ABC rocka: w stronę terminologii KZ-H-01-07-000003
Opis:
— Metody dydaktyczne stosowane podczas zajęć: wykład z elementami dyskusji, prezentacja multimedialna z użyciem sprzętu hi-fi (m.in. odtwarzacze BD, DVD, CD, gramofon), komputera i rzutnika.
— Treści programowe:
1. Style i gatunki: zróżnicowanie zjawisk rockowych.
2. Chaos terminologiczny i jego przyczyny.
3. Znaczenie terminów i terminologizmów a ich strona ortograficzna.
4. Terminologia rocka w słownikach specjalnych.
5. Terminologia rocka w słownikach ogólnych.
6. O nazwach niektórych „kultowych” instrumentów.
7. Nazwy nośników dźwięku w języku polskim.
8. Big beat, bigbit czy big-beat? Nazwy odmian rocka.
9. Terminologia a fonografia.
10. Terminologia a sceniczność rocka.
11. Terminy i terminologizmy związane z wykonawcami solowymi.
12. Terminy i terminologizmy dotyczące typów zespołów.
13. Dyskografia.
14. Rock w encyklopediach i encyklopedie rocka.
15. Jeszcze raz o leksykografii. W stronę trafnych rozwiązań.
Literatura uzupełniająca
Efekty kształcenia
WIEDZA
Po zakończeniu kursu student powinien:
— uświadamiać sobie heterogeniczność zjawisk rockowych i multikodowy charakter rocka oraz ich wpływ na zróżnicowanie terminologiczne (WK);
— znać podstawowe cechy terminologii rockowej i najważniejsze poświęcone jej polskojęzyczne prace (WG).
UMIEJĘTNOŚCI
Po zakończeniu kursu student powinien umieć:
— definiować podstawowe terminy związane z rockiem (UW).
Kryteria oceniania
A. Sposób zaliczenia
Zaliczenie z oceną
B. Formy zaliczenia
Praca zaliczeniowa.
C. Podstawowe kryteria
Praca zaliczeniowa (do wyboru różne warianty, odpowiadające preferencjom studenta) — 60%, aktywność / udział w dyskusji — 40%.
Literatura
Gradowski M., 2018, Big beat. Style i gatunki polskiej muzyki młodzieżowej (1957–1973), Warszawa.
Macan E., 2001, Progresywny urock, przeł. M. Majchrzak, Toruń.
Marcinkiewicz R. (red.), 2010, Unisono na pomieszane języki, t. 1: O rocku, jego twórcach i dziełach (w 70-lecie Czesława Niemena), Sosnowiec.
Marcinkiewicz R. (red.), 2011, Unisono w wielogłosie, t. 2: W kręgu nazw i wartości, Sosnowiec.
Marcinkiewicz R. (red.), 2012, Unisono w wielogłosie, t. 3: Rock a korespondencja sztuk, Sosnowiec.
Marcinkiewicz R. (red.), 2013, Unisono w wielogłosie, t. 4: Rock a media, Sosnowiec.
Marcinkiewicz R. (red.), 2014, Unisono w wielogłosie, t. 5: W stronę typologii i terminologii rocka, Sosnowiec.
Marcinkiewicz R. (red.), 2019, Unisono w wielogłosie, t. 6: Rock na pograniczach, Opole.
Siwak W., 1993, Estetyka rocka, Warszawa.
Shuker R., 2002, Popular music. The key concepts, London — New York.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: