Buntowniczki rocka: feminizm w muzyce popularnej KZ-O-01-07-000003
Mimo że mężczyźni dominują w świecie muzyki rockowej jeśli chodzi o ilość, to kobiety są co najmniej tak samo ważne w kontekście jakości. Ta ilościowa dysproporcja pokazuje ważną rzecz, a mianowicie, że rock powstał jako wysoce patriarchalna i seksistowska gałąź popkultury i często nadal tak jest postrzegany. A jednak od samych początków rocka w latach sześćdziesiątych XX wieku, zaobserwować możemy postępującą zmianę tego paradygmatu: kobiety stają się coraz istotniejszymi artystkami związanymi z tą formą sztuki, zarówno jako wokalistki, instrumentalistki i liderki zespołów. Co ważne, kobiety w rocku nie podążają ścieżką męskich stereotypów genderowych, a ich funkcjonowanie w ramach idiomu szeroko rozumianej muzyki popularnej nierozerwalnie wpisuje się w próby podkreślenia ich własnej tożsamości i seksualności. Celem tego kursu jest zaprezentowanie studentkom i studentom rozwoju kobiecego rocka jako formy rebelii wobec opresyjnej, patriarchalnej rzeczywistości.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student zna:
1. podstawową terminologię związaną z muzyką rockową (H1A_W02)
Umiejętności
Student:
2. potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów (H1A_U01)
3. posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem poglądów innych autorów, oraz formułowania wniosków (H1A_U06)
Kompetencje społeczne (postawy)
Student
4. kształtuje własne poglądy w oparciu o zdobytą wiedzę szczegółową i ogólną (H1A_K01)
5. potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role (H1A_K02)
6. potrafi określić priorytety służące realizacji zadań związanych z poszukiwaniem i pogłębianiem wiedzy na wybrany temat (H1A_K03)
Kryteria oceniania
A. Sposób zaliczenia
zaliczenie z oceną
B. Formy zaliczenia na przykład:
• aktywny udział w zajęciach (1,2,3,4,5,6)
• zaliczenie wybranych zadań domowych w formie ustnej prezentacji (1,2,3,4)
C. Podstawowe kryteria
Zaangażowanie, żywa dyskusja, wymiana poglądów
Literatura
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu):
A.1. wykorzystywana podczas zajęć
Amburn, Ellis. Pearl. The Obsessions and Passions of Janis Joplin. 1992.
Blandford, James R. P.J. Harvey: Siren Rising. 2004.
Gordon, Kim. Girl in a Band: A Memoir. 2015.
McNeil, Legs and Gillian McCain. Please Kill Me: The Uncensored Oral History of Punk. 1996.
Salewicz, Chris. Mick and Keith: Parallel Lines. 2002.
Smith, Patti. Just Kids. 2010.
Sounes, Howard. Notes from the Velvet Underground. 2015.
Thomson, Graeme. Under the Ivy: The Story of Kate Bush. 2010.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: