Czy Kopciuszek była kłamczuchą? Od oczarowania do psychoanalizy baśni KZ-H-01-08-000009
- Problematyka gatunkowa baśni.
- Współcześnie stosowane koncepcje metodologiczne baśni.
- "Kotka Cenerentola" Bsilego a "Kopciuszek" Perraulta i Grimmów.
- Bettelheimowska lektura baśni o Kopciuszku.
- Baśń o Kopciuszku w psychologicznej interpretacji Drewermanna i strukturalistycznej Claude'a Levi-Straussa.
- W kręgu znaczeń Kopciuszka. Książe z bajki, życie po balu.
- Kopciuszek w kulturze popularnej.
- Medialne imperium Kopciuszka.
- Kopciuszki w literaturze.
- Nowe baśnie na przełomie XX i XXI wieku.
Dyscyplina
Literatura uzupełniająca
Ogólnie: Baśń we współczesnej kulturze, t. 1, Niewyczerpana moc baśni: literatura - sztuka - kultura masowa, red. K. Ćwiklak, Poznań 2014, t. 2. Królestwo człowiecze: edukacja - psychoanaliza - arteterapia, red. eadem, Poznań 2015. | W cyklu 2022/23-L: - Baśń we współczesnej kulturze, red. K. Ćwiklak, t. 1 i 2., Poznań 2014.
-Wais J., Ścieżki baśni. Symboliczne wędrówki do wnętrza duszy, Warszawa 2006. | W cyklu 2022/23-Z: - Baśń we współczesnej kulturze, red. K. Ćwiklak, t. 1 i 2., Poznań 2014.
-Wais J., Ścieżki baśni. Symboliczne wędrówki do wnętrza duszy, Warszawa 2006. |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24-Z: | W cyklu 2024/25-Z: | W cyklu 2022/23-L: | W cyklu 2022/23-Z: | W cyklu 2023/24-L: |
Efekty kształcenia
Wiedza:
- wymienia i charakteryzuje odmiany gatunkowe baśni WK,
- zna podstawowe warianty baśni o Kopciuszku WK,
- wymienia teksty literackie i teksty kultury wykorzystujące motyw Kopciuszka WK.
Umiejętności:
- interpretuje współczesne teksty oparte o watki i motywy zaczerpnięte z Kopciuszka UW,
- interpretuje" Kopciuszka" wykorzystując podejście psychoanalityczne UW.
Kompetencje społeczne:
- wykazuje samodzielność w stawianiu i rozwiązywaniu problemów badawczych KK,
- zachowuje krytycyzm w wyrażaniu opinii wartościujących KK.
Kryteria oceniania
Sposób zaliczenia
- zaliczenie z oceną
Forma i warunki zaliczenia przedmiotu
- wykonanie prezentacji na wybrany temat
Podstawowe kryteria:
- aktywność na zajęciach - 60%,
- prezentacja - 40%
Literatura
-Bettelheim B., Cudowne i pożyteczne. O znaczeniach i wartościach baśni, przeł. D. Danek, t. 2, (Kopciuszek), Warszawa 1985.
- Drewermann E., Kopciuszek. Baśnie braci Grimm w świetle psychologii głębi, przeł. A. Baniecka.
- Peju P., Dziewczynka w baśniowym lesie. O poetykę basni: w odpowiedzi na interpretacje psychoanalityczne i formalistyczne, tł. M. Pluta, Warszawa 2008.
- Michułka D., Waksmund R., Od melodramy ludowej do widowiska dla dzieci. Kopciuszek w polskim dramacie i teatrze, [w:] Polska i obca literatura dla dzieci i młodzieży na warsztacie współczesnych badaczy, Piotrków Trybunalski 2014.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: