Dydaktyka szczegółowa w zakresie dyscypliny nauki biologiczne 2 SD.1.1.Ds.2
A. Formy zajęć
• Wykład (W)
• Konwersatorium (K)
• Ćwiczenia (Ćw)
B. Sposób realizacji
• Zajęcia w sali
• Elementy nauczania hybrydowego
C. Liczba godzin
Wykład: 5x2h = 10h
Konwersatorium: 5x2h = 10h
Ćwiczenia: 5x2h = 10h
Liczba punktów ECTS
Godziny kontaktowe:
Wykład: 5x2h = 10h
Konwersatorium: 5x2h = 10h
Ćwiczenia: 5x2h = 10h
Razem: 30h – 1 pkt ECTS
Praca własna studenta:
Opracowanie autorskiego sylabusa do przedmiotu – 5h
Opracowanie przykładowego planu zajęć do przedmiotu biologicznego – 5h
Zaprojektowanie zastosowania wybranych metod kształcenia i środków/narzędzi dydaktycznych do wybranych zajęć – 5h
Skonstruowanie testu sprawdzającego efekty kształcenia – 5h
Opracowanie bibliografii i netografii do prowadzonych zajęć laboratoryjnych – 2h
Opracowanie autorskiej instrukcji i scenariusza zajęć laboratoryjnych – 5h
Opracowanie scenariusza zajęć terenowych – 3h
Razem: 30h – 1 pkt ECTS
Tematy zajęć:
Polska Rama Kwalifikacji. Program uczenia oparty na efektach uczenia. Klasyfikacja efektów uczenia. Efekty uczenia w biologii.
Zasady dydaktyczne. Zasada poglądowości i jej znaczenie w nauczaniu przedmiotów biologicznych.
Metody kształcenia z uwzględnieniem nowoczesnych metod i technik prowadzenia zajęć dydaktycznych. Obserwacja i eksperyment jako zasadnicze metody prowadzenia ćwiczeń laboratoryjnych z przedmiotów biologicznych. E-learnig i blended-learning – możliwości wykorzystania w nauczaniu przedmiotów biologicznych. Środki/narzędzia dydaktyczne w nauczaniu przedmiotów biologicznych.
Znaczenie rysunku w procesie nauczania i uczenia się przedmiotów biologicznych.
Formy zajęć w szkole wyższej na kierunkach przyrodniczych.
Planowanie procesu dydaktycznego w szkole wyższej (sylabus, plan zajęć).
Planowanie i organizacja zajęć laboratoryjnych i terenowych (przygotowanie bibliografii, instrukcji do zajęć, scenariusza zajęć).
Sprawdzanie i ocenianie efektów kształcenia w szkole wyższej.
Sztuka prezentacji.
Literatura uzupełniająca
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna nowoczesne koncepcje, metody i narzędzia prowadzenia działalności dydaktycznej i/lub szkoleniowej P8S_WG
Wykazuje konieczność planowania procesu dydaktycznego jako sposobu zwiększenia efektywności procesu kształcenia P8S_WG
Umiejętności
Formułuje efekty uczenia przedmiotów biologicznych w formie czynności reprezentujących wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne P8S_UW
Potrafi opracować narzędzia niezbędne do prawidłowego przebiegu procesu dydaktycznego w szkole wyższej P8S_UW
Potrafi opracować i realizować zajęcia dydaktyczne z wykorzystaniem odpowiednich metod, nowoczesnych technik i środków tworząc warunki sprzyjające efektywności procesu uczenia P8S_UU
Kompetencje społeczne (postawy)
Ma świadomość odpowiedzialności w pracy ze studentami P8S_KR
Posiada rozbudzoną potrzebę ciągłego doskonalenia warsztatu dydaktycznego w pracy ze studentami P8S_KO
Kryteria oceniania
• Sposób zaliczenia
Uzyskanie pozytywnej oceny z wykonania poszczególnych zadań praktycznych przewidzianych programem.
B. Formy zaliczenia
• Zaliczenie na podstawie oceny materiałów przygotowanych przez studentów i przedstawionej prezentacji.
C. Podstawowe kryteria
Aktywny udział w zajęciach i zaangażowanie, wykonanie wszystkich zadań przewidzianych w programie.
Praktyki zawodowe
Przeprowadzenie zajęć (przedmiot i forma zajęć do wyboru) przewidzianych planem studiów
Literatura
Wykaz literatury
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu):
A.1. wykorzystywana podczas zajęć
• Bauman T. Dydaktyka szkoły wyższej [w:] Pilch T. (red.). Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, tom I, Wyd. Akademickie Żak, Warszawa, 2003.
• Bereźnicki F. Zagadnienia dydaktyki szkoły wyższej. WSH TWP, Szczecin 2009.
A.2. studiowana samodzielnie przez studenta
j.w.
• Denek K. Uniwersytet w perspektywie społeczeństwa wiedzy. Dydaktyka akademicka i jej efekty. WSPiA, Poznań 2011.
• Frąckowiak A. Polskie uczelnie w procesie reform. Dokąd zmierza dydaktyka szkoły wyższej? Studia dydaktyczne: 26/2014.
• Madej M., Faron A., Maciejewski W. E-learning w dydaktyce szkoły wyższej – założenia, doświadczenia, rekomendacje. Wydawnictwo WSH we Wrocławiu, 2016.
• Wróblewska W. Metody pracy ze studentami w kontekście efektów określonych w Krajowych Ramach Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego. E-mentor: 1 (43), 2012.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: