Pierwsza pomoc bibliograficzna KZ-O-01-08-000001
Celem kursu jest zaznajomienie studentów i studentki z najbardziej popularnymi stylami cytowania stosowanymi w naukach humanistycznych i społecznych (np. APA, MLA, Chicago, Harvard). W trakcie zajęć zostaną przedstawione zasady tworzenia przypisów i konstruowania bibliografii. Ważnym elementem kursu będzie również pokazanie narzędzi cyfrowych wspomagających zbieranie danych bibliograficznych oraz generowanie poprawnych odwołań i spisów. Zostaną pokazane możliwości menadżerów bibliografii (np. Citavi, Mendelay, Zotero) oraz generatorów przypisów (np. www.citationmachine.net, www.scribbr.com/citation/generator).
Kurs obejmuje również przegląd bibliografii, repozytoriów, baz danych, katalogów i bibliotek cyfrowych niezbędnych do efektywnej kwerendy bibliotecznej. W szczególności zapoznamy się z agregatorami i bazami oferującymi dostęp do pełnych tekstów (np. CeOn, Google Scholar, gotriple.eu).
Wybór stylów oraz baz bibliograficznych i katalogów omawianych na zajęciach zostanie dostosowany do potrzeb uczestników kursu. Każda z osób uczestniczących w kursie będzie miała możliwość skonsultowania poprawności zapisów bibliograficznych przygotowywanych do pracy zaliczeniowej lub dyplomowej. W trakcie spotkań będą również omawiane przykłady problematyczne zgłaszane przez uczestników.
Zakres tematów:
i. Wyjaśnienie znaczenia prawidłowego cytowania i stosowania konkretnych stylów bibliograficznych
ii. Typy i formy publikacji: od książki autorskiej po post na Facebooku
iii. Podstawowy podział stylów bibliograficznych: wewnątrztekstowe, zewnątrztekstowe, numeryczne
iv. Przegląd popularnych stylów bibliograficznych (APA, MLA, Chicago) i przykłady tworzenia przypisów i bibliografii zgodnie z wytycznymi
v. Przegląd popularnych narzędzi do tworzenia bibliografii (Citavi, Mendeley, Zotero), stron internetowych pomagających generować poprawne opisy bibliograficzne (np. citationmacihne.net, www.scribbr.com/citation/generator) oraz wbudowanych narzędzi w procesorach tekstu typu MS Word.
vi. Bibliografie, bazy danych, agregatory, katalogi i repozytoria naukowe niezbędne przy kwerendach bibliotecznych.
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Rodzaj przedmiotu
fakultatywne
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student zna i rozumie
1. W pogłębionym stopniu zasady tworzenia bibliografii, w tym konkretne style cytowania stosowane w naukach społecznych i humanistycznych oraz rozumie znaczenie prawidłowego cytowania i stosowania konkretnych stylów bibliograficznych w pracach naukowych; (P7S_WG)
2. Zna nowoczesne narzędzia do zbierania, porządkowania i tworzenia przypisów i bibliografii załącznikowej oraz infrastruktury bazodanowe niezbędne do tworzenia kwerend w naukach społecznych i humanistycznych; (P8S_WG)
Umiejętności: student potrafi
3. Prawidłowo zastosować konkretny styl bibliograficzny w pracy naukowej również za pomocą nowoczesnych narzędzi wspomagających pracę naukową takich jak menedżery bibliografii, generatory opisów bibliograficznych; (P8S_UK)
Kompetencje społeczne: student jest gotów do
4. Podtrzymywania i rozwijania etosu środowisk badawczych i twórczych poprzez rzetelne rejestrowanie literatury i wyników badań innych naukowców w swojej samodzielnej pracy naukowej (P8S_KR)
Kryteria oceniania
Zajęcia realizowane zdalnie od 7 X (w trybie cotygodniowym) w aplikacji MS Teams. Godz. 16.30-18.00.
Kod zespołu: [zostanie podany we wrześniu]
Zaliczenie na podstawie obecności na zajęciach.
Literatura
M. Antczak, A. Nowacka, Przypisy, przywołania, bibliografia załącznikowa. Jak tworzyć i stosować, Warszawa 2008;
B. Bojar, Słownik encyklopedyczny informacji i systemów informacyjno-wyszukiwawczych, Warszawa 2002;
J. Fercz, A. Niemczykowa, Podstawy nauki o książce i informacji naukowej, Warszawa 1991;
Przewodnik bibliograficzny dla osób studiujących na kierunkach kulturoznawstwo – wiedza o kulturze i sztuki społeczne, oprac. M. Bogucki, P. Kubkowski, Ł. Zaremba, A. Zborowska, Warszawa 2022.
J. Ratajewski, Wybrane problemy metodologiczne informologii naukowej (informacji naukowej), Katowice 1994;
E. Wolańska, A. Wolański, M. Zośko-Zielińska et all., Jak pisać i redagować. Poradnik redaktora, Warszawa 2009;
Biblioteki cyfrowe. Projekty, realizacje, technologie, red. J. Woźniak-Kasperek i J. Franke, Warszawa 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: