Cuda a zdarzenia niezwykłe KZ-O-05-00-000030
Treść konwersatorium obejmuje: (1) próbę wyjaśnienia źródeł aktualności prezentowanej problematyki, analizy przyczyn zainteresowania (zwłaszcza w świetle roszczeń związanych z rozwojem nauk szczegółach, techniki – swoistego paradygmatu technologicznego; (2) kwestie dotyczące teologicznego rozumienia cuda (interpretacji cudów biblijnych, rozpoznania cudu, funkcji cudu – teologii cudu); (3) próby bliższego zdefiniowania pojęcia „zdarzenia niezwykłe”, prezentację złożoności procesu interpretacji różnego rodzaju zdarzeń niezwykłych (np. tzw. zjawisk paranormalnych); (4) określenia możliwych relacji między cudem (w rozumieniu teologicznym) a zdarzeniami niezwykłymi; (5) odniesienia do wiary (w tym wiary chrześcijańskiej) m.in. próby rozwiązania dylematu: cud/zdarzenia niezwykłe: szansa czy zagrożenie dla wiary religijnej; (6) ukazania odmienności i oryginalnością różnych perspektyw badawczych (psychologicznej, religiologicznej, filozoficznej, teologicznej) zdarzeń cudownych; (7); krytyczną interpretacje zdarzenia cudownego z uwzględnieniem właściwych danej perspektywie metod badawczych.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Wymagania
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
1. Student ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu teologii cudu – TMA_W05; P7S_WG
2. ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu teologii systematycznej, religiologii – TMA_W06; TMA_W06
3. ma uporządkowaną i pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu innych dyscyplin teologicznych – TMA_W07; P7S_WG
UMIEJĘTNOŚCI
4. posiada umiejętności badawcze w zakresie teologii, obejmujące zwłaszcza analizę tekstów filozoficznych, biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów – TMA_U02; P7S_UW
5. posiada podstawowe umiejętności badawcze w zakresie dyscyplin pomocniczych teologii – TMA_U03; P7S_UW
6. posiada umiejętność interpretowania podstawowych źródeł teologicznych, z wykorzystaniem tekstów obcojęzycznych – TMA_U04; P7S_UW.
KOMPETENCJE
7. rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces kształcenia się innych osób oraz potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny – TMA_K02; P7S_KR
8. ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów – TMA_K05; P7S_KO
9. interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie teologii – TMA_K08; P7S_KR
Kryteria oceniania
A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)
Lektura z prezentowanej tematyki (efekty 1, 3, 7)
Praca pisemna (efekty 2, 4, 9)
Zadania cząstkowe (efekty 5, 6, 8)
B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny
Ustalenie oceny końcowej w zależności od wybranej opcji: (1) przygotowanie pracy zaliczeniowej; albo (2) opracowanie wybranej lektury;
[70%] oraz aktywności na zajęciach (30%).
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
A.1. wykorzystywana podczas zajęć
Papieska Rada Kultury, Papieska Rada ds. dialogu Międzyreligijnego, Jezus Chrystus dawcą wody żywej. Chrześcijańska refleksja na temat „New Age” (Roma, 3 luty 2003); J. Pyda, Cuda (Seria: Pszenica i Kąkol), Warszawa – Poznań 2022; Kard. Gerhard Müller, Cud nieśmiertelności. Co będzie po życiu ziemskim?, tł. Kamil Markiewicz, Warszawa 2023; K. Kaucha, J. Mastej (red.), Nauka wobec zjawisk paranormalnych (Bi-blioteka Teologii Fundamentalnej t. 6), Lublin 2011 [https://docplayer.pl/5718900-Nauka-wobec-zjawisk-paranormalnych.html [22.09.2023]; E. LOHSE, Die Wundertaten Jesu: die Bedeutung der neutestamentlichen Wunderüberlieferung für Theologie und Kirche, Stuttgart 2015; K. Erlemann, Kaum zu glauben. Wunder im Neuen Testament, Göttingen 2016; M. Rusecki, Traktat o cudzie, Lublin 2006, s. 17-206.
A.2. studiowana samodzielnie przez studenta
Franciszek, Ja wierzę, my wierzymy: niepublikowane rozważania na temat korzeni naszej wiary, Niepokala-nów 2021; J. Dispenza, Jak uwolnić swój nadprzyrodzony potencjał: jak zwykli ludzie mogą robić niezwykłe rzeczy, Białystok 2022; R. Bartlett, Fizyka cudów: materializując świadomość, Białystok 2022; D. Adamska-Rutkowska, Świadomość wielowymiarowa w świetle badań naukowych, Białystok 2022; A. Świeżyński, Filozofia cudu, Warszawa 2012; M. Rusecki, Teologia wobec zjawisk paranormalnych: zarys problematyki, Częstochowa 2010; K. Berger. Czy wolno wierzyć w cuda? Poznań 2006; A. LÄPPLE, Cudowne uzdrowienia w Lourdes, tłum. Urszula Ruczko, Wrocław 2001; A. Anderwald, Rozpoznanie cudu, w: Leksykon teologii fundamentalnej, M. Rusecki i in. (red.), Lublin-Kraków 2002, 1042-1045.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: