Auschwitz i zagłada w filmie dokumentalnym i fabularnym KZ-H-02-01-000002
1. Wprowadzenie do problematyki obrazu Auschwitz i zagłady w sztuce filmowej
2. Jak rodził się nazizm? – pokaz i omówienie wybranych fragmenty filmów dokumentalnych i fabularnych
3. Geneza Auschwitz – pokaz i omówienie wybranych fragmenty filmów dokumentalnych i fabularnych
4. Deportacje do Auschwitz – pokaz i omówienie wybranych fragmenty filmów dokumentalnych i fabularnych
5. Warunki życia więźniów – pokaz i omówienie wybranych fragmenty filmów dokumentalnych i fabularnych
6. Praca więźniów – pokaz i omówienie wybranych fragmenty filmów dokumentalnych i fabularnych
7. Grabież mienia - ofiar masowej zagłady – pokaz i omówienie wybranych fragmenty filmów dokumentalnych i fabularnych
8. Opór więźniów – pokaz i omówienie wybranych fragmenty filmów dokumentalnych i fabularnych
9. Ucieczki więźniów – pokaz i omówienie wybranych fragmenty filmów dokumentalnych i fabularnych
10. Metody bezpośredniego zabijania więźniów – pokaz i omówienie wybranych fragmenty filmów dokumentalnych i fabularnych
11. Masowa zagłada Żydów w komorach gazowych – pokaz i omówienie wybranych fragmenty filmów dokumentalnych i fabularnych
12. Niezwykle biografie więźniów – część I – pokaz i omówienie wybranych fragmenty filmów dokumentalnych i fabularnych
13. Niezwykle biografie więźniów – część II – pokaz i omówienie wybranych fragmenty filmów dokumentalnych i fabularnych
14. Marsze śmierci - ewakuacja obozu – pokaz i omówienie wybranych fragmenty filmów dokumentalnych i fabularnych
15. Wyzwolenie obozu – pokaz i omówienie wybranych fragmenty filmów dokumentalnych i fabularnych
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
K_W01 - Ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu nauk historycznych oraz ich specyfice przedmiotowej i metodologicznej.
K_W02 - Posiada pogłębioną wiedzę z zakresu historii Polski i powszechnej.
K_W04 - Posiada znajomość elementarnej terminologii nauk humanistycznych.
K_W06 - Dostrzega relacje pomiędzy aktualnymi wydarzeniami a przeszłością
K_W08 - Zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwe dla wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych w obrębie historii.
K_W10 - Wie o istnieniu w naukach historycznych i społecznych różnych punktów widzenia, determinowanych różnym podłożem narodowym i kulturowym
K_W13 - Posiada podstawową wiedzę dotyczącą sposobu gromadzenia, opracowywania, przechowywania
i udostępniania najnowszych możliwości popularyzacji różnych źródeł historycznych i wytworów kultury
Umiejętności
K_U01 - Potrafi wyszukiwać, analizować, selekcjonować, oceniać oraz użytkować informacje i dane z wykorzystaniem różnych źródeł i metod.
K_U02 - Posiada umiejętność publicznej prezentacji wyników analizy badań z zakresu historii, czasów współczesnych oraz nauk pomocniczych historii
K_U03 - Posiada podstawowe umiejętności w zakresie poprawnego komentowania, opatrywania przypisami i redagowania tekstów zgodnie z kanonami przyjętymi w różnych dziedzinach nauk humanistycznych.
K_U04 - Posiada umiejętność argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułować wnioski.
K_U06 - Umie korzystać z technologii informacyjnej, multimediów i zasobów Internetu. Potrafi opracowywać dane dotyczące historii i związanych z nią dyscyplin nauki, stosując m. in. metody statystyczne oraz tworząc bazy danych.
K_U08 - Potrafi dokonać krytycznej analizy różnego rodzaju obszarów wiedzy i informacji oraz ocenić ich rolę społeczną i kulturową.
Kompetencje społeczne (postawy)
K_K02 - Rozumie konieczność i odczuwa potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju kulturalnego.
K_K04 - Jest świadomy znaczenia nauk humanistycznych, a szczególnie historii dla utrzymania i rozwoju więzi społecznych na różnych poziomach.
K_K09 - Kieruje się obiektywizmem w podejściu do przekazu historycznego. Posiada również odwagę cywilną w sprzeciwianiu się instrumentalizacji wiedzy historycznej przez grupy narodowe, społeczne i polityczne.
K_K11 - Charakteryzuje się wrażliwością etyczną, empatią, otwartością, refleksyjnością oraz postawami prospołecznymi i poczuciem odpowiedzialności.
Kryteria oceniania
Przygotowanie i publiczna prezentacja 15 minutowej prelekcji lub pokazu filmowego dotyczącego tematyki zajęć.
Literatura
Auschwitz 1940-1945. Węzłowe zagadnienia z dziejów obozu, tom I: Założenie i organizacja obozu, tom II: Więźniowie - Życie i praca, tom III: Zagłada, tom IV: Ruch oporu, tom V: Epilog (Ewakuacja i wyzwolenie obozu), red. nauk. W. Długoborski, F. Piper, Oświęcim-Brzezinka 1995.
Auschwitz. Nazistowski obóz śmierci, praca zbiorowa, Oświęcim-Brzezinka 2004.
Bruneteau B., Wiek ludobójstwa, Warszawa 2005.
Lasik A., Sztafety Ochronne w systemie niemieckich obozów koncentracyjnych. Rozwój organizacyjny, ewolucja zadań i struktur oraz socjologiczny obraz obozowych załóg SS, Oświęcim 2007.
Pitzer A., Noc, która nigdy się nie kończy. Historia obozów koncentracyjnych, Kraków 2020.
Rees L., Holokaust. Nowa historia, Warszawa 2018.
Setkiewicz P., Z dziejów obozów IG Farben Werk Auschwitz 1941-1945,Oświęciom 2006.
Wachsmann N., KL. Historia nazistowskich obozów koncentracyjnych, Warszawa 2016.
Wybrane fragmenty filmów dokumentalnych i fabularnych poświęconych problematyce Auschwitz i zagłady w niemieckich obozach koncentracyjnych i śmierci
„Z kroniki Auschwitz” – epizody 1, 3, 4
„Portrecista”
„Uciekinier”
„Treblinka”
„Jeden dzień w Auschwitz”
„Ostatni etap”
„Fałszerze”
„Colette”
„Szara strefa”
„Syn Szawła”
„Nadzy wśród wilków”
„Życie za życie”
„Pasażerka”
„Ostatni pociąg do Auschwitz”
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: