Historia w Fantastyce, Fantastyka w Historii. KZ-H-02-01-000003
Główne cele przedmiotu)
Metody dydaktyczne stosowane podczas zajęć,
wykład / wykład problemowy / wykład konwersatoryjny / wykład z prezentacją multimedialną
Historia i literatura piękna: wzajemne przenikanie się gatunków
Juliusz Verne, jego twórczość i spuścizna.
H.G. Wells-od wojny światów po wyspę doktora Moreau.
Ten od Conana-Robert E. Howard.
J.R.R Tolkien-człowiek instytucja i kamień milowy gatunku.
C.S. Lewis-czyli o tym co można faktycznie znaleźć po drugiej stronie starej szafy.
Ursula K. Le Guin-nowy punkt widzenia na fantastykę i średniowiecze.
Czarownice i wiedźmy Andre Norton.
Frank Herbert-Diuna i fedajkini, a współczesny islam.
Roger Zelazny i wariant jednorożca
Neil Gaiman i jego światy
Cykl demoniczny P. V. Bretta
Literatura uzupełniająca
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: K_W01 Ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu nauk historycznych oraz ich specyfice przedmiotowej i metodologicznej. P6S_WG; K_W02 Posiada pogłębioną wiedzę z zakresu historii Polski i powszechnej. P6S_WG; K_W05 Posiada ogólną wiedzę o wybranych okresach przeszłości człowieka. P6S_WG
Umiejętności: K_U01 Potrafi wyszukiwać, analizować, selekcjonować, oceniać oraz użytkować informacje i dane z wykorzystaniem różnych źródeł i metod. P6S_UW; K_U04 Posiada umiejętność argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułować wnioski.P6S_UW/UK; K_U08 Potrafi dokonać krytycznej analizy różnego rodzaju obszarów wiedzy i informacji oraz ocenić ich rolę społeczną i kulturową. P6S_UW
Kompetencje: K_K02 Rozumie konieczność i odczuwa potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju kulturalnego. P6S_KO; K_K04 Jest świadomy znaczenia nauk humanistycznych, a szczególnie historii dla utrzymania i rozwoju więzi społecznych na różnych poziomach. P6S_KK
K_K07 Docenia i szanuje tradycję i dziedzictwo kulturowe ludzkości i ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego Europy, Polski i swojego regionu. P6S_KO
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania:
Obecność na zajęciach (z prawem do jednej nieobecności, niewymagającej odrobienia), aktywność na zajęciach, przygotowanie prezentacji w formacie Power Point, lub innym pokrewnym, na max. 50 slajdów, min. 25.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Poul Anderson - Podniebna krucjata (The High Crusade, 1960)
Piers Anthony - Zaklęcie dla Cameleon (A Spell for Chameleon, 1977)
Pierre Barbet - O czym marzą psyborgi (A quoi songent les psyborgs?, 1971)
Edgar Rice Burroughs - Księżniczka Marsa (A Princess of Mars, 1912)
Philip José Farmer - Przebudzenie kamiennego boga (The Stone God Awakens, 1970)
Ursula K. Le Guin - Czarnoksiężnik z Archipelagu (A Wizard of Earthsea, 1968)
Robert E. Howard - Godzina smoka (The Hour of the Dragon, 1950)
Henry Kuttner - Ponury Świat (The Dark World, 1946)
Michael Moorcock - Elryk z Melniboné (Elric of Melniboné, 1972)
Andre Norton - Świat Czarownic (Witch World, 1963)
Andrzej Sapkowski – serie Wiedźmin i Trylogia husycka
J. R. R. Tolkien - Hobbit, czyli tam i z powrotem (The Hobbit or There and Back Again, 1937)
Karl Wagner - Pajęczyna utkana z ciemności (Darkness Weaves witch Many Shades,1970)
Roger Zelazny - Dziewięciu książąt Amberu (Nine Princes in Amber, 1970), Widmowy Jack (Jack Of Shadows, 1971), Kraina Przemian (The Changing Land, 1981), Dilvish Przeklęty (Dilvish, the Damned, 1982)
Juliusz Verne- 20000 mil podwodnej żeglugi.
H.G. Wells-Wojna Światów.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: