Wzrastająca liczba uchodźców w Europie - mity i realia KZ-O-05-00-000025
Zajęcia maja na celu zestawienie dwóch procesów przebiegających paralelnie. Z jednej strony zarysowujący się kryzys procesów integracyjnych na Starym kontynencie. Zaś z drugiej pogłębiające się podziały wśród Europejczyków na tle fali migracyjnej. Jak jest rola Kościoła, chrześcijan w obliczu tego problemu. Europa, niczym w późnym średniowieczu gasnące Bizancjum, jest dzisiaj ośrodkiem wyrafinowanej cywilizacji, która w większym stopniu polega na subtelnej dyplomacji niż na uporczywym pielęgnowaniu trwałych wartości. Chrześcijański Stary Kontynent, tak jak upadające imperium zachodnio rzymskie, zdaje się być przekonany, że nowoprzybyli powinni chylić czoła przed jej kulturą, niezwykle wysokim poziomem życia, autorytetem i fachowością urzędników, inspektorów, ambasadorów i negocjatorów, którzy będą szerzyć dyplomatyczne, bezkrwawe formy rozwiązywania konfliktów. Jednocześnie w łonie wspólnot kościelnych „Starej Europy” doświadczalne podziały, kryzys autorytetów zdecydowanie zmieniają oblicze dialogu społecznego, który staje przed nowymi problemami.
Opis: (Główne cele przedmiotu)
- Metody dydaktyczne stosowane podczas zajęć,
Prezentacja podstawowych zagadnień w postaci prezentacji multimedialnej, konwersatorium w oparciu o lekturę zadanych tekstów.
- Treści programowe
Konwersatoriom prowadzone w formie otwartego dialogu wzbogacone będzie prezentacjami multimedialnymi. W efekcie uczestnicy, w oparciu o wskazane lektury, będą mogli dokonać opracowania w postaci eseju następujących zagadnień:
- Jak w obliczu narastającego kryzysu traktować wzmagające się wysiłki klas politycznych na rzecz integracji europejskiej?
- Czy mieszkańcom, w większości chrześcijanom, tzw. krajów UE powinno zależeć na pełnym integrowaniu uchodźców?
- Czy społeczeństwom wielowyznaniowym Unii Europejskiej aktualnej pozbawione są wielu wartości, które nadal tak drogie są uboższej części Starego Kontynentu?
- Czy świadomy rozbieżności stanowisk w procesie integracji europejskiej, Kościół preferuje stanowisko tzw. neutralności oraz eurorealizmu.
- Jakie zadania staja przed chrześcijanami jeśli chcą służyć procesowi integracji Europy XXI wieku.
- Jeśli Europa ma stać się wspólnym domem pogodzonej różnorodności na ile określone wartości, które legły u podstaw konstrukcji Unii Europejskiej są ciągle aktualne (odwoływanie się do idei solidarności, pomocniczości i dobrze rozumianej wolności).
Dyscyplina
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
- Efekty uczenia się, w podziale na WIEDZĘ, UMIEJĘTNOŚCI I KOMPETENCJE SPOŁECZNE, jakie student uzyskuje po ukończeniu przedmiotu wraz z symbolem tych efektów,
Efekty uczenia się:
- Efekty uczenia się, w podziale na WIEDZĘ, UMIEJĘTNOŚCI I KOMPETENCJE SPOŁECZNE, jakie student uzyskuje po ukończeniu przedmiotu wraz z symbolem tych efektów,
- Wiedza (W):
K_W07 - zna i rozumie metody analizy i interpretacji wytworów kultury w powiązaniu z tradycją;
K_W08 - ma uporządkowaną w pogłębionym zakresie wiedzę o kierunkach myśli filozoficznej i społecznej w perspektywie historycznej i współczesnej;
K_W16 - rozumie wszystkie istotne związki pomiędzy działaniami kulturowymi i przemianami w życiu społecznym
- Umiejętności (U):
K_U05 - posiada umiejętności wykorzystywania interdyscyplinarnych metod i narzędzi badawczych w analizie zjawisk kultury współczesnej;
K_U07 - potrafi w sposób aktywny uczestniczyć w konferencjach, sympozjach i dyskusjach na tematy literackie, artystyczne i filozoficzne;
K_U13 - potrafi przygotować naukowe wystąpienie pisemne oraz ustne, uwzględniając poziom oraz potrzeby odbiorców
- Kompetencje społeczne (K):
K_K01 - rozumie potrzebę nieustannego kształcenia po ukończeniu studiów;
K_K05 - potrafi właściwie dokonać analizy środków służących do realizacji podjętych zadań;
K_K07 - rozumie zasady tolerancji i różnic kulturowych.
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania:
- Forma i warunki zaliczenia przedmiotu
• Analiza tekstów z prezentacją multimedialną
Formy zaliczenia:
• aktywna obecność na zajęciach + praca zaliczeniowa
Podstawowe kryteria
1. Praca zaliczeniowa – 50%
2. Znajomość zadanych lektur – 20%
3. Wiedza prezentowana na zajęciach – 30 %
Literatura
Huntington Samuel. 2007. Zderzenie cywilizacji (A clash of civilisations). Trans. H. Jankowska, Warszawa: WWL Muza.
Lazaridis Gabriella, Wadia Khursheed. 2015. The Securitisation of Migration in the EU: Debates since 9/11. London: Palgrave Macmillan.
Lazaridis Gabriella. 2015. International Migration into Europe: From Subjects to Abjects. London: Palgrave Macmillan.
McMahon Simon. 2015. Immigration and Citizenship in an Enlarged European Union: The Political Dynamics of Intra-EU Mobility. London: Palgrave Macmillan.
Nikitorowicz Jerzy (Red.) 1995. Edukacja regionalna. W kręgu potrzeb, oczekiwań stereotypów ((Regional education. Within the circle of needs and expectations of stereotypes). Białystok: Wydawnictwo Uniwersyteckie „Trans Humana”.
Nikitorowicz Jerzy. 1995. Pogranicze, tożsamość, edukacja międzykulturowa (Borderline, identity, intercultural education). Białystok: Wydawnictwo Uniwersyteckie „Trans Humana”.
Odmalm Pontus. 2014. The Party Politics of the EU and Immigration. London: Palgrave Macmillan.
Pécoud Antoine. 2015. Depoliticising Migration: Global Governance and International Migration Narratives. London: Palgrave Macmillan.
Recchi Ettore. 2015. Mobile Europe: The Theory and Practice of Free Movement in the EU. London: Palgrave Macmillan.
Zolberg Aristide R, Suhrke Astri, Aguayo Sergio. 1989. Escape from Violence : Conflict and the Refugee Crisis in the Developing World. New York: Oxford University Press.
Literatura uzupełniająca:
European Border and contact Guard Agency (Frontex), Foreword of Fabrice Leggeri. Frontex Executive Director (19.10.2019). https://frontex.europa.eu/contact/general/
European Centre for Disease Prevention and Control (ECDC), Surveillance of antimicrobial resistance in Europe 2018 (21.09.2019) https://www.ecdc.europa.eu/en/home.
Eurostat, Statistic Explained, (20.10. 2019) https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: