Kultura bezpieczeństwa w placówkach edukacyjnych KZ-S-02-02-000062
W ramach kursu ogólnouczelnianego studenci zostaną zapoznani z: regulacjami prawnymi oraz podstawowymi zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy oraz nauki, funkcjonującymi w placówkach oświatowo-wychowawczych, w tym z zakresu ergonomii i nadzoru nad warunkami pracy i nauki w szkole; identyfikacją zagrożeń w środowisku szkolnym i oceną ryzyka zawodowego na stanowiskach pedagogicznych; kształtowaniem bezpiecznych warunków pracy i nauki dla nauczycieli i uczniów oraz podstawami zarządzaniem bezpieczeństwem w szkole; wypadkami przy pracy/nauce (nauczyciel/uczeń), w tym przykładami takich zdarzeń i postępowaniem powypadkowym; organizacją wypoczynku dzieci i młodzieży pod kątem bezpieczeństwa; obciążeniami psychospołecznymi i innymi czynnikami niebezpiecznymi, występującymi w środowisku szkolnym oraz z zagadnieniami, dotyczącymi bezpieczeństwa i higieny nauki uczniów w trakcie edukacji zdalnej.
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Student zna podstawowe teorie dotyczące przygotowania, funkcjonowania i rozwoju społeczno-zawodowego współczesnych nauczycieli. K_W09 (P6S_WG)
Student ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych w pracy nauczycieli. K_W19 (P6S_WG, P6S_WK)
Umiejętności:
Student potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, związanymi z działalnością nauczyciela,
w celu jej analizy, interpretacji i projektowania działań usprawniających wypełnianie roli zawodowej. K_U03 (P6S_UO)
Kompetencje społeczne:
Student dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane, zarówno z wyzwaniami systemu edukacji, jak i funkcjonowaniem współczesnych nauczycieli, poszukując ich rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki. K_K05 (P6S_KR, P6S_KO)
Kryteria oceniania
Zaliczenie kursu ogólnouczelnianego odbywa się na podstawie obecności i aktywności podczas zajęć lub napisania pracy pisemnej/przygotowania prezentacji multimedialnej dotyczącej analizy wybranego aspektu z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy i nauki w placówkach oświatowo-wychowawczych.
Literatura
Celuch M., BHP w szkole. Bezpieczeństwo od momentu wejścia na teren szkoły, Wydawnictwo WiP, Warszawa 2012.
Rudzińska Z., BHP w szkole Obowiązki odpowiedzialność dokumentacja, Warszawa 2016.
Szafrański Z., BHP w szkole i przedszkolu, Biuro Euro-BHP - Szkolenia, Doradztwo i Wydawnictwo w Zakresie BHP Zbigniew Szafrański, Zelów 2011.
Tomaszewska R.(red.), Zarządzanie bezpieczeństwem w szkole: organizacja wychowania i opieki, sytuacje trudne i kryzysy, BHP, Wydawnictwo Dr Josef Raabe Spółka Wydawnicza, Warszawa 2012.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: