Profilaktyka uzależnień behawioralnych KZ-S-02-02-000032
Treści programowe
1.Pojęcie, etiologia i mechanizm uzależnień behawioralnych.
2.Uzależnienia behawioralne a uzależnienia od substancji psychoaktywnych.
3. Zaburzenie uprawiania hazardu i e-hazard.
4. Zespół uzależnienia od Internetu (komputer i Internet, granie w gry, cyberseks).
5. Zachowania kompulsywne (pracoholizm, kompulsywne kupowanie).
6. Zachowania kompulsywne (ortoreksja, tanoreksja, uzależnienie od ćwiczeń fizycznych).
7. Terapia poznawczo-behawioralna.
8. Przegląd przykładowych podejść i strategii profilaktycznych.
9. Zastosowanie Dialogu Motywującego w pracy z osobami uzależnionymi.
10. Tradycyjny i współczesny model profilaktyki.
11. Kryteria doboru i metody oddziaływań profilaktycznych.
12. Profilaktyka pozytywna, a uzależnienia behawioralne.
13. Model wielowymiarowej profilaktyki pozytywnej.
14-15. Przegląd wybranych programów profilaktycznych.
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23-L: | W cyklu 2022/23-Z: |
Efekty kształcenia
WIEDZA
W01- ma elementarną wiedzę, pozwalającą zrozumieć mechanizm uzależnień behawioralnych oraz umożliwiającą zrozumienie potrzeby podejmowania działań profilaktycznych, gwarantujących dobre funkcjonowanie biologiczne, psychiczne, społeczne;
W02 – zna podstawowe rodzaje uzależnień behawioralnych oraz podejścia i strategie profilaktyczne;
UMIEJĘTNOŚCI
U01 – potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę z zakresu profilaktyki uzależnień behawioralnych do analizy wybranych programów profilaktycznych;
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
K1 – myśli i działa w sposób kreatywny, poszukuje możliwości aplikowania wiedzy z zakresu profilaktyki uzależnień behawioralnych do interdyscyplinarnych działań, mających na celu podnoszenie jakości życia różnych grup społecznych.
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne stosowane podczas zajęć: wykład konwersatoryjny, dyskusja.
Forma i warunki zaliczenia przedmiotu: Obecność oraz aktywność na zajęciach. Przedstawienie, w formie prezentacji, analizy wybranego programu profilaktycznego.
Literatura
Grzelak S., Vademcum skutecznej profilaktyki problemów młodzieży, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2015.
Grzegorzewska I.,Cierpiałowska L., Uzależnienia behawioralne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2018.
Jarczyńska J., Uzależnienia behawioralne i zachowania problemowe młodzieży, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2014.
Jarosz K., Profilaktyka pozytywna w teorii i praktyce pedagogicznej, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2019.
Jarosz K., Model wielowymiarowej profilaktyki pozytywnej w teorii i praktyce pedagogicznej, w: Z. B. Gaś (red.), Profilaktyka zachowań ryzykownych w teorii i praktyce. Lublin: Wyższa Szkoła Ekonomii i Innowacji w Lublinie, Lublin 2019.
Krzyżak-Szymańska, Uzależnienia technologiczne wśród dzieci i młodzieży. Teoria, profilaktyka, terapia – wybrane zagadnienia, Krajowe Biuro do spraw Przeciwdziałania Narkomanii, Kraków 2018.
Rowicka M., Uzależnienia behawioralne. Profilaktyka i terapia, Krajowe Biuro do spraw Przeciwdziałania Narkomanii, Warszawa 2015.
Rowicka M., E-uzależnienia. Teoria, profilaktyka, terapia, Krajowe Biuro do Spraw Przeciwdziałania Narkomanii. Warszawa, 2018.
Szymańska J., Programy profilaktyczne. Podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki. Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2012.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: