ABC rocka: w stronę syntezy sztuk KZ-O-01-07-000001
— Metody dydaktyczne stosowane podczas zajęć: wykład z elementami dyskusji, prezentacja multimedialna z użyciem sprzętu hi-fi (m.in. odtwarzacze BD, DVD, CD, gramofon), komputera i rzutnika.
— Treści programowe:
1. Zróżnicowanie zjawisk rockowych i jego odbicie w terminologii.
2. Muzyka.
3. Język. Artifonimy.
4. Język. Ideonimia albumów.
5. Język. Ideonimia utworow.
6. Język. Teksty utworów rockowych.
7. Scena. Koncert rockowy.
8. Scena. W stronę rock opery.
9. Fonografia. Singel.
10. Fonografia. Album.
11. Fonografia. Maksisingel, epka, box, split album, bootleg…
12. Fonografia. Okładki płytowe. Picture disc.
13. Fonografia. Rama wydawnicza dzieła fonograficznego.
14. Fonografia. Concept album.
15. Rock na pograniczach.
Literatura uzupełniająca
Efekty kształcenia
WIEDZA
Po zakończeniu kursu student powinien:
— uświadamiać sobie wielokodowy charakter rocka i znać podstawowe panujące w nim tendencje stylistyczne (WG).
UMIEJĘTNOŚCI
Po zakończeniu kursu student powinien umieć:
— wskazać cechy najważniejszych odmian rocka i wymienić ich najważniejszych reprezentantów (UW);
— dokonać prostej interpretacji multikodowych dzieł rockowych (UK).
Kryteria oceniania
A. Sposób zaliczenia
Zaliczenie z oceną
B. Formy zaliczenia
Praca zaliczeniowa.
C. Podstawowe kryteria
Praca zaliczeniowa (do wyboru różne warianty, odpowiadające preferencjom studenta) — 60%, aktywność / udział w dyskusji — 40%.
Literatura
Burszta W.J., Rychlewski M. (red.), 2003, A po co nam rock. Między duszą a ciałem, Warszawa.
Castaldo G., 1997, Ziemia obiecana. Kultura rocka 1954–1994, przeł. J. Uszyński, Kraków.
Macan E., 2001, Progresywny urock, przeł. M. Majchrzak, Toruń.
Marcinkiewicz R. (red.), 2010, Unisono na pomieszane języki, t. 1: O rocku, jego twórcach i dziełach (w 70-lecie Czesława Niemena), Sosnowiec.
Marcinkiewicz R. (red.), 2011, Unisono w wielogłosie, t. 2: W kręgu nazw i wartości, Sosnowiec.
Marcinkiewicz R. (red.), 2012, Unisono w wielogłosie, t. 3: Rock a korespondencja sztuk, Sosnowiec.
Marcinkiewicz R. (red.), 2013, Unisono w wielogłosie, t. 4: Rock a media, Sosnowiec.
Marcinkiewicz R. (red.), 2014, Unisono w wielogłosie, t. 5: W stronę typologii i terminologii rocka, Sosnowiec.
Marcinkiewicz R. (red.), 2019, Unisono w wielogłosie, t. 6: Rock na pograniczach, Opole.
Siwak W., 1993, Estetyka rocka, Warszawa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: