Uniwersytet Opolski - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
Kierunki studiów > Studia I stopnia > Socjologia > Socjologia, studia licencjackie stacjonarne

Socjologia, studia licencjackie stacjonarne (2-KRK-SO-D3)

I stopnia
stacjonarne, 3-letnie
Język: polski

Czym zajmuje się socjologia?

Socjologia to dziedzina nauk społecznych, która zajmuje się tym wszystkim, co składa się na życie w społeczeństwie. Socjologowie interesują się, między innymi, poznawaniem wzorów kulturowych i prawidłowości społecznych, badaniem i wyjaśnianiem nowych zjawisk i procesów.

Praktyczne kompetencje które zdobędziesz na naszych studiach

Studia te rozwijają wiedzę, praktyczne umiejętności i kompetencje społeczne, a także pozwalają na zdobycie praktyki zawodowej.

 Na studiach będziesz:

  • projektował i realizował badania społeczne, rynkowe, marketingowe.
  • tworzył profesjonalne narzędzia badawcze (UX – user experience, ankiety, kwestionariusze wywiadów, obserwacji i inne).
  • poznawał metody zarządzania projektami i pozyskiwania grantów o fundusze (m.in. w generatorze SOWA) – mamy bezpłatne szkolenie z certyfikatem.
  • analizował dane ilościowe i jakościowe w nowoczesnych programach komputerowych: SPSS (z możliwością certyfikacji zewnętrznej na II stopniu studiów), CAQDA – w tym ATLAS.ti.
  • uczył się współpracy i zarządzania zespołem pracowniczym
  • poznawał zasady dobrej autoprezentacji i wystąpień publicznych
  • planował własny rozwój i karierę zawodowej

Praktyki zawodowe będą realizowane po drugim roku studiów: w sektorze firm prywatnych i instytucji publicznych (samorządu i urzędów państwowych) ale także w obszarze mediów, instytucjach kultury.

Absolwenci socjologii dobrze wypadają w podsumowaniach Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego realizowanych w ramach platformy ELA (Ogólnopolski system monitorowania Ekonomicznych Losów Absolwentów szkół wyższych – link)

Gdzie pracują socjologowie?

Nasi absolwenci z powodzeniem odnajdują się na współczesnym rynku pracy. Mają do wyboru wiele możliwości. Pracują między innymi:

agencjach badawczych, międzynarodowych korporacjach, firmach otoczenia biznesu, działach personalnych w dużych zakładach pracy, firmach szkoleniowych.

instytucjach publicznych:  urzędach gminy, miejskich, marszałkowskich, wojewódzkich, w miejskich ośrodkach pomocy społecznej i pomocy rodzinie, kuratoriach sądowych, w urzędach pracy, obserwatoriach rynku pracy, fundacjach i stowarzyszeniach, mediach.

Prowadzą też własną działalność gospodarczą – badania rynkowe, marketingowe, projekty unijne i nie tylko…

Dlaczego warto studiować socjologię na Uniwerytecie Opolskim?

Student socjologii UO zdobywa doświadczenie zawodowe już podczas studiów (projekty badawcze i praca badawcza w terenie, znajomość programów komputerowych do analizy danych, certyfikaty);

Nasi absolwenci wykorzystują zdobyte kompetencje (m.in. znajomość programów komputerowych czy umiejętności projektowania badań) w różnych obszarach życia społecznego – dlatego są elastyczni, świadomi i swobodnie odnajdują się na dynamicznie zmieniającym się rynku pracy.

Nasi studenci założyli i aktywnie działają w Kole Naukowym Socjologa realizując co roku ciekawe projekty społeczne i naukowe.

Podchodzimy indywidualnie do rozwoju każdego z naszych studentów. Zajęcia prowadzimy w małych grupach, w nowoczesnych i klasycznych formach: wykładów, warsztatów, laboratoriów, seminariów, a także e-learningu. 



Zaplanowaliśmy, między innymi, takie zajęcia jak.:

- Metody i techniki badań społecznych

- Technologie informacyjne

- Przygotowanie i realizacja projektu badawczego

- Zarządzanie projektami

- Podstawy ilościowej analizy danych w oparciu o program komputerowy (np. SPSS)

- Psychologia społeczna

- Socjologia w działaniu.

 

Więcej informacji na temat socjologii znajdziesz na naszej stronie internetowej: SOCJOLOGIA

Znajdz nas na Facebooku: @socjologia.opole

Przyznawane kwalifikacje:

Licencjat z socjologii

Dalsze studia:

Absolwenci mają możliwość ubiegania się o przyjęcie na studia stacjonarne drugiego stopnia.

Uprawnienia zawodowe:

Absolwent posiada wszechstronną wiedzę z zakresu socjologii, wzbogaconą o podstawy innych nauk społecznych. Rozumie podstawowe procesy społeczne na poziomie mikro i makro, ich wzajemne oddziaływania, przyczyny oraz skutki. Jest świadomy czynników zmiany społecznej oraz ich wpływu na jednostki i struktury społeczne. Zna różne rodzaje struktur społecznych i instytucji oraz relacje między nimi, jak również rolę kultury w życiu społecznym i skutki jej zróżnicowania. Posiada umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie problemów badawczych, tworzenie pytań i hipotez, dobór metod i narzędzi, zbieranie danych empirycznych, analizę i interpretację danych (również z użyciem specjalistycznego oprogramowania np. Atlas.ti, SPSS) oraz prezentację wyników. Absolwent jest przygotowany do pracy zawodowej z zachowaniem zasad etycznych i prawnych. Posiada umiejętności myślenia problemowego, gromadzenia, przetwarzania oraz przekazywania informacji zarówno w formach pisemnej jak i ustnej. Umie pracować zespołowo oraz komunikować się z otoczeniem. Jest przygotowany do pracy w instytucjach publicznych, prywatnych oraz organizacjach non profit. Absolwent zna język obcy na poziomie B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego Rady Europy. Jest świadomy potrzeby działania na rzecz zróżnicowanej kulturowo społeczności lokalnej, krajowej i globalnej. Kompetencje absolwenta opierają się na postawie tolerancji, umiejętności krytycznej refleksji i mądrej debaty nad istotnymi problemami współczesności. Rozumie potrzebę współpracy socjologa z instytucjami publicznymi, organizacjami, stowarzyszeniami, przedsiębiorstwami oraz ośrodkami nauki i kultury, i jest gotów do inicjowania i podejmowania takiej współpracy. Samodzielnie identyfikuje problemy społeczne oraz twórczo poszukuje sposobów ich rozwiązania, wykorzystując swoją wiedzę i umiejętności socjologiczne.

Standardy nauczania

Efekty kształcenia dla kierunku Socjologia zatwierdzone Uchwałą nr 161/2008-2012 Senatu Uniwersytetu Opolskiego z dnia 24.05. 2012. Program studiów określono Uchwałą nr 40/2012 Rady Wydziału Historyczno-Pedagogicznego Uniwersytetu Opolskiego z dnia 12. 04. 2012.

Efekty kształcenia

Wiedza

Zna podstawowe pojęcia socjologii i rozumie ich źródła oraz podstawowe teoretyczne powiązania.

Ma podstawową wiedzę o miejscu socjologii w systemie nauk oraz jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi, wie na czym polegają podobieństwa i różnice pomiędzy dyscyplinami.

Zna wybrane koncepcje człowieka: filozoficzne, psychologiczne i społeczne.

Zna wybrane koncepcje społeczeństwa, uwzględniając ich historyczno-kulturowy kontekst.

Zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej.

Ma podstawową wiedzę na temat rodzajów więzi społecznej i prawidłowości nią rządzących.

Ma elementarną wiedzę na temat różnych rodzajów struktur społecznych i instytucji życia społecznego oraz o zachodzących między nimi relacjach.

Posiada podstawową wiedzę na temat procesów społecznych, w skali mikro i makro, ich wzajemnych oddziaływaniach, oraz o przyczynach procesów społecznych i skutkach. Zna podstawowe czynniki zmiany społecznej i ich wpływ na jednostkę i struktury społeczne.

Potrafi objaśnić podstawowe relacje człowiek – społeczeństwo: w jaki sposób czynniki społeczne i strukturalne oddziałują na indywidualne zachowania i formowanie się tożsamości jednostki oraz jak działania jednostek oddziałują na struktury społeczne.

Posiada podstawową wiedzę o człowieku jako podmiocie struktur społecznych; wybranych instytucjach społecznych i zasadach ich funkcjonowania.

Ma podstawową wiedzę na temat kultury w życiu społecznym, jej roli w kreowaniu życia społecznego oraz jak kultury się różnią i jakie są skutki tego zróżnicowania.

Posiada podstawową wiedzę o normach i regułach w życiu społecznym, organizujących instytucje i struktury społeczne.

Zna zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości.

Posiada podstawową wiedzę o metodach i narzędziach badań społecznych - zna różne podejścia metodologiczne i rozumie znaczenie badań w tworzeniu wiedzy socjologicznej; rozumie na czym polegają różnice między podejściami metodologicznymi.

Ma elementarną wiedzę na temat projektowania i realizacji projektów badawczych

Ma podstawową wiedzę z zakresu technologii informatycznych.

Posiada podstawową wiedzę z zakresu statystyki; zna podstawowe modele statystyczne i zasady analizy ilościowej zarówno danych pierwotnych, jak i zastanych.

Zna spory teoretyczne i metodologiczne w socjologii oraz historyczne konteksty, w których były rozwijane główne teorie.

Ma podstawową wiedzę o zróżnicowaniach i nierównościach społecznych oraz ideologiach, które uzasadniają i utrwalają nierówności społeczne.

Posiada podstawową wiedzę o dynamice grupy społecznej.

Posiada elementarną wiedzę na temat struktury społecznej społeczeństwa polskiego i umiejscowienia Polski w świecie.

Zna racjonalny model nauki i jego ograniczenia w odniesieniu do badań jednostek i instytucji, rozumie wzajemne powiązania pomiędzy opisem i wyjaśnianiem, teorią i praktyką społeczną.

Umiejętności

Potrafi wyszukiwać, oceniać, selekcjonować, analizować i użytkować informacje i dane zastane o świecie społecznym.

Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z literatury socjologicznej i dyscyplin pokrewnych.

Potrafi analizować i interpretować dane statystyczne w ramach statystyki opisowej i indukcyjnej.

Posiada podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące planowanie procesu badawczego: konceptualizację problemów badawczych, formułowanie pytań i hipotez badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, dobór przypadków do badania, zbieranie danych empirycznych, analizę i interpretację danych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na rozwiązywanie problemów badawczych przynajmniej w jednym obszarze rzeczywistości społecznej.

Umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego. Potrafi planować i organizować pracę własną oraz w zespole.

Potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, podejściami badawczymi i pojęciami właściwymi dla socjologii w opisie i analizie problemów społecznych.

Potrafi rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym.

Posiada umiejętność komunikowania się z użyciem specjalistycznej terminologii socjologicznej oraz merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem poglądów innych autorów, oraz formułowania wniosków.

Potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie socjologii, w języku polskim i języku obcym.

Potrafi wyszukiwać i posługiwać się dostępnymi aplikacjami do komunikacji cyfrowej, cyfrowej publikacji i prezentacji treści.

Posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku angielskim, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł.

Posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych, w języku polskim i angielskim, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł.

Ma umiejętności językowe w zakresie socjologii zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego.

Potrafi interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne (nierówności społeczne, strukturę społeczną, zmiany społeczne, zróżnicowanie etniczne, płci, klasowe) posługując się wyobraźnią socjologiczną, zasadami analizy socjologicznej i odwołując się do osobistego doświadczenia.

Potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu socjologii i pozyskiwać dane do analizowania określonych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych).

Potrafi analizować przyczyny i przebieg określonych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) zgodnie z metodami pracy socjologa.

Potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi w zakresie socjologii.

Potrafi samodzielnie planować własne, permanentne poszerzanie wiedzy i umiejętności z zakresu socjologii i dziedzin pokrewnych.

Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej.

Potrafi analizować proponowane rozwiązania konkretnych problemów i zaproponować odpowiednie rozstrzygnięcia.

Potrafi zastosować perspektywę socjologiczną do rozumienia różnych form życia społecznego i zachowań jednostek.

Potrafi posługiwać się wiedzą podzielaną z osobami z różnych środowisk społecznych w procesie komunikacji z respondentami w trakcie realizowanych badań.

Kompetencje społeczne

Zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności oraz rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; rozumie potrzebę ciągłego uzupełniania i rozszerzania wiedzy i doskonalenia umiejętności.

Prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, moralnymi) w celu rozwiązania konkretnego problemu.

Jest otwarty na nowe idee, wykazując gotowość do podejmowania dyskusji i zmiany opinii na podstawie dostępnych danych i argumentów.

Dostrzega i rozumie potrzebę rozpatrywania zagadnień socjologicznych z różnych punktów widzenia, dąży do wielowymiarowej analizy, unikając uproszczeń i jednostronnych sądów, jednocześnie dopuszczając odmienne stanowisko.

Jest chętny do podejmowania pracy zespołowej; współdziała w grupie z zaangażowaniem wykonując określone zadania.

Rozumie potrzebę współpracy socjologa z instytucjami publicznymi, organizacjami, stowarzyszeniami, przedsiębiorstwami, ośrodkami nauki i kultury; jest chętny i gotowy zainicjować i podjąć z nimi współpracę.

Jest chętny i gotowy do samodzielnego inicjowania, projektowania i podejmowania podstawowych działań badawczych, celem rozwiązania praktycznego problemu.

Potrafi samodzielnie formułować problemy badawcze, wykorzystując podstawową wiedzę i umiejętności badawcze, wykazuje się twórczym i kreatywnym podejściem do analizowanych zagadnień.

Samodzielnie identyfikuje problemy społeczne oraz aktywnie i twórczo poszukuje sposobów ich rozwiązania uwzględniając wiedzę i umiejętności socjologiczne.

Dba o swoje miejsce pracy i efektywnie organizuje własną pracę, znając możliwości i ograniczenia materialne i instytucjonalne; aktywnie poszukuje rozwiązań pojawiających się problemów materialnych i organizacyjnych w pracy.

Jest otwarty i chętny do podejmowania działań na rzecz społeczności lokalnej, wykazuje się aktywną postawą w debatach publicznych, chętnie prezentując własne stanowisko z perspektywy socjologicznej.

Jest wrażliwy na problemy społeczne jednostek i grup, wykazuje się empatią w relacjach z innymi ludźmi.

Jest zorientowany na poszerzanie własnej wiedzy i umiejętności, samodzielnie projektuje swoje plany edukacyjne, wykorzystując różne formy kształcenia ustawicznego.

Jest otwarty i zorientowany na zdobywanie doświadczeń zawodowych, dostrzega i rozumie potrzebę łączenia wiedzy teoretycznej z praktyczną, wykazując się aktywną postawą w zdobywaniu kompetencji w przedsiębiorczości.

Projektując i realizując badania socjologiczne, postępuje zgodnie z zasadami etycznymi obowiązującymi w nauce oraz identyfikuje i rozstrzyga podstawowe dylematy związane z pracą socjologa.

W czasie studiów kieruje się zasadami etycznymi w sposób odpowiedzialny i dojrzały podchodząc do wykonywania obowiązków studenckich.

W relacjach ze studentami, pracownikami uczelni i innymi współpracownikami okazuje szacunek.

Dostrzega i rozumie wartość dziedzictwa i dorobku socjologii, swoją postawą przyczynia się do rozwoju wiedzy socjologicznej, będąc zorientowanym na nowatorskość oraz wysoki poziom warsztatu socjologicznego; jest otwarty na podejmowanie krytycznej analizy dotychczasowych teorii i koncepcji socjologicznych, odważnie formułuje własne tezy i argumenty Jest kreatywny, samodzielnie poszukuje nowatorskich metod i narzędzi pracy socjologa; w komunikacji z otoczeniem w sposób refleksyjny wykorzystuje nowoczesne technologie.

Akceptuje konieczność krytycznego podejścia do zasobów informacyjnych.

Zdaje sobie sprawę z bycia częścią wspólnoty akademickiej oraz wynikających z tego praw i obowiązków, godnie reprezentuje tę wspólnotę zarówno w życiu codziennym, jak i zawodowym.

Potrafi dzielić się wiedzą socjologiczną zarówno z profesjonalistami, jak i laikami.

Kwalifikacja:

Ze szczegółowymi kryteriami kwalifikacji można zapoznać się na stronie: https://rekrutacja.uni.opole.pl