYSOCKA-PLECZYK M. (RED.), Przestępczość nieletnich, Kraków 2009; BARTKOWICZ Z., WOJNARSKA A., WĘ-GLIŃSKI A. (RED.), Efektywność resocjalizacji nieletnich w warunkach wolnościowych, Lublin 2013; HEJNICKA-BEZWIŃSKA T., Pedagogika ogólna, Warszawa 2008; NOWAK M., Teorie i koncepcje wychowania, Warszawa 2008; PYTKA L., Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne, Warszawa 2008; FERRERA A., Byłem zły, Kraków 2013; KAWECKI P., Siła serca kontra siła pięści, Kraków 2010.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: