Dydaktyka logopedii szkolnej MN-LOG-D2-02-DL1-CW
Poznanie standardów pracy logopedy pracującego w oświacie.
Realizacja rozporządzenia oraz innych dokumentów regulujących pracę logopedy przedszkolnego i szkolnego.
Zapoznanie z narzędziami diagnostycznymi oraz arkuszami wspomagającymi diagnozę logopedyczną w przedszkolu i szkole.
Zapoznanie się z narzędziami pomocnymi w prowadzeniu zajęć terapeutycznych w grupie przedszkolaków oraz uczniów.
Zapoznanie się z dokumentacją obowiązującą logopedę przedszkolnego i szkolnego (opis po badaniu logopedycznym, plan pracy, dziennik, sprawozdanie).
Tworzenie samodzielnie dokumentacji obowiązującej logopedę w przedszkolu i szkole.
Nabycie umiejętności tworzenia konspektu zajęć terapeutycznych.
Nabycie umiejętności podziału uczniów na grupy terapeutyczne.
Poznanie narzędzi i sposobów na prowadzenie efektywnych zajęć terapeutycznych.
Nabycie umiejętności doboru zadań dostosowanych do danej wady wymowy oraz wieku dzieci.
Literatura uzupełniająca
Poziom studiów
Profil kształcenia
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Wymagania
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student zna i rozumie
1. na czym polega proces diagnozy logopedycznej u dzieci (typy, narzędzia, procedury) (K_W05);
2. zasady sporządzania informacji z badań (K_W07);
3. metody i techniki terapii logopedycznej (K_W08);
4. metody komunikacji alternatywnej i wspomagającej u dzieci (K_W09);
5. normy, procedury i dobre praktyki stosowane w działalności pedagogicznej (M_N_W04);
6. podstawy prawne systemu oświaty niezbędne do prawidłowego realizowania prowadzonych działań edukacyjnych (M_N_W09);
7. metody nauczania i doboru efektywnych środków dydaktycznych z uwzględnieniem zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych uczniów (M_N_W15).
Umiejętności: student potrafi
8. dobierać odpowiednie metody i narzędzia w celu wykonywania złożonych zadań zawodowych logopedy, wykorzystując wiedzę językoznawczą, zwłaszcza logopedyczną, uwzględniając dokonania nauk pokrewnych (K_U02);
9. dokonać właściwej diagnozy logopedycznej zaburzeń mowy, wymowy i kompetencji komunikacyjnych u dzieci (K_U05);
10. adekwatnie dobierać, tworzyć i dostosowywać do zróżnicowanych potrzeb uczniów materiały i środki oraz metody pracy (M_N_U02).
Kompetencje społeczne: student jest gotów do
11. tworzenia, utrzymywania i rozwijania właściwych relacji w logopedycznym środowisku zawodowym oraz z innymi specjalistami (K_K02);
12. pracy w zespole, pełnienia w nim różnych ról oraz współpracy z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, rodzicami i opiekunami uczniów (M_N_K07).
Kryteria oceniania
A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)
Zadania cząstkowe
B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny
Ustalenie oceny końcowej na podstawie
60% - oceny cząstkowe (3,6,8,10)
40 % - udział w zajęciach (1,2,3,4,5,6,7,8,9,11,12)
Literatura
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć:
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2023 r. poz. 1798);
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz. U. z 2020 r. poz. 1309)
Banaszkiewicz A., Metodologia, metodyka, metody logopedii, [w:] Forum logopedy, nr 45, s. 5-11.
Domagała A., Mirecka U. (red.), Logopedia przedszkolna i wczesnoszkolna. Rozwój sprawności językowych. Tom 1, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2021 r.
Domagała A., Mirecka U. (red.), Logopedia przedszkolna i wczesnoszkolna. Diagnozowanie i terapia zaburzeń mowy. Tom 2, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2022 r.
Standaryzowane i niestandaryzowane narzędzia diagnostyczne
Przykładowe:
Lampart-Busse M., Czy mówię poprawnie? Zestaw prób diagnostycznych do wstępnej diagnozy logopedycznej dzieci w wieku przedszkolnym, 2019r.
Gruba J., Logopedyczny Przesiew – LP, Gliwice 2023.
Gruba J., Karty Oceny Logopedycznej Dziecka - KOLD, Gliwice 2017.
Gruba J., KOSF. Karty oceny słuchu fonemowego, Gliwice 2016.
Billewicz G., Zioło B., Kwestionariusz badania mowy, 2015.
Michalak-Widera I., Węsierska K., Test do badań przesiewowych mowy dla dzieci w wieku przedszkolnym, Katowice 2012.
Grabias S., Tarkowski Z., Woźniak T., Logopedyczny Test Przesiewowy, 2007.
Tarkowski Z., Przesiewowy test logopedyczny, Lublin 2002.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: