Dzieje i techniki rejestracji dźwięku KZ-O-02-01-100003
- Metody dydaktyczne stosowane podczas zajęć: wykład konwersatoryjny z prezentacją multimedialną, słuchanie nagrań muzycznych, demonstracje pracy urządzeń, dyskusja
Treści programowe
1. Dźwięk, jego cechy i sposób odbioru. Związki najstarszych badań z filozofią i teoriami o otaczającym świecie
2. Ludowe instrumenty muzyczne: od prymitywnych do wyrafinowanych sposobów praktycznego wykorzystania fizykalności
3. Instrumenty profesjonalne, czyli ewolucja technologii
4. Mechaniczne odtwarzanie muzyki: „Zegary nie zgadzają się ze sobą”
5. Pierwsze pomysły na rzeczywistą rejestrację dźwięku – fonoautograf, fonograf, grafofon
6. Patefon, gramofon – rewolucja na stulecia; mikrofon i głośnik
7. Magnetofon drutowy – telegrafon, magnetofon szpulowy, kasetowy
8. Film i dźwięk
9. Mono, stereo, dolby Sensurround i inne pomysły
10. Era cyfrowa czyli binarna albo zero i jedynka
11. Współczesne techniki realizacji nagrań
12. Technika mikrofonowa: rodzaje, zastosowania
13. Zalety i wymogi wielokanałowej rejestracji
14. Mp3 czyli najpopularniejsze oszustwo
15. Koniec ery fizycznych nośników?
Literatura uzupełniająca
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
WIEDZA
Student:
ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach dyscyplin właściwych dla muzykologii z innymi dziedzinami nauki i dyscyplinami nauk humanistycznych oraz nauk o sztuce (MEA_W06, P7S_WG)
ma pogłębioną wiedzę o miejscu i znaczeniu muzykologii wśród nauk humanistycznych oraz jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej (MEA_W01, P7S_WG)
UMIEJĘTNOŚCI
Student:
umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać swój warsztat naukowy oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własną karierą zawodową (MEA_U03, P7S_UU)
posiada biegłą umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów różnych autorów oraz formułowania wniosków (głównie w zakresie różnych dyscyplin muzykologii, edukacji muzycznej, estetyki, filozofii i socjologii muzyki oraz kulturotwórczej roli liturgii i muzyki liturgicznej) (MEA_U12, P7S_UK)
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Student:
ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego (MEA_K01, P7S_KK)
przyjmuje odpowiedzialność za trafność przekazywanych informacji, jest uczciwy i rzetelny w pracy badawczej, reprezentuje wysoki poziom kultury akademickiej (MEA_K09, P7S_KR)
Kryteria oceniania
- Forma i warunki zaliczenia przedmiotu:
20% obecność
30% aktywność na zajęciach
50% zaliczenie ustne
Literatura
- M. Kominek, Zaczęło się od fonografu, Kraków 1986
- J. P. Jackowski (red.), Polska muzyka tradycyjna – dziedzictwo fonograficzne. Stan aktualny – zachowanie – udostępnianie, Warszawa 2017
- J. P. Jackowski, Zachować dawne nagrania, Warszawa 2014
- S. Prószyński, Świat mechanizmów grających, Warszawa 1994
- D. L. Yewdall Dźwięk w filmie. Teoria i praktyka, Warszawa 2011
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: