Świat kreskówek I animacji Disneya w kontekście kulturowym KZ-H-01-07-000024
TREŚCI
- fakty z historii amerykańskiego filmu animowanego (twórcy, rozwój)
-kreskówka jako odrębny gatunek filmowy – charakterystyka
-funkcje filmów animowanych oraz kreskówek w kulturze
-transgresywność kreskówek
-kwestie etniczne i rasowe w filmach animowanych oraz kreskówkach
-przedstawienie ciała oraz ról płciowych w kreskówkach
REALIZOWANE TEMATY:
1. Wprowadzenie do specyfiki filmu animowanego.
2. Film animowany jako gatunek - próba definicji.
Paweł Sitkiewicz, Małe Wielkie Kino. Film animowany od narodzin do końca okresu klasycznego, Gdańsk 2009. [Tu: Cz. I Zrozumieć animację, s. 9-20.]
3.Ciało w kreskówkach.
Anna Czarna, Antyestetyzm świata przedstawionego w kreskówkach Cartoon Network, ,,Zeszyty Prasoznawcze" 2004, nr 3-4.
4.Arleta Witek, Kreowanie poczucia kobiecości przez filmy animowane Walta DIsneya, ,,Progress. Journal of Young Researchers" 2018, nr 5. (dostęp online)
5. Marta Pawłowska ,,Baklawa i sułtański krem - wizja obcych kultur z wybranych filmów animowanych Walta Disneya (dostęp online)
6. Anna Wojciechowska, Funkcje nawiązań międzyobrazowych w komunikatach wizualnych - na przykładzie animacji Disneya, Pixara i DreamWorks (dostęp online).
Literatura uzupełniająca
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
-Student zna podstawowe wyznaczniki wybranych gatunków filmowych: film animowany, kreskówka, potrafi zaprezentować ich definicję oraz ważniejsze fakty z procesu ich kształtowania się oraz rozwoju. WG
-Student zna wybranych twórców animacji oraz ich rolę w historii gatunku. WK
UMIEJĘTNOŚCI:
-Student potrafi przeprowadzić kulturoznawczą analizę wybranych kreskówek bądź filmów animowanych. UW
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania:
Sposób zaliczenia:
- zaliczenie z oceną
Forma i warunki zaliczenia przedmiotu:
Wykonanie prezentacji multimedialnej dotyczącej problematyki przedmiotu.
Podstawowe kryteria:
1. aktywne uczestnictwo w zajęciach - 60%
2. przygotowanie prezentacji zaliczeniowej - 40%
Literatura
Czarna Anna, Antyestetyzm świata przedstawionego w kreskówkach Cartoon Network. Próba zastosowania analizy zawartości do badań masowej kultury artystycznej, ,,Zeszyty prasoznawcze” 2004, nr 3-4.
Mąka-Malatyńska Katarzyna, Od Fantazji do Gumballa – estetyka filmu animowanego, ,,Polonistyka. Innowacje” 2016, nr 3.
Sitkiewicz Paweł, Małe wielkie kino. Film animowany od narodzin do końca okresu klasycznego, Gdańsk 2009.
Tymińska Marta, Kreskówkowe transgresje – o animowanych serialach Cartoon Network i ich recepcji, [w:] Seriale w kontekście kulturowym. Sfery życia – z życia sfer, red. D. Bruszewska-Przytuła, M. Chchmieńska, P. Przytuła, Olsztyn 2016.
Witek Arlena, Kreowanie poczucia kobiecości przez filmy animowane Walta Disneya, ,,Progress” 2019, nr 5.
Wojciechowska Anna, O tym jak Kaczor Donald pomógł wygrać wojnę: wpływ animacji Disneya na przebieg II wojny światowej, [w:] Badania i Rozwój Młodych Naukowców w Polsce, Nauki Humanistyczne i społeczne, red. J. Nyćkowiak, J. Leśny, cz. I, 2018.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: