Trening zdrowotny- CrossFit KZ-O-SW-00-000005
• Koncepcja interpretacji pojęcia zdrowie, jego uwarunkowanie oraz pozytywne, pośrednie i negatywne mierniki
• Sprawność fizyczna w relacji do zdrowia
• Trening zdrowotny – podstawowe pojęcia i koncepcje
• Metody, zasady i środki treningu zdrowotnego
• Walory środowiska przyrodniczego jako specyficzne środki w treningu zdrowotnym
• Ogólne zasady i regeneracji sił po treningu sportowym
• Funkcjonalne plany treningowe
• Kształtowanie wytrzymałości i siły w różnej intensywności
• Alternatywny trening dla ćwiczeń typowo siłowych
• Trening funkcjonalny, podnoszący sprawność ogólną, modelujący sylwetkę, rozwijający cechy motoryczne (siłę,
• Wytrzymałość, koordynację ruchową, zwinność, zręczność, skoczność, gibkość)
• Prostota treningu – dostosowana indywidualnie do wieku, płci, umiejętności, wytrenowania
• Metody ewaluacji w treningu zdrowotnym.
• Diagnoza możliwości oraz ocena skuteczności treningu zdrowotnego.
• Wybrane sposoby odnowy i regeneracji sił wykorzystywanych w treningu zdrowotnym.
Dyscyplina
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
W cyklu 2023/24-Z: ogólnouniwersyteckie | Ogólnie: ogólnouniwersyteckie ogólnouniwersyteckie | W cyklu 2022/23-L: ogólnouniwersyteckie | W cyklu 2022/23-Z: ogólnouniwersyteckie | W cyklu 2023/24-L: ogólnouniwersyteckie |
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
W 1 – definiuje pojęcia zdrowie, mierniki i czynniki zdrowia, zachowanie prozdrowotne, trening zdrowotny
W 2 – rozróżnia cele ogólne i szczegółowe w obszarach działań profilaktycznych i terapeutycznych
W 3 – zna rekomendacje aktywności fizycznej korzystnej dla zdrowia
W 4 – zna zasady programowania obciążeń w treningu sportowym
W 5 – potrafi zinterpretować i wykonać pomiar tętna
Umiejętności
U 1 – diagnozuje możliwości funkcjonalne osób w różnym wieku
U 2 – potrafi w zależności od potrzeb i możliwości projektować trening służący zdrowiu
U 3 – potrafi zdiagnozować i odpowiednio zinterpretować swoje możliwości
Kompetencje społeczne (postawy)
K 1 – jest świadomy znaczenia zachowania zdrowego środowiska pracy i nauki
K 2 – skutecznie zachęca otoczenie rodzinne i społeczne do zachowań prozdrowotnych
K 3 – jest świadomy znaczenia aktywności fizycznej dla zachowania dobrego stanu zdrowia
Kryteria oceniania
Zaliczenie odbywa się na podstawie obecności, zaangażowania studenta i testu teoretycznego.
35 godzin pracy własnej - student przygotowuje w oparciu o literaturę ćwiczenia na poszczególne grupy mięśniowe - ocenie podlega konspekt zajęć.
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
Bator A, Kasperczyk T.:Trening zdrowotny z elementami fizjoterapii AWF Kraków 2000
Drabik J.: Aktywność fizyczna w treningu zdrowotnym osób dorosłych AWF Gdańsk 1996
Kuński H trening zdrowotny osób dorosłych. MedSportPres, Warszawa 2003
Gieremek K, Dec L., Zmęczenie i regeneracja sił. Odnowa biologiczna AWF Katowice 2000
Corbin Ch. B., Corbin W.R, Welk K.A., Welk G.J.: Fitness i Wellness. Kondycja, sprawność, zdrowie.
Zysk I S-ka, Poznań 2007
. Literatura uzupełniająca
Drabik J.: Aktywność, sprawność i wydolność fizyczna, jako miernik zdrowia człowieka. AWF Gdańsk 1997
Fachowe czasopisma branży fitness oraz strony www
Uwagi
W cyklu 2023/24-Z:
W czasie nauczania zdalnego zaęcia prowadzone są w czasie rzeczywistym na platformie Teams |
W cyklu 2023/24-L:
W czasie nauczania zdalnego zaęcia prowadzone są w czasie rzeczywistym na platformie Teams |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: