Starość w judaizmie KZ-O-05-00-000002
Zajęcia obejmują wyjaśnianie podstawowych pojęć (1): czym jest religia?, czym zajmuje się gerontologia religijna? (2) przedstawienie relacji judaizmu (Biblii hebrajskiej, Talmudu) do starości i człowieka w podeszłym wieku; (3); analiza pozytywów i negatywów starości na przykładzie tekstów z literatury mądrościowej; (4) wykazanie integralności podejścia do człowieka starego, starości w tradycji judaistycznej
Dyscyplina
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Wymagania
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
1. Student ma uporządkowaną wiedzę ogólną, obejmującą terminologię z zakresu nauk religiologicznych i gerontologii religijnej TMA_W8, H2A_W04
2. Ma pogłębioną wiedzę o powiazaniach teologii z innymi dziedzinami nauki, która pozwala na integrowanie perspektyw badawczych właściwych dla kilku dyscyplin naukowych TMA_W13, H2A_W05
3. Ma rozszerzoną wiedzę w zakresie aktywności religijnej człowieka oraz rozumie interakcję pomiędzy religią a starością. TMA_W19, H2A_W07
Umiejętności
4. Student posiada umiejętności badawcze obejmujące analizę tekstów filozoficznych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów, opracowanie i prezentację wyników TMA_U2, H2A_U02
5. Potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych tradycji religijnych celem określenia ich znaczeń, miejsca w procesie historyczno-kulturowym TMA_U8, H2A_U05
6. Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej z wykorzystaniem perspektywy religijnej TMA_U9, H2A_U06
Kompetencje społeczne (postawy)
7. Student ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywania problemów . TMA_K5, H2A_K01
8. Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy etyczno-moralne związane z życiem indywidualnym i społecznym osób starszych TMA_K6, H2A_K04
9. Ma świadomość własnej, indywidualnej odpowiedzialności za kształt życia społecznego z uwzględnieniem potrzeb osób starszych TMA_K7, H2A_K04
Kryteria oceniania
A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)
Lektura z prezentowanej tematyki (efekty 1, 3, 7)
Praca pisemna (efekty 2, 4, 9)
Zadania cząstkowe (efekty 5, 6, 8)
B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny
Ustalenie oceny końcowej w zależności od wybranej opcji: (1) przygotowanie pracy zaliczeniowej; albo (2) opracowanie wybranej lektury; [70%] oraz aktywności na zajęciach (30%).
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
P. JĘDRZEJEWSKI, Judaizm bez tajemnic, Kraków 2009; JAN PAWEŁ II, O szacunku dla ludzi w podeszłym wieku (1998), TENŻE, Do moich Braci i Sióstr – ludzi w podeszłym wieku, (1999); Z. ZDYBICKA, Czym jest i dlaczego istnieje religia, w: H. ZIMOŃ (red.), Religia w świecie współczesnym. Zarys problematyki religiologicznej, Lublin 2000, s. 53-62; J.H. SCHOEPS (red.), Nowy Leksykon Judaistyczny, Warszawa 2007; J-P DUBOIS-DUMÉE, Starzeć się pięknie, tł. Beata Stefaniak, Poznań 2004; S. ROGALA (red.), Starość i jej konsekwencje społeczno-rodzinne, Opole 2010. W. PAŁUBICKi, Małżeństwo i rodzina w dawnym judaizmie i starożytnym chrześcijaństwie, Gdańsk 1995; P. MORCINIEC, Starzeć się z godnością: od doświdczenia straty do owocowania, „Polonia Sacra” 38(2015), nr 1, s. 49-69; P. PODESZWA, W. SZCZERBIŃSKI, Co warto wiedzieć o judaizmie, tłum. Szymon Nowak, Poznań 2018
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: