Pułapki umysłu KZ-H-02-27-000005
Celem przedmiotu jest zainteresowanie studentów sposobem funkcjonowania ludzkiego umysłu oraz dostarczenie im narzędzi do pracy nad rozwojem osobistym poprzez wskazanie typowych mechanizmów “wyłączania myślenia”. Studenci zapoznają się z opisanymi w literaturze błędami poznawczymi oraz będą inspirowani do autoanalizy i określania własnych stylów myślowych.
1 Pojęcie umysłu. Perspektywa procesowa
2. Pułapki umysłu wg A. Becka. Typy osobowości i charakterystyczne dla niej strategie poznawcze.
3. Kiedy myślimy za szybko.... Pułapki umysłu wg Daniela Kahnemanna
4. Rodzaje inteligencji wg Gardnera
5. Emocje a spostrzeganie. Jak uczucia i emocje wpływają na percepcję?
6. Dwie osobliwości. Człowiek jako podmiot biologiczny i osobowy.
7. Mechanizmy obronne jako źródło pułapek umysłu. Enneagram wg H. Palmer
8. Pułapki umysłu jako błędy myślenia. Elementy terapii opartej na logice.
9. Cnoty poznawcze jako antidotum na błędy myślenia
10. Pułapka błędnie rozumianej tożsamości. Ja i moja wewnętrzna rodzina. Jak rozmawiać ze swoimi częściami?
Literatura uzupełniająca
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
-Student zna pojęcie złudzeń poznawczych oraz pułapek umysłu i wie w jakich kontekstach mają one zastosowanie
-Wie jakie typy zaburzeń poznawczych są charakterystyczne dla danego typu osobowości
Umiejętności:
- Potrafi odnieść pojęcie pułapek do własnego doświadczenia
- Student trafnie interpretuje sytuacje życiowe z punktu widzenia pułapek umysłu. Poprawnie udziela informacji zwrotnych
Kompetencje społeczne:
Student racjonalnie ocenia własne kompetencje Przyjmuje opinie innych. Dąży do rozwoju własnych kompetencji
Kryteria oceniania
Aktywne uczestnictwo w dyskusjach podczas wykładu oraz praca zaliczeniowa w formie eseju.
Literatura
Beck A., Alford, Terapia poznawcza zaburzeń osobowości, Warszawa 2021.
Bergen B., Jak umysł tworzy znaczenie, Kraków 2017.
Carson R., Poskramianie swojego Gremlina, Katowice 2008.
Cave P., Czy roboty czują ból. 33 łamigłówki filozoficzne, Warszawa 2019.
Damasio A., Życie, uczucia i tworzenie kultury, Poznań 2018.
Douglas R., Drugi mózg.Rewolucja w nauce i medycynie, Warszawa 2011.
Kahneman D., Pułapki myślenia, Poznań 2015.
Matczak A., Style poznawcze w podręczniku akademickim, Psychologia 2000(2).
Palmer H., Ennegram, 2001.
Rohr R., Enneagram, 2006.
Rosenberg M., Porozumienie bez przemocy, Warszawa 2018.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: