Dydaktyka języka polskiego (szkoła podstawowa) MN-FP-D2-02-DP1-W
1. Tożsamość dydaktyki polonistycznej. Lingwistyka a lingwodydaktyka.
2. Cele kształcenia językowego w ujęciu historycznym. Dyskusja nad hierarchią celów.
3. Struktura treści kształcenia językowego od 1990 roku a podejścia do kształcenia językowego (gramatyczno-normatywne, komunikacyjne, tekstocentryczne, aksjologiczne).
4. Uczeń komunikujący się. Od sprawności językowej do kompetencji komunikacyjnej - konceptualizacja [pojęć z perspektywy lingwodydaktycznej.
4. Modele kształcenia językowego a podejście funkcjonalne do uczenia o języku.
6. Między schematyzmem a kreatywnością. Rozwijanie i doskonalenie kompetencji tekstotwórczej w L1.
7. Glottodydaktyczne inspiracje w nauczaniu J1.
Dyscyplina
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23-L: | W cyklu 2023/24-L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
zna i rozumie:
1. współczesne i dawne teorie i koncepcje lingwodydaktyczne (m-W-1; m-W-2; M_N_W02; P7S_WG/ M_N_W01-04, 15);
2. podstawy prawne kształcenia językowego (m-W-4; M_N_W09; P7S_WK/ M_N_W08-09).
Umiejętności
potrafi:
3. ocenić przydatność podejść i koncepcji lingwodydaktycznych do realizacji celów i zadań kształcenia językowego w L1 (M-U-1; s-U-1; M_N_U02; P7S_UW).
Kompetencje społeczne
jest gotów do:
4. uznania znaczenia profesjonalizmu dla realizacji celów i zadań kształcenia językowego w L1 (m-K-3; P7S_KR/ M_N_K06).
Kryteria oceniania
Pisemne kolokwium zaliczeniowe - waga 100% (1, 2, 3, 4, 5).
Próg zaliczenia: 60%
Praktyki zawodowe
W ramach fakultetu nauczycielskiego praktyka zawodowa śródroczna i ciągła.
Literatura
Kłakówna Z. A., Język polski. Wykłady z metodyki, Kraków 2016.
Kwiatkowska-Ratajczak M. (red.), Innowacje i metody. W kręgu teorii i praktyki. Podręcznik akademicki dydaktyki kształcenia
polonistycznego, Poznań 2011.
Nagajowa M., Kształcenie języka ucznia w szkole podstawowej, Warszawa 1985.
Nocoń J., Lingwodydaktyka na progu XXI wieku. Konteksty – koncepcje – dylematy, Opole 2018.
Nowak E., Stworzyć tekst. Uczniowska kompetencja tekstotwórcza w edukacji polonistycznej, Kraków 2014.
Szymańska M., Między nauką o języku a rozwijaniem języka. Koncepcje kształcenia językowego na przełomie XX i XXI wieku, Kraków
2016.
Wantuch W., Aspekty integracji w nauczaniu języka polskiego, Kraków 2005.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: