Historia od kuchni. Życie codzienne i prywatne w ujęciu historycznym KZ-H-02-01-000013
Treści programowe:
1.Dom a mieszkanie: jadłodajnia i sypialnia czy intymne zacisze?
2.Jak mieszkali Sienkiewicz, Konopnicka, Reymont? Rezydencje sławnych Polaków
3.Przy stole – od zaspakajania głodu po wystawne biesiady. Przemiany upodobań kulinarnych
4.Myć się czy wietrzyć? W trosce o higienę osobistą i otoczenia
5.O maści z kreta i nie tylko. Tradycyjne metody lecznicze
6.Historia czasu wolnego
7.Życie prywatne postaci wybitnych (T. Kościuszko, N. Bonaparte, F. Chopin, W. A. Mozart, L. Tołstoj)
8.Życie prywatne dyktatorów (A. Hitler i J. Stalin)
W cyklu 2024/25-Z:
Treści programowe: |
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Wymagania
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu nauk historycznych oraz ich specyfice przedmiotowej i metodologicznej (K_W01/ P6S_WG)
Posiada znajomość elementarnej terminologii nauk humanistycznych (K_W04/ P6S_WG)
Dostrzega relacje pomiędzy aktualnymi wydarzeniami a przeszłością (K_W06/ P6S_WG)
Wie o istnieniu w naukach historycznych i społecznych różnych punktów widzenia, determinowanych różnym podłożem narodowym i kulturowym (K_W10/ P6S_WG)
Wie, że badania i debata historyczna są procesem, który niesie ze sobą nieustanne zmiany i rozwój poglądów (K_W11/ P6S_WG/K)
Umiejętności
Potrafi wyszukiwać, analizować, selekcjonować, oceniać oraz użytkować informacje i dane z wykorzystaniem różnych źródeł i metod (K_U01/ P6S_UW)
Potrafi dokonać krytycznej analizy różnego rodzaju obszarów wiedzy i informacji oraz ocenić ich rolę społeczną i kulturową (K_U08 / P6S_UW)
Wykazuje umiejętność uczenia się i doskonalenia własnego warsztatu z wykorzystaniem nowoczesnych środków i metod pozyskiwania, organizowania i przetwarzania informacji i materiałów (K_U13 / P6S_UU)
Kompetencje społeczne (postawy)
Rozumie konieczność i odczuwa potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju kulturalnego (K_K02 / P6S_KO)
Jest świadomy znaczenia nauk humanistycznych, a szczególnie historii dla utrzymania i rozwoju więzi społecznych na różnych poziomach. (K_K04 / P6S_KK)
Kieruje się obiektywizmem w podejściu do przekazu historycznego. Posiada również odwagę cywilną w sprzeciwianiu się instrumentalizacji wiedzy historycznej przez grupy narodowe, społeczne i polityczne. (K_K09 / P6S_KR)
Kryteria oceniania
Wymagana jest obecność na zajęciach (dopuszczana 1 nieusprawiedliwiona nieobecność). Ponadto podstawą uzyskania zaliczenia będzie, oprócz frekwencji, zaliczenie testu końcowego
Literatura
Flandrin J.L., Historia rodziny, Warszawa 1998;
Historia życia prywatnego, t. 1-5, Wrocław-Warszawa-Kraków 1998-2005;
Reinhard W., Życie po europejsku od czasów najdawniejszych do współczesności, Warszawa 2009. BG UO, e-book
Historia ciała, t. II, red. A. Carbin, Gdańsk 2013.
Uwagi
W cyklu 2024/25-Z:
Metody i kryteria oceniania: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: