Auschwitz – historia i symbolika KZ-H-02-01-000001
1. Wprowadzenie do zajęć. Prezentacja treści
2. KL Auschwitz w systemie niemieckich obozów koncentracyjnych i zagłady
3. Zróżnicowana symbolika Auschwitz
4. Powstanie i pierwsi więźniowie KL Auschwitz
5. Polacy – więźniowie KL Auschwitz-Birkenau
6. Komory gazowe i krematoria w KL Auschwitz-Birkenau
7. Eksperymenty medyczne w KL Auschwitz-Birkenau. Zbrodnicza medycyna III Rzeszy
8. „Ostateczne rozwiązanie”. Masowa zagłada Żydów w KL Auschwitz-Birkenau
9. Tragiczne losy Romów i Sinti w KL Auschwitz
10. Ewakuacja, likwidacja i wyzwolenie KL Auschwitz-Birkenau
11. "Nie możecie żyć, nie jesteście ludźmi". Holocaust – zrozumieć dlaczego
12. Ochotnik do Auschwitz – rotmistrz Witold Pilecki
13. Ściganie i karanie esesmanów z załogi KL Auschwitz-Birkenau
14. Kolokwium zaliczeniowe
15. Podsumowanie zajęć – ocena i samoocena studencka
Literatura uzupełniająca
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
K_W01 - Ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu nauk historycznych oraz ich specyfice przedmiotowej i metodologicznej.
K_W02 - Posiada pogłębioną wiedzę z zakresu historii Polski i powszechnej.
K_W04 - Posiada znajomość elementarnej terminologii nauk humanistycznych.
K_W06 - Dostrzega relacje pomiędzy aktualnymi wydarzeniami a przeszłością
K_W08 - Zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwe dla wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych w obrębie historii.
K_W10 - Wie o istnieniu w naukach historycznych i społecznych różnych punktów widzenia, determinowanych różnym podłożem narodowym i kulturowym
K_W13 - Posiada podstawową wiedzę dotyczącą sposobu gromadzenia, opracowywania, przechowywania
i udostępniania najnowszych możliwości popularyzacji różnych źródeł historycznych i wytworów kultury
Umiejętności
K_U01 - Potrafi wyszukiwać, analizować, selekcjonować, oceniać oraz użytkować informacje i dane z wykorzysta-niem różnych źródeł i metod.
K_U02 - Posiada umiejętność publicznej prezentacji wyników analizy badań z zakresu historii, czasów współczesnych oraz nauk pomocniczych historii
K_U03 - Posiada podstawowe umiejętności w zakresie poprawnego komentowania, opatrywania przypisami i redagowania tekstów zgodnie z kanonami przyjętymi w różnych dziedzinach nauk humanistycznych.
K_U04 - Posiada umiejętność argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułować wnioski.
K_U06 - Umie korzystać z technologii informacyjnej, multimediów i zasobów Internetu. Potrafi opracowywać dane dotyczące historii i związanych z nią dyscyplin nauki, stosując m. in. metody statystyczne oraz tworząc bazy danych.
K_U08 - Potrafi dokonać krytycznej analizy różnego rodzaju obszarów wiedzy i informacji oraz ocenić ich rolę społeczną i kulturową.
Kompetencje społeczne (postawy)
K_K02 - Rozumie konieczność i odczuwa potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju kulturalnego.
K_K04 - Jest świadomy znaczenia nauk humanistycznych, a szczególnie historii dla utrzymania i rozwoju więzi społecznych na różnych poziomach.
K_K09 - Kieruje się obiektywizmem w podejściu do przekazu historycznego. Posiada również odwagę cywilną w sprzeciwianiu się instrumentalizacji wiedzy historycznej przez grupy narodowe, społeczne i polityczne.
K_K11 - Charakteryzuje się wrażliwością etyczną, empatią, otwartością, refleksyjnością oraz postawami prospołecznymi i poczuciem odpowiedzialności.
Kryteria oceniania
• zaliczenie z oceną
- dyskusja
- prezentacja multimedialna
- pokaz
- wykład konwersatoryjny
i
Literatura
Auschwitz 1940-1945. Węzłowe zagadnienia z dziejów obozu, tom I: Założenie i organizacja obozu, tom II: Więźniowie - Życie i praca, tom III: Zagłada, tom IV: Ruch oporu, tom V: Epilog (Ewakuacja i wyzwolenie obozu), red. nauk. W. Długoborski, F. Piper, Oświęcim-Brzezinka 1995.
Auschwitz. Nazistowski obóz śmierci, praca zbiorowa, Oświęcim-Brzezinka 2004.
Bruneteau B., Wiek ludobójstwa, Warszawa 2005.
Rees L., Holokaust. Nowa historia, Warszawa 2018.
Wachsmann N., KL. Historia nazistowskich obozów koncentracyjnych, Warszawa 2016.
Lang H. J., Kobiety z Bloku 10. Eksperymenty medyczne w Auschwitz, Warszawa 2019.
Lasik A., Sztafety Ochronne w systemie niemieckich obozów koncentracyjnych. Rozwój organizacyjny, ewolucja zadań i struktur oraz socjologiczny obraz obozowych załóg SS, Oświęcim 2007.
Morris H., Tatuażysta z Auschwitz, Warszawa 2018.
Pitzer A., Noc, która nigdy się nie kończy. Historia obozów koncentracyjnych, Kraków 2020.
Setkiewicz P., Z dziejów obozów IG Farben Werk Auschwitz 1941-1945,Oświęciom 2006.
Życie prywatne esesmanów w Auschwitz, zebrał i wstępem opatrzył P. Setkiewicz, Oświęcim 2013.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: