Cyfrowi tubylcy, iGen i ich świat KZ-S-05-00-000005
Podczas zajęć będą podejmowane m.in. następujące zagadnienia: Media i ich związek z edukacją (pismo, druk, nowe media); fenomen nowych technologii; indywidualne i społeczne konsekwencje stosowania nowych technologii; możliwości i ograniczenia stosowania nowych technologii w szkole; cechy pokolenia iGen.
Dyscyplina
Literatura uzupełniająca
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
Student rozpoznaje rolę środków komunikacji społecznej we współczesnym świecie, widząc ich znaczenie także w obszarze życia społecznego.
Student ma wiedzę dotyczącą oddziaływania maediów na różnych płaszczyznach: poczynając od oddziaływania indywidualnego aż po oddziaływanie na skalę społeczną, przekładającą się na wpływ w odniesieniu do cywilizacji i kultury.
UMIEJĘTNOŚCI
Potrafi wskazać mechanizmy oddziaływania mediów, pozyskując zarówno informacje z literatury, baz danych i innych źródeł, jak i poddając własnej analizie treści medialne.
Potrafi posługiwać się mediami audiowizualnymi i nowymi mediami jako tekstami kultury, dokonując samodzielnie analizy ich znaczeń, także dla potrzeb własnej pracy badawczej.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Potrafi wykorzystywać treści audiowizualne dla przekazywania wiedzy o kulturowych (medialnych) obrazach rzeczywistości społecznej i politycznej, przyczyniając się do wzrostu kompetencji medialnych w społeczeństwie.
Zachowuje krytycyzm wobec treści medialnych oraz sposobów ich przekazu, dostrzegając znaczenie wiedzy teoretycznej i badań nad mediami.
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny, aktywność na zajęciach (dyskusja).
Literatura
Carr N., Płytki umysł. Jak Internet wpływa na nasz mózg, Gliwice 2013
Spitzer M., Cyberchoroby. Jak cyfrowe życie rujnuje nasze zdrowie?, Słupsk 2016
Spitzer M., Cyfrowa demencja. W jaki sposób pozbawiamy rozumu siebie i swoje dzieci?, Słupsk 2013
Twenge J.M., iGen. Dlaczego dzieciaki dorastające w sieci są mniej zbuntowane, bardzie tolerancyjne, mniej szczęśliwe – i zupełnie nieprzygotowane do dorosłości (i co to oznacza dla nas wszystkich), Sopot 2019
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: