Uniwersytet Opolski - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się

Master of Liberal Arts (1-PRK-MLA-S.M.2)

II stopnia
stacjonarne, 2-letnie
Język: angielski

STUDIUJ MASTER OF LIBERAL ARTS NA POZIOMIE MAGISTERSKIM

Nasz interdyscyplinarny program studiów magisterskich Master of Liberal Arts oferuje możliwość rozwoju i interakcji w trudnym środowisku akademickim. Studenci zyskują dogłębną wiedzę na temat komunikacji, języka, kultury i społeczeństwa. W ramach studiów badają wybrane wymiary lingwistyki, studiów komunikacyjnych, sztuki i nauk społecznych w kontekście historii myśli filozoficznych i funkcjonowania współczesnych społeczeństw, w tym ich perspektyw prawnych i ekonomicznych. Krytycznie rozważają główne wyzwania dla globalnego dobrobytu, takie jak hegemonia kulturowa, nierówność płci i manipulacje w mediach. Realizują unikalny interdyscyplinarny program nauczania, którego zwieńczeniem jest praca magisterska eksplorująca wybrany problem z różnych perspektyw.

Główną różnicą między klasycznym anglosaskim MLS a programem studiów MLA w Uniwersytecie Opolskim jest możliwość wyboru modułu specjalizacji:

KOMUNIKACJA PUBLICZNA - Głównym celem tego modułu jest badanie wybranych obszarów komunikacji międzykulturowej w celu zidentyfikowania ich strategii i cech językowych. Studenci zapoznają się z organizacją sfer publicznych i przemysłów kultury, z głównymi kierunkami badawczymi w badaniach dyskursu i metodami analizy tekstu. Omawiają przykładowe studia przypadków z zakresu komunikacji publicznej. Głównym celem pracy magisterskiej jest zastosowanie ich wiedzy na temat teorii i praktyk komunikacji publicznej. Studenci wybierają temat związany z komunikacją mediów i analizują próbkę swobodnie dostępnych tekstów / elementów wizualnych, próbując odpowiedzieć na pytanie badawcze dotyczące właściwości tych materiałów. Oceniają skuteczność komunikacji w kontekście danej teorii komunikacji / kultury. Wnioski z ich projektów mogą zawierać praktyczne implikacje.

FILOZOFIA, KULTURA, POLITYKA - Celem tego modułu jest dostarczenie studentom wiedzy o głównych kierunkach badawczych oraz metodach badawczych i umiejętnościach potrzebnych do identyfikacji i wyrażania myśli na styku filozofii, kultury i polityki. Oczekuje się, że studenci przeprowadzą projekt badawczy w obszarze ich zainteresowań, który może być związany na przykład ze stosunkami między religią a polityką, społecznymi i politycznymi implikacjami wielokulturowości, konsekwencjami relatywizmu kulturowego lub rolą krytyki kulturowej. Podstawowe podejścia do zastosowania w projektach badawczych można czerpać z filozofii społeczno-politycznej, teorii politycznej, krytyki feministycznej i pragmatyzmu.

PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ I ORGANIZACJE - Celem tego modułu jest dostarczenie studentom wiedzy na temat głównych kierunków badawczych oraz metod i umiejętności badawczych, które są potrzebne do identyfikacji i artykułowania idei na styku przedsiębiorczości, organizacji i innowacji jako procesów społecznych. W ramach studiów magisterskich studenci prowadzą samodzielne badania naukowe, wykorzystując wiedzę z zakresu teoretycznych paradygmatów i koncepcji dotyczących subdyscypliny socjologii ekonomicznej (zwłaszcza przedsiębiorczości i organizacji), a także wiedzę dotyczącą procesów komunikacyjnych w organizacjach oraz ekonomiczno-społecznych uwarunkowań przedsiębiorczości. W swoich badaniach mogą analizować różne procesy organizacyjne, takie jak kultura organizacyjna, style przywództwa i komunikacji w organizacji lub wdrażać wybrane modele i praktyki związane z innowacjami na rzecz przedsiębiorczości w praktyce (zarówno na poziomie instytucjonalnym, jak i zachowań indywidualnych).

KOMUNIKACJA MIĘDZYKULTUROWA - Podczas tego seminarium magisterskiego studenci zapoznają się z głównymi kierunkami badań w obszarze komunikacji międzykulturowej i uzyskują główne wytyczne dotyczące opracowywania projektów badawczych magisterskich. Zapoznają się z modelami teoretycznymi i paradygmatami badawczymi, omawiają stosowane metodologie językowe, procedury badawcze i możliwości, aby móc wybierać własne tematy badawcze, planować i opracowywać projekty. Studenci są zachęcani do czytania wybranych odpowiednich monografii, artykułów w czasopismach, materiałów internetowych w zakresie tematyki tego seminarium. Ponadto studenci zdobywają specjalistyczną wiedzę związaną z komunikacją międzykulturową i jej tematyką, dzielą się i omawiają swoje indywidualne zainteresowania badawcze z promotorem. Sugerowane tematy badań mogą obejmować różne aspekty komunikacji międzykulturowej, tematy humorystyczne w różnych kulturach, relacje językowe i płciowe, wartości kulturowe Zachodu i Wschodu. Proponowana metodologia badań może opierać się na badaniach porównawczych, analizie dyskursu, czy Ogólnej Teorii Humoru Werbalnego.

Zajęcia na studiach stacjonarnych odbywają się od poniedziałku do piątku. Wybrane zajęcia prowadzone są w formule zdalnej, pozostałe w salach wykładowych UO. Wszyscy wykładowcy są dostępni dla studentów na dyżurach w celu omówienia kwestii merytorycznych odnoszących się do poszczególnych przedmiotów.

Studia magisterskie kończą się obroną pracy magisterskiej oraz uzyskaniem stopnia magistra. Studia magisterskie na kierunku Master of Liberal Arts przygotowują kandydatów do studiów doktorskich w dziedzinie nauk humanistycznych.

CZYM WYRÓŻNIA SIĘ UNIWERSYTET OPOLSKI

Międzynarodowe zespoły studentów ułatwiają rozwijanie komunikacji międzykulturowej, pozwalają na poszerzenie perspektywy porównawczej i na dynamiczną współpracę;
Przedmioty z kanonu studiów na temat filozoficznych, prawnych, historycznych, politycznych i ekonomicznych procesów współczesnych sfer publicznych sprzyjają refleksyjności i krytycznej postawie;
Przedmioty w zakresie komunikacji publicznej, socjolingwistyki, mediów i sztuk wizualnych, przedsiębiorczości i organizacji oferują elementy praktyki;
Dostęp do projektów kulturalnych, literackich i artystycznych podnosi kompetencje estetyczne;
Fakultatywne kursy i elementy pracy indywidulanej umożliwiają samodzielną eksplorację, niezależność akademicką i pogoń za zaawansowanymi treściami;
Magisterskie projekty badawcze mogą być ukierunkowane na ocenę właściwości i skuteczności różnych form społecznych praktyk komunikacyjnych lub rozwiązywanie problemów społecznych poprzez interwencje.

PERSPEKTYWY WYJAZDOWE: MOBILNOŚĆ, STAŻE

 Nasi studenci mogą uczestniczyć w programie wymian Erasmus+ oferowanym przez Uniwersytet Opolski, który pozwala na studiowanie za granicą przez jeden lub dwa semestry, rozwijając umiejętności komunikacji w języku obcym, poznając kulturę odwiedzanego kraju i zdobywając zawodową wiedzę przy pomocy języka obcego. Mamy partnerów, między innymi, w Chorwacji, na Cyprze, w Czechach, Estonii, Finlandii, Francji, Grecji, Hiszpanii, Łotwie, Litwie, Macedonii, Malcie, Niemczech, Rumunii, Serbii, Słowacji, Turcji, na Węgrzech i we Włoszech. Studenci mogą również brać udział w wizytach studyjnych związanych z programem studiów i odbywać staże za granicą. (więcej informacji na stronie www.erasmus.uni.opole.pl).

 PERSPEKTYWY KARIERY ZAWODOWEJ

Master of Liberal Arts oferuje studentom transdyscyplinarny program z wiedzą, praktycznymi umiejętnościami językowymi oraz kompetencjami komunikacyjnymi, międzykulturowymi i społecznymi, co dobrze przygotowuje ich do stawienia czoła wyzwaniom wysoce konkurencyjnego rynku pracy w coraz bardziej globalnym społeczeństwie. Od absolwentów oczekuje się posiadania przydatnych umiejętności i postaw, które pomogą im elastycznie dostosować się do zmieniających się wymagań świata zawodowego. W zależności od wybranego modułu będą przygotowani do kariery w takich sferach zawodowych jak: 

Komunikacja publiczna, public relations i reklama;
Twórcze pisarstwo i dziennikarstwo;
Optymalizacja wizualna i medialn;
Przemysł i instytucje związane z kulturą;
Zasoby ludzkie i przeciwdziałanie dyskryminacji;
Komunikacja korporacyjna i organizacyjna;
Zarządzanie projektami i sfera przedsiębiorczośc;
Projekty i interwencje w zakresie budowania społeczności;
Współpraca międzynarodowa wymagająca szczególnych umiejętności prawnych, komunikacyjnych lub zarządczych.

Kierunek w pełni dostępny dla osób ze szczególnymi potrzebami.

  OPŁATA ZA STUDIA

 Od 2024-2025 studia są bezpłatne dla obywateli RP.

CUDZOZIEMCY

Więcej informacji dla kandydatów zagranicznych i osób posiadających zagraniczne dokumenty na stronie hello.uni.opole.pl

Pytania odnośnie rekrutacji cudzoziemców: hello@uni.opole.pl

tel. +48 77 452 7496,      +48 77 452 7292

Kandydaci zagraniczni dokumenty składają w International Students Office (również przesłanych pocztą)

adres: ul. Grunwaldzka 31, pok. 1, 8,9  45-054 m. Opole 

 ZASADY KWALIFIKACJI

Wymagania rekrutacyjne: konkurs dyplomów

Wymagany certyfikat jęzka angielskiego na poziomie B2 lub ukończone studia pierwszego stopnia z językiem angielskim jako wykładowym.

Jednostka kwalifikacyjnaWaga
Ocena z dyplomu studiów pierwszego stopnia1

Przyznawane kwalifikacje:

Magisterium z Master of Liberal Arts

Dalsze studia:

Studia humanistyczne i interdyscyplinarne II stopnia przygotowują do podjęcia dalszego kształcenia na studiach III stopnia

Uprawnienia zawodowe:

Absolwent/ka kierunku Master of Liberal Arts realizował/a moduł przedmiotów kierunkowych do wyboru z zakresu Entrepreneurship and Organizations posiada przygotowanie ogólnohumanistyczne i interdyscyplinarne. Posiada pogłębioną wiedzę z zakresu przedsiębiorczości, organizacji i innowacji jako procesów społecznych. Zna dominujące paradygmaty w badaniu komunikacji związanej z subdyscypliną socjologii ekonomicznej. Zna główne wyzwania dotyczące procesów komunikacyjnych w organizacjach oraz czynników ekonomicznych i społecznych w przedsiębiorczości. Ponadto posługuje się w mowie i w piśmie językiem angielskim na poziomie C1 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego.

Efekty kształcenia

Kwalifikacja pełna na poziomie siódmym Polskiej Ramy Kwalifikacji.
Absolwent/ka kierunku Master of Liberal Arts zna i rozumie:
• fakty naukowe na temat złożoności zjawisk językowych w komunikacji, w tym zapośredniczonej medialnie,
• relacje między językiem i społeczeństwem i jego instytucjami w zintegrowanym systemie zależności i wpływów,
• różnice w medialnych, stylistycznych I gatunkowych konwencjach w komunikacji językowej oraz różnorodność tradycji retorycznych na przestrzeni czasu, kultur i w kontekście instytucjonalnym,
• złożone modele teoretyczne i wynikające z nich implikacje do interdyscyplinarnych badań kluczowych zagadnień w dziedzinach humanistyki i nauk społecznych,
• rolę tradycji historycznej i dziedzictwa kultury i ich wpływ na kondycję ludzką,
• zastosowania wyników badań do rozwiązywania problemów społecznych przez prawodawstwo,
• specyfikę obszarów badawczych i zakres metodologiczny badań nad językiem i komunikacją, dziedzictwem kultury i sztuki,
• specyfikę obszarów badawczych i zakres metodologiczny badań w naukach społecznych, w tym badań struktur społecznych i systemów medialnych,
• specjalistyczną terminologię oraz zaawansowane techniki wywodu i prezentacji charakterystyczne dla komunikacji akademickiej w wybranej dyscyplinie,
• zaawansowane techniki próbkowania i analizy danych charakterystyczne dla działalności naukowej,
• zaawansowane metody analizy i interpretacji tekstów, dyskursów oraz produktów i praktyk kulturowych,
• zaawansowane metody analizy postaw i zachowań ludzi jako członków społeczeństwa, oraz struktur i reguł funkcjonowania systemów społecznych,
• dylematy współczesnej humanistyki w kwestii interdyscyplinarnych praktyk badawczych i ich zastosowań do rozwiązywania problemów społecznych,
• polityczne i etyczne, ekonomiczne i prawne wyzwania stosowania interdyscyplinarnych paradygmatów badawczych i zastosowań,
• zasady ochrony własności intelektualnej i praw autorskich, zarzadzania informacją oraz korzystania z praw własności,
• zasady funkcjonowania i dyskursy instytucji związanych z działalnością zawodową w takich miejscach jak placówki edukacyjne, instytucje kultury i mediów, działalność artystyczna, konsultingowa i PR, czy przedsiębiorczość i obsługa biznesu.

Absolwent/ka kierunku Master of Liberal Arts potrafi:
• rozpoznać i imitować typowe konwencje gatunkowe, stylistyczne i retoryczne charakterystyczne dla komunikacji publicznej (w tym akademickiej),
• wybierać informacje z różnych źródeł i oceniać ich przydatność I wiarygodność,
• zrozumieć I przetworzyć informacje i zrekonstruować znaczenia I argumenty na różnym poziomie tekstu i w odniesieniu do danego kontekstu kulturowego,
• formułować oryginalne pytania badawcze i projektować studia, które dotyczyłyby nietypowych problemów badawczych na styku dyscyplin naukowych,
• używać odpowiednich metod i narzędzi badawczych w tym specjalistycznych technologii informatycznych i komunikacyjnych,
• formułować i testować hipotezy związane z właściwym użyciem zasobów językowych, a także z prostymi problemami natury badawczej, szczególnie z użyciem podejścia interdyscyplinarnego,
• analizować dane tekstowe, graficzne I wizualne, porównywać i zderzać ze sobą idee i poglądy,
• analizować przypadki problemowe, modelować i przewidywać złożone zjawiska społeczne,
• przeprowadzić pogłębioną krytyczną interpretację wybranych tekstów lub dzieł w celu oceny ich efektywności i wpływu w procesie historycznym lub w kontekście kulturowym,
• wykorzystać wybrany paradygmat normatywny w celu wyjaśnienia I rozwiązania problem natury społecznej z wykorzystaniem wybranej kategorii lub normy społecznej jako punktu odniesienia,
• komunikować wyniki swoich badań i rozmawiać na tematy specjalistyczne z różnymi odbiorcami,
• przeprowadzić debatę wg wybranej formuły, odpowiedzieć polemicznie na piśmie lub przygotować krytyczną recenzję,
• posługiwać się językiem angielskim na poziomie C1 ESOKJ oraz specjalistyczną terminologią z zakresu nauk humanistycznych i społecznych, a także innym językiem obcym na poziomie B2+,
• współpracować w zespole, przyjmować różne role, w tym rolę kierowniczą, planować i zarządzać pracą zespołu,
• współpracować z różnymi grupami i interesariuszami w ramach projektów, zarządzać lub koordynować pracę innych zespołów,
• samodzielnie planować i realizować własne projekty w ramach studiów (jak również uczenie się przez całe życie), dopasowywać techniki uczenia się do zmiennych warunków I technologii, ukierunkowywać innych w tych zakresach,
• posługiwać się drugim językiem obcym na poziomie B2+.

Absolwent/ka kierunku Master of Liberal Arts jest gotów:
• krytycznie podchodzić do własnej wiedzy językowej i umiejętności komunikacyjnych i dążyć do podnoszenia kompetencji,
• krytycznie podchodzić do odbieranych treści, określać zalety i ograniczenia wybranych poglądów, teorii, metod i rezultatów badań,
• sięgać po dodatkowe źródła potwierdzające fakty lub opinie eksperckie, z wykorzystaniem różnych mediów i technologii komunikacji,
• rozpoznawać rolę interdyscyplinarności I współpracy w rozwiązywaniu praktycznych problemów,
• myśleć i działać w sposób innowacyjny i twórczy,
• wypełniać zobowiązania społeczne poprzez organizowanie działań na rzecz środowiska społecznego,
• wygłaszać opinie wyrobione na podstawie racjonalnych przesłanek I deliberować na ważne społecznie tematy, z wykorzystaniem technologii informacyjnych,
• przybierać postawy i motywacje zgodne z ideą wolności wyrażania siebie i potrzebą samorealizacji w toku studiowania,
• zauważać i szanować różnice kulturowe i światopoglądowe w kontekście zawodowym, akademickim I w sferze publicznej,
• aktywnie brać udział w życiu kulturalnym I korzystać z różnych form sztuki,
• odpowiedzialnie pełnić role zawodowe z uwzględnieniem zmieniających się potrzeb społecznych, respektować zasady regulujące działalność zawodową I podtrzymywać etos zawodu,
• rozpoznawać i stosować nakazy etyczne (w tym unikać dyskryminacji i konfliktu interesów) w organizacjach zatrudniających (w tym w instytucjach akademickich),
• poprawiać swoją pozycję na rynku pracy i w przedsiębiorczości poprzez poprawianie kompetencji komunikacyjnych, wrażliwości kulturowej i poprzez specjalistyczne kursy.

Kwalifikacja:

Ze szczegółowymi kryteriami kwalifikacji można zapoznać się na stronie: https://rekrutacja.uni.opole.pl