Historia w przestrzeni publicznej SUM-HwPP
Celem zajęć jest ukazanie zadań jakie stawia przez historykami tzw. historia w przestrzeni publicznej (public history). Słuchacze uzbrojeni w wiedzę historyczną dotyczącą np. ważnych wydarzeń z dziejów lokalnych, wykorzystując tradycyjne miejsca związane z popularyzacją historii (muzea, biblioteki, archiwa, miejsca pamięci) zapoznają się ze sposobami docierania do zainteresowanych historią odbiorców. W trakcie zajęć zapoznają się także z różnymi formami upowszechniania historii (m.in. magazyny historyczne, grupy rekonstrukcyjne, historia w mediach).
Literatura uzupełniająca
Efekty kształcenia
Student który odbył kurs zajęć z przedmiotu: posiada wiedzę ogólną związaną z problemami upowszechniania wiedzy historycznej w przestrzeni publicznej. Ponadto pozna podstawową terminologię z zakresu omawianej problematyki. Zapozna się także z różnymi ocenami występującymi w literaturze dotyczącej wybranych zagadnień związanych z przedmiotem zajęć.
Kryteria oceniania
Aktywność na zajęciach, przygotowanie prezentacji poświęconej specjalnym miejscom pamięci, wydarzeniom historycznym i sposobom kształtowania pamięci społecznej.
Literatura
Historia w przestrzeni publicznej, red. Joanna Wojdon, Warszawa 2018
Dokument filmowy i telewizyjny, red. Maciej Szczurowski, Toruń 2004,
Gil Euzebiusz, Muzeum Wsi Opolskiej Opole-Bierkowice: przewodnik, Opole 1981,
Górniak-Bardzik Magdalena, Kresowianie na Opolszczyźnie 1945-47: wystawa w Muzeum Wsi Opolskiej, Opole 2010,
Hanich Andrzej, Radio diecezji opolskiej na tle mediów katolickich w Polsce w latach 1989-2002, Opole 2002,
Historia w przestrzeni publicznej, red. Joanna Wojdon, Warszawa 2018.
Rezler-Wasielewska Violetta, Muzeum w miejscu pamięci, Opole: Centralne Muzeum Jeńców Wojennych, 2015,
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: