Pułapki umysłu KZ-Z-H-02-27-000005n
Celem przedmiotu jest zainteresowanie studentów sposobem funkcjonowania ludzkiego umysłu oraz dostarczenie im narzędzi do pracy nad rozwojem osobistym poprzez wskazanie typowych mechanizmów “wyłączania myślenia”. Studenci zapoznają się z opisanymi w literaturze błędami poznawczymi oraz będą inspirowani do autoanalizy i określania własnych stylów myślowych.
1. Podstawowe założenia. Pojęcie umysłu. Perspektywa procesowa
2. Pułapka umysłu samotnego. Skąd wiemy, że nie jesteśmy jedyną osobą na świecie?
3. Kiedy myślimy za szybko.... Pułapki myślenia wg Kahnemanna
4. Rodzaje złudzeń w poznaniu zmysłowym. Ich charakter i wyjaśnienie mechanizmów
.
5. Emocje a spostrzeganie. Jak uczucia i emocje wpływają na percepcję?
6. Rodzaje inteligencji i style poznawcze. Jak styl myślenia może się stać pułapką?
7. Dwie osobliwości. Człowiek jako podmiot biologiczny i osobowy.
8. Mechanizmy obronne jako źródło pułapek umysłu
9. Pułapki umysłu jako błędy myślenia. Elementy terapii opartej na logice
Cnoty poznawcze jako antidotum na błędy myślenia
10. Pułapka błędnie rozumianej tożsamości. Ja i moja wewnętrzna rodzina
Jedno Ja czy wiele ja? Terapia systemu wewnętrznej rodziny.
Jak radzić sobie z pułapkami umysł
Literatura uzupełniająca
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
Student zna przykłady złudzeń poznawczych (pułapek myślenia) i wie jakie zagrożenia niosą one ze soba. Zna kilka koncepcji wyjaśniających funcjonowanie ludzkiego umysłu. Wie jakie trudności powstają, gdy próbujemy określić naturę i sposób istnienia umysłu.
UMIEJĘTNOŚCI
Potrafi rozpoznawać różne rodzaje błędów poznawczych. Potrafi wskazać do jakiego typu błędów poznawczych jest sam skłonny. Potafi czytać ze zrozumieniem wybrane współczesne teksty z dziedziny filozofii umysłu. Potrafi samodzielnie uzasadniać różne stanowiska w kwestii sposobu istnienia umysłu. Potrafi także określić własne stanowisko w tej kwestii i formułować argumenty na jego rzecz.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Student powinien zwiększyć skłonność do autorefleksji i krytycyzmu, zmniejszając jednocześnie skłonność do akceptacji mitów i upraszczających ujęć umysłu. Rozumiejąc lepiej wielorakie uwarunkowania jakim podlega ludzka świadomość student ma skłonność do akceptacji innych osób i ich odmiennej perspektywy poznawczej. Jest skłonny akceptować wielość stanowisk filozoficznych, nie popadając jednocześnie w płytki relatywizm
Kryteria oceniania
Studenci są oceniani na podstawie pracy na zajęciach, w szczególności na podstawie ich zaangażowania w pracę warsztatową w grupie. Ocena ostateczna na podstawie eseju, w którym student opisuje swój styl myślenia i sposób w jaki radzi sobie na codzień z pułapkami umysłu.
Literatura
D. Kahneman, Pułapki myślenia, Poznań 2015
A. Matczak, Style poznawcze w podręczniku akademickim, Psychologia 2000(2)
P. Cave, Czy roboty czują ból. 33 łamigłówki filozoficzne, Warszawa 2019
B. Bergen, Jak umysł tworzy znaczenie, Kraków 2017
A. Damasio, Błąd Kartezjusza. Emocje rozum i ludzki mózg, Warszawa 2011
A. Damasio, Życie, uczucia i twrzenie kultury, Poznań 2018
T. Grandin, Mózg autystyczny, Kraków 2017
R. Douglas, Drugi mózg.Rewolucja w nauce i medycynie, Warszawa 2011
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: