Badania naukowe: źródłoznawstwo SUM-BNŹ
Problematyka ćwiczeń
1. Dokumenty a akta w średniowieczu i w epoce nowożytnej
2. Kroniki XVI w.
3. Pamiętniki XVI w.
4. Pamiętniki XVII w.
5. Gazety i czasopisma XVII - XVIII w.
6. Korespondencja XVI w.
7. Korespondencja XVII w.
8. Księgi testamentowe
9. Akta gospodarcze
10. Konstytucje sejmowe
11. Akta sejmikowe
12. Księgi grodzkie
13. Księgi wpisów kancelarii królewskiej
14. Metryka Litewska
15. Metryka Koronna.
Literatura uzupełniająca
Rodzaj przedmiotu
Założenia
Efekty kształcenia
Wiedza
Posiada pogłębioną wiedzę o źródłach informacji (takich jak bibliografie, dokumenty, katalogi) jak też wiedzę o korzystaniu ze źródeł historycznych (H2A_W03)
Umiejętności
Potrafi wyszukiwać, analizować, selekcjonować, oceniać oraz użytkować informacje i dane z wykorzystaniem różnych źródeł i metod oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy (H2A_U01)
Kompetencje społeczne (postawy)
Docenia i szanuje tradycję i dziedzictwo kulturowe ludzkości i ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego Europy, Polski i swojego regionu (H2A_K05)
Kryteria oceniania
Przygotowanie i wygłoszenie referatu.
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Labuda G., Rozwój metod dziejopisarskich od starożytności do współczesności, cz. 1: Do schyłku XIX wieku, Poznań-Wrocław 2003;
Łosowski J., Dokumentacja w życiu chłopów w okresie staropolskim. Studium z dziejów kultury, wyd. Olech, Lublin 2013;
Trojanowska M., Dokument nowożytny – zmiana formy czy funkcji? [w:] Powstawanie – przepływ – gromadzenie informacji, Toruń 1978.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: