Dydaktyka języka polskiego (szkoła ponadpodstawowa) MN-FP-D2-03-DP2-W
1. Wyzwania nowej rzeczywistości, a kompetencje nauczyciela polonisty.
2. Wymiary przedmiotu.
3. Spór o liceum - koncepcje, modele, podręczniki.
4. Podstawy nowoczesnego warsztatu.
5. Szkolna praca nad tekstem w kontekście refleksji literaturoznawczej i problemów niesionych przez współczesną kulturę.
6. Miejsce historii i teorii literatury.
7. Uczeń wobec literatury.
8. Sytuacje komunikacyjne szkolnej lektury.
9. Lektura a tradycja.
10. Problematyka aksjologiczna na lekcjach języka polskiego.
11. Teksty kultury.
12. Matura.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Ogólnie: 1. Bortnowski S., Zdziwienia polonistyczne czyli o sztuce na lekcjach języka polskiego, Warszawa 2003.
2. Janus -Sitarz A., Szkolna polonistyka wobec tajemnicy jednostkowego "zdarzenia lektury", [w:] Czytanie tekstów kultury. Metodologia badania, metodyka, red. B. Myrdzik i I. Morawska, Lublin 2007. | W cyklu 2022/23-Z: 1. Bortnowski S., Zdziwienia polonistyczne czyli o sztuce na lekcjach języka polskiego, Warszawa 2003.
2. Janus-Sitarz A., Szkolna polonistyka wobec tajemnicy jednostkowego
"zdarzenia lektury", [w:] Czytanie tekstów kultury. Metodologia, badania, metodyka, red. B. Myrdzik i I. Morawska, Lublin 2007.
3. Jazownik l., Wyzwolić moc lektury. Aksjologiczno-dydaktyczny sens dzieła literackiego, Zielona Góra 2004. |
Poziom studiów
Profil kształcenia
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24-Z: | W cyklu 2022/23-Z: |
Efekty kształcenia
- pogłębienie wiedzy i refleksji na temat koncepcji metodologicznych i metodycznych, miejsca i roli polonisty wśród obiegów kultury, programów i podręczników (s-W-7; s-W-10, s-W-12) ,
- rozumienie źródła różnorodności odczytań tekstów literackich (k-W-4),
- umiejętność stosowania nowoczesnych narzędzi badawczych do interpretacji (k-U-2,, k-W-3; s-U-8, s -U-11),
- rozumienie potrzeby uczenia się i uczestnictwa w życiu kulturalnym (s-K-1).
Kryteria oceniania
- wykład
Formy i warunki zaliczenia:
- obecność na zajęciach - 80%,
- rozmowa - 20%.
Literatura
1. Jędrychowska M. Najpierw lektura, Kraków 1996.
2. Kwiatkowska-Ratajczak M., Metodyka konkretu, Poznań 2012.
3. Szkolne spotkania z lekturą, red. A. Janus-Sitarz, Kraków 2007.
4. Wybrane zagadnienia z edukacji polonistycznej, red. H. Kurczab, U. Kopeć, E. Kozłowska, Rzeszów 2002.
5. Uryga Z., Godziny polskiego, Kraków 1996.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: