Śladami Judaików Opola KZ-O-05-00-000023
Opis: (Główne cele przedmiotu);
Zapoznanie z najważniejszymi miejscami życia opolskich Żydów. Poznanie elementów ich kultury, wkładu w życie mieszkańców Opola.
- Metody dydaktyczne stosowane podczas zajęć:
- wykład konwersatoryjny z prezentacją multimedialną i dyskusją
- wycieczki terenowe
- Treści programowe:
- Emin Pasha jako przykład osobowości transcendentnej – przekraczanie granic państwowych, religijnych i kulturowych. (Emin Pascha as an example of a transcendent personality - crossing state, religious and cultural borders.)
- Stereotyp Żyda w polskim/śląskim? społeczeństwie i kulturze. (The stereotype of the Jew in Polish/Silesian? society and culture.)
- Sklepy kolonialne w Opolu w XX w.( Colonial shops in Opole in the 20th century)
- Browary opolskich Judaików (Breweries of Opole Judaica)
- Opole - miasto dwóch synagog. (Opole - the city of two synagogues)
- Liberalny rabin – Leo Baeck (Liberal rabbi - Leo Baeck)
- Kirkut Opolski – niemy świadek (Opole Jewish cemetery - a silent witness)
- Opolscy Żydzi w obliczu Holocaustu – studium procesu zagłady (Jews of Opole facing the Holocaust – a study of the extermination process)
- Projekty edukacyjne jako sposób przywracania pamięci o społeczności żydowskiej (Educational projects as they way to restore the memory of the Jewish community)
- Antysemityzm wczoraj i dziś – przyczyny, symptomy, sposoby zapobiegania (Anti-Semitism yesterday and today – causes, symptoms and ways to prevent)
- Rozwój Opolskiej Gminy Żydowskiej w okresie międzywojennym (Development of the Opole Jewish Community in the interwar period)
Dyscyplina
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się:
Wiedza
W 1 – Poznanie dziejów społeczności mniejszości religijnej (żydowskiej) w kontekście chrześcijańskim.
W 2 – Odkrycie metod integracji społeczeństwa wielokulturowego.
W 3 – Zgłębienie specyfiki judaizmu liberalnego
W 4 – Zaznajomienie się z judaikami Opola
Umiejętności
U 1 - Samodzielnie zdobywa wiedzę.
U 2 – Potrafi dokonać kwerendy archiwalnej.
U 3 – Student potrafi wyszukiwać, selekcjonować i integrować informacje z różnych źródeł oraz na ich podstawie formułować krytyczne sądy i wnioski
Kompetencje społeczne (postawy)
K 1 - Student uświadomi sobie rolę ludzi innych kultur w kształtowaniu przestrzeni życia społecznego.
K-2 Student dostrzeże znaczenie kultury żydowskiej dla rozwoju Opola.
K-3 - Jest gotowy do otwartej dyskusji, zdolny do wyrażania ocen, wrażliwy i tolerancyjny wobec odmiennych poglądów.
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania:
- Forma i warunki zaliczenia przedmiotu:
- Zaliczenie z oceną
- Uczestnictwo w zajęciach terenowych
- Realizacja ćwiczeń
Literatura
A. STEINERT, Geschichte der Juden in Oppeln. Fest und Gedenksschrift der Oppelner Synagogengemeinde zur Erinnerung an das 25-jährige Bestehen der neuen Synagoge, Oppeln 1922;
F. IDZIKOWSKI, Opole. Dzieje miasta do roku 1963, Opole 2004;
M. BORKOWSKI, Gmina żydowska w Opolu w latach 1812-1944, Opole 2009.
M. BORKOWSKI, Wybitni Żydzi opolscy w latach 1812-1938. Próba ukazania elity społeczności żydowskiej Opola, „Studia Śląskie”, Opole 1997, t. LVI, s. 152-153.
M. BORKOWSKI, By nie przepadli w mroku … Opolscy Żydzi 1812-1938, „Opolski Rocznik Muzealny”, Opole 1998, t. 12, s. 29-31.
D. KRUBA-RACZEK, M. OSIKA, A. STARCZEWSKA-WOJNAR (red.), Stacje odzyskanej obecności. Porozmawiajmy jak … byśmy byli umarli, Opole 2014
S. RABIEJ, H. ŁABĘCKA, Opolski cmentarz żydowski w XIX w., Opole 2018.
S. RABIEJ, H. ŁABĘCKA, Opolski cmentarz żydowski w XX w., Opole 2021.
Literatura uzupełniająca:
- L. Baeck, Das Wesen des Judentums.Nathansen & Lamm, Berlin 1905;
- T. Klimowicz, P. Sygowski, M. Tarajko, A.Trzciński, Ogrodnicy pamięci. Cmentarze żydowskie. Podręcznik dobrych praktyk w ochronie dziedzictwa lokalnego, Lublin 2018.
- M. Melchior, Zagłada a tożsamość. Polscy Żydzi ocaleni „na aryjskich papierach”. Analiza doświadczenia biograficznego, Warszawa 2004.
- R. Szuchta, P. Trojański, Holokaust — zrozumieć dlaczego, Warszawa 2006,
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: