Wychowanie seksualne – założenia i wyzwania KZ-O-05-00-000013
Tematy poruszane w trakcie zajęć:
Zarys historyczny problematyki wychowania seksualnego
Współczesny kontekst wychowania seksualnego
Wychowanie seksualne a kształtowanie się tożsamości osoby
Wychowanie seksualne a wychowanie do wartości
Etapy rozwoju psychoseksualnego człowieka i specyficzne dla nich problemy wychowawcze
Metody w wychowaniu seksualnym
Rola języka w wychowaniu seksualnym
Krytyczna analiza programów wychowania seksualnego
Niektóre ryzykowne zachowania seksualne młodzieży i ich profilaktyka
Dyscyplina
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie:
- P7S_WG ma pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia, zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym NRM_W06
- P7S_WG ma rozszerzoną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego oraz zachodzących między nimi relacjach istotnych z perspektywy małżeństwa i rodziny NRM_W08
- P7S_WG ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o wybranych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących NRM_W13
- P7S_WG/K ma uporządkowaną wiedzę o podmiotach życia małżeńskiego i rodzinnego, działalności wychowawczej, opiekuńczej, pomocowej i terapeutycznej, pogłębioną w wy-branych zakresach NRM_W14
W zakresie umiejętności absolwent potrafi:
- P7S_UW potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów życia małżeńskiego i rodzinnego, wychowawczych, opiekuńczych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych NRM_U02
- P7S_UO potrafi pracować w zespole; umie wyznaczać oraz przyjmować wspólne cele działania; potrafi przyjąć rolę lidera w zespole NRM_U11
- P7S_UU ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania, racjonalnego oceniania złożonych sytuacji małżeńskich i rodzinnych oraz analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań NRM_U07
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do:
- P7S_KK docenia znaczenie nauk o rodzinie dla rozwoju jednostki i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych, ma pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu studiowanej dyscypliny naukowej i budowania warsztatu pracy specjalisty w zakresie nauk o rodzinie NRM_K03
- P7S_KO odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki, czuje się odpowiedzialny wobec ludzi, dla których dobra stara się działać NRM_K07
- P7S_KR jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej NRM_K05
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania:
Metody, wykład, dyskusje, praca w grupach.
Zaliczenie zajęć następuje na podstawie obecności i znajomości treści dwóch dokumentów, prezentujących dwie różne koncepcje wychowania seksualnego:
1. Kongregacja Wychowania Katolickiego, Wytyczne wychowawcze w odniesieniu do ludzkiej miłości. Zasadnicze cechy wychowania seksualnego, Watykan 1983 - 21.04.2018.
2. Biuro Regionalne WHO dla Europy, Federalne Biuro ds. Edukacji Zdrowotnej, Standardy edukacji seksualnej w Europie. Podstawowe zalecenia dla decydentów oraz specjalistów zajmujących się edukacją i zdrowiem - 26.05.2018
Dostęp do dokumentów:
http://pedkat.pl/index.php/205-wytyczne-wychowawcze-w-odniesieniu-do-ludzkiej-milosci
https://www.bzga-whocc.de/fileadmin/user_upload/Dokumente/WHO_BzgA_Standards_polnisch.pdf
ocena niedostateczna
W zakresie wiedzy absolwent:
- P7S_WG nie ma wiedzy na temat rozwoju człowieka w cyklu życia, zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym NRM_W06
- P7S_WG nie ma wiedzy o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego NRM_W08
- P7S_WG nie ma wiedzy o wybranych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących NRM_W13
- P7S_WG/K nie ma wiedzy o podmiotach życia małżeńskiego i rodzinnego, działalności wychowawczej, opiekuńczej, pomocowej i terapeutycznej NRM_W14
W zakresie umiejętności absolwent:
- P7S_UW nie potrafi wykorzystywać i integrować wiedzy teoretycznej z zakresu nauk o rodzinie oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów życia małżeńskiego i rodzinnego, wychowawczych, opiekuńczych, pomocowych i terapeutycznych NRM_U02
- P7S_UO nie potrafi pracować w zespole; nie umie wyznaczać oraz przyjmować wspólnych celów działania NRM_U11
- P7S_UU nie ma umiejętności obserwowania, diagnozowania, racjonalnego oceniania złożonych sytuacji małżeńskich i rodzinnych oraz analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań NRM_U07
W zakresie kompetencji społecznych absolwent:
- P7S_KK nie docenia znaczenia nauk o rodzinie dla rozwoju jednostki i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych NRM_K03
- P7S_KO nie ma świadomości odpowiedzialności za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki NRM_K07
- P7S_KR nie jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej NRM_K05
ocena dostateczna
W zakresie wiedzy absolwent:
- P7S_WG ma podstawową wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia, zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym NRM_W06
- P7S_WG ma elementarną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego NRM_W08
- P7S_WG ma podstawową wiedzę o wybranych środowiskach wychowawczych NRM_W13
- P7S_WG/K ma elementarną wiedzę o podmiotach życia małżeńskiego i rodzinnego NRM_W14
W zakresie umiejętności absolwent:
- P7S_UW potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie NRM_U02
- P7S_UO potrafi pracować w zespole NRM_U11
- P7S_UU ma umiejętności obserwowania, racjonalnego oceniania złożonych sytuacji małżeńskich i rodzinnych NRM_U07
W zakresie kompetencji społecznych absolwent:
- P7S_KK docenia znaczenie nauk o rodzinie dla rozwoju jednostki i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych NRM_K03
- P7S_KO odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy NRM_K07
- P7S_KR jest przekonany o konieczności zachowania się w sposób profesjonalny NRM_K05
ocena dobra
W zakresie wiedzy absolwent:
- P7S_WG ma wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia, zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym NRM_W06
- P7S_WG ma wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego oraz zachodzących między nimi relacjach istotnych z perspektywy małżeństwa i rodziny NRM_W08
- P7S_WG ma wiedzę o wybranych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących NRM_W13
- P7S_WG/K ma wiedzę o podmiotach życia małżeńskiego i rodzinnego, działalności wychowawczej, opiekuńczej, pomocowej i terapeutycznej NRM_W14
W zakresie umiejętności absolwent:
- P7S_UW potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie w celu analizy złożonych problemów życia małżeńskiego i rodzinnego, wychowawczych, opiekuńczych, pomocowych i terapeutycznych NRM_U02
- P7S_UO potrafi pracować w zespole; umie wyznaczać oraz przyjmować wspólne cele działania NRM_U11
- P7S_UU ma umiejętności obserwowania, diagnozowania, racjonalnego oceniania złożonych sytuacji małżeńskich i rodzinnych oraz analizowania motywów ludzkich zachowań NRM_U07
W zakresie kompetencji społecznych absolwent:
- P7S_KK docenia znaczenie nauk o rodzinie dla rozwoju jednostki i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych, ma pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu studiowanej dyscypliny naukowej i budowania warsztatu pracy specjalisty w zakresie nauk o rodzinie NRM_K03
- P7S_KO odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki NRM_K07
- P7S_KR jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej NRM_K05
ocena bardzo dobra
W zakresie wiedzy absolwent:
- P7S_WG ma pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia, zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym NRM_W06
- P7S_WG ma rozszerzoną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego oraz zachodzących między nimi relacjach istotnych z perspektywy małżeństwa i rodziny NRM_W08
- P7S_WG ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o wybranych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących NRM_W13
- P7S_WG/K ma uporządkowaną wiedzę o podmiotach życia małżeńskiego i rodzinnego, działalności wychowawczej, opiekuńczej, pomocowej i terapeutycznej, pogłębioną w wy-branych zakresach NRM_W14
W zakresie umiejętności absolwent:
- P7S_UW potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów życia małżeńskiego i rodzinnego, wychowawczych, opiekuńczych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych NRM_U02
- P7S_UO potrafi pracować w zespole; umie wyznaczać oraz przyjmować wspólne cele działania; potrafi przyjąć rolę lidera w zespole NRM_U11
- P7S_UU ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania, racjonalnego oceniania złożonych sytuacji małżeńskich i rodzinnych oraz analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań NRM_U07
W zakresie kompetencji społecznych absolwent:
- P7S_KK docenia znaczenie nauk o rodzinie dla rozwoju jednostki i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych, ma pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu studiowanej dyscypliny naukowej i budowania warsztatu pracy specjalisty w zakresie nauk o rodzinie NRM_K03
- P7S_KO odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki, czuje się odpowiedzialny wobec ludzi, dla których dobra stara się działać NRM_K07
- P7S_KR jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej NRM_K05
Literatura
Kongregacja Wychowania Katolickiego, Wytyczne wychowawcze w odniesieniu do ludzkiej miłości. Zasadnicze cechy wychowania seksualnego, Watykan 1983.
Biuro Regionalne WHO dla Europy, Federalne Biuro ds. Edukacji Zdrowotnej, Standardy edukacji seksualnej w Europie. Podstawowe zalecenia dla decydentów oraz specjalistów zajmujących się edukacją i zdrowiem.
Papieska Rada ds. Rodziny, Ludzka płciowość: prawda i znaczenie. Wskazania dla wychowania w rodzinie, Watykan 1995.
J. Augustun, Integracja seksualna. Przewodnik w poznawaniu i kształtowaniu własnej seksualności, Kraków 1993.
J. Augustyn, Wychowanie seksualne w rodzinie i szkole, Kraków 2008.
T. Brocher, L. von Friedeburg, Lexikon der Sexualerziehung für Eltern, Lehrer, Schüler, Stuttgart 1972.
CBOS, O wychowaniu seksualnym młodzieży. Komunikat z badań, Warszawa, sierpień 2007.
U. Dudziak, Postawy wobec wychowania seksualnego a hierarchia wartości nauczycieli. Studium teologiczno pastoralne, Lublin 2009.
W. Fischer, J. Gründel, Sexualpädagogik, w: Lexikon der Pädagogik, t. IV, Freiburg/Br. 1971, s. 82-84.
L. Gallo, Seks. Jak to wytłumaczyć swoim dzieciom? Kraków 2008.
K. Glombik (red.), Wychowanie seksualne w rodzinie i szkole, Opole 2010.
Sz. Grzelak, Profilaktyka ryzykownych zachowań seksualnych młodzieży. Aktualny stan badań na świecie i w Polsce. Kraków 2009.
Z. Izdebski, Seksualność Polaków na początku XXI wieku. Studium badawcze, Kraków 2012.
R. Frattallone, Educazione sessuale, w: G. Russo (red.), Enciclopedia di bioetica e sessuologia, Torino 2004, s. 774-784.
N. Galli, Educazione sessuale, w: F. Compagnoni, G. Piana, S. Privitera (red.), Nuovo dizionario di teologia morale, Cinisello Balsamo 1990, s. 307-318.
M. Komorowska-Pudło, Seksualność młodzieży przełomu XX i XXI wieku, Kraków 2013.
M. Majerus, C. Majerus, Über Sex und Liebe reden. Ein Ratgeber für Eltern und alle, die Jugendliche begleiten, München 2007.
K.-H. Valtl, Sexualerziehung, w: LBE, t. 3, Gütersloh 2000, s. 305-310.
K. Wiśniewska-Roszkowska, Wychowanie seksualne, Wrocław 1998.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: