Socjologia, studia licencjackie stacjonarne (2-KRK-SO-D3) | |
I stopnia stacjonarne, 3-letnie Język: polski | Spis treści: Opis ogólnyCzym zajmuje się socjologia? Socjologia to dziedzina nauk społecznych, która zajmuje się tym wszystkim, co składa się na życie w społeczeństwie. Socjologowie interesują się, między innymi, poznawaniem wzorów kulturowych i prawidłowości społecznych, badaniem i wyjaśnianiem nowych zjawisk i procesów. Praktyczne kompetencje które zdobędziesz na naszych studiach Studia te rozwijają wiedzę, praktyczne umiejętności i kompetencje społeczne, a także pozwalają na zdobycie praktyki zawodowej. Na studiach będziesz:
Praktyki zawodowe będą realizowane po drugim roku studiów: w sektorze firm prywatnych i instytucji publicznych (samorządu i urzędów państwowych) ale także w obszarze mediów, instytucjach kultury. Absolwenci socjologii dobrze wypadają w podsumowaniach Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego realizowanych w ramach platformy ELA (Ogólnopolski system monitorowania Ekonomicznych Losów Absolwentów szkół wyższych – link) Gdzie pracują socjologowie? Nasi absolwenci z powodzeniem odnajdują się na współczesnym rynku pracy. Mają do wyboru wiele możliwości. Pracują między innymi: W agencjach badawczych, międzynarodowych korporacjach, firmach otoczenia biznesu, działach personalnych w dużych zakładach pracy, firmach szkoleniowych. W instytucjach publicznych: urzędach gminy, miejskich, marszałkowskich, wojewódzkich, w miejskich ośrodkach pomocy społecznej i pomocy rodzinie, kuratoriach sądowych, w urzędach pracy, obserwatoriach rynku pracy, fundacjach i stowarzyszeniach, mediach. Prowadzą też własną działalność gospodarczą – badania rynkowe, marketingowe, projekty unijne i nie tylko… Dlaczego warto studiować socjologię na Uniwerytecie Opolskim? Student socjologii UO zdobywa doświadczenie zawodowe już podczas studiów (projekty badawcze i praca badawcza w terenie, znajomość programów komputerowych do analizy danych, certyfikaty); Nasi absolwenci wykorzystują zdobyte kompetencje (m.in. znajomość programów komputerowych czy umiejętności projektowania badań) w różnych obszarach życia społecznego – dlatego są elastyczni, świadomi i swobodnie odnajdują się na dynamicznie zmieniającym się rynku pracy. Nasi studenci założyli i aktywnie działają w Kole Naukowym Socjologa realizując co roku ciekawe projekty społeczne i naukowe. Podchodzimy indywidualnie do rozwoju każdego z naszych studentów. Zajęcia prowadzimy w małych grupach, w nowoczesnych i klasycznych formach: wykładów, warsztatów, laboratoriów, seminariów, a także e-learningu. Zaplanowaliśmy, między innymi, takie zajęcia jak.: Więcej informacji na temat socjologii znajdziesz na naszej stronie internetowej: SOCJOLOGIA Znajdz nas na Facebooku: @socjologia.opole |
Przyznawane kwalifikacje:
Dalsze studia:
Uprawnienia zawodowe:
Standardy nauczania
Efekty kształcenia dla kierunku Socjologia zatwierdzone Uchwałą nr 161/2008-2012 Senatu Uniwersytetu Opolskiego z dnia 24.05. 2012. Program studiów określono Uchwałą nr 40/2012 Rady Wydziału Historyczno-Pedagogicznego Uniwersytetu Opolskiego z dnia 12. 04. 2012.
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna podstawowe pojęcia socjologii i rozumie ich źródła oraz podstawowe teoretyczne powiązania.
Ma podstawową wiedzę o miejscu socjologii w systemie nauk oraz jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi, wie na czym polegają podobieństwa i różnice pomiędzy dyscyplinami.
Zna wybrane koncepcje człowieka: filozoficzne, psychologiczne i społeczne.
Zna wybrane koncepcje społeczeństwa, uwzględniając ich historyczno-kulturowy kontekst.
Zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej.
Ma podstawową wiedzę na temat rodzajów więzi społecznej i prawidłowości nią rządzących.
Ma elementarną wiedzę na temat różnych rodzajów struktur społecznych i instytucji życia społecznego oraz o zachodzących między nimi relacjach.
Posiada podstawową wiedzę na temat procesów społecznych, w skali mikro i makro, ich wzajemnych oddziaływaniach, oraz o przyczynach procesów społecznych i skutkach. Zna podstawowe czynniki zmiany społecznej i ich wpływ na jednostkę i struktury społeczne.
Potrafi objaśnić podstawowe relacje człowiek – społeczeństwo: w jaki sposób czynniki społeczne i strukturalne oddziałują na indywidualne zachowania i formowanie się tożsamości jednostki oraz jak działania jednostek oddziałują na struktury społeczne.
Posiada podstawową wiedzę o człowieku jako podmiocie struktur społecznych; wybranych instytucjach społecznych i zasadach ich funkcjonowania.
Ma podstawową wiedzę na temat kultury w życiu społecznym, jej roli w kreowaniu życia społecznego oraz jak kultury się różnią i jakie są skutki tego zróżnicowania.
Posiada podstawową wiedzę o normach i regułach w życiu społecznym, organizujących instytucje i struktury społeczne.
Zna zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości.
Posiada podstawową wiedzę o metodach i narzędziach badań społecznych - zna różne podejścia metodologiczne i rozumie znaczenie badań w tworzeniu wiedzy socjologicznej; rozumie na czym polegają różnice między podejściami metodologicznymi.
Ma elementarną wiedzę na temat projektowania i realizacji projektów badawczych
Ma podstawową wiedzę z zakresu technologii informatycznych.
Posiada podstawową wiedzę z zakresu statystyki; zna podstawowe modele statystyczne i zasady analizy ilościowej zarówno danych pierwotnych, jak i zastanych.
Zna spory teoretyczne i metodologiczne w socjologii oraz historyczne konteksty, w których były rozwijane główne teorie.
Ma podstawową wiedzę o zróżnicowaniach i nierównościach społecznych oraz ideologiach, które uzasadniają i utrwalają nierówności społeczne.
Posiada podstawową wiedzę o dynamice grupy społecznej.
Posiada elementarną wiedzę na temat struktury społecznej społeczeństwa polskiego i umiejscowienia Polski w świecie.
Zna racjonalny model nauki i jego ograniczenia w odniesieniu do badań jednostek i instytucji, rozumie wzajemne powiązania pomiędzy opisem i wyjaśnianiem, teorią i praktyką społeczną.
Umiejętności
Potrafi wyszukiwać, oceniać, selekcjonować, analizować i użytkować informacje i dane zastane o świecie społecznym.
Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z literatury socjologicznej i dyscyplin pokrewnych.
Potrafi analizować i interpretować dane statystyczne w ramach statystyki opisowej i indukcyjnej.
Posiada podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące planowanie procesu badawczego: konceptualizację problemów badawczych, formułowanie pytań i hipotez badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, dobór przypadków do badania, zbieranie danych empirycznych, analizę i interpretację danych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na rozwiązywanie problemów badawczych przynajmniej w jednym obszarze rzeczywistości społecznej.
Umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego. Potrafi planować i organizować pracę własną oraz w zespole.
Potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, podejściami badawczymi i pojęciami właściwymi dla socjologii w opisie i analizie problemów społecznych.
Potrafi rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym.
Posiada umiejętność komunikowania się z użyciem specjalistycznej terminologii socjologicznej oraz merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem poglądów innych autorów, oraz formułowania wniosków.
Potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie socjologii, w języku polskim i języku obcym.
Potrafi wyszukiwać i posługiwać się dostępnymi aplikacjami do komunikacji cyfrowej, cyfrowej publikacji i prezentacji treści.
Posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku angielskim, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł.
Posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych, w języku polskim i angielskim, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł.
Ma umiejętności językowe w zakresie socjologii zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego.
Potrafi interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne (nierówności społeczne, strukturę społeczną, zmiany społeczne, zróżnicowanie etniczne, płci, klasowe) posługując się wyobraźnią socjologiczną, zasadami analizy socjologicznej i odwołując się do osobistego doświadczenia.
Potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu socjologii i pozyskiwać dane do analizowania określonych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych).
Potrafi analizować przyczyny i przebieg określonych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) zgodnie z metodami pracy socjologa.
Potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi w zakresie socjologii.
Potrafi samodzielnie planować własne, permanentne poszerzanie wiedzy i umiejętności z zakresu socjologii i dziedzin pokrewnych.
Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej.
Potrafi analizować proponowane rozwiązania konkretnych problemów i zaproponować odpowiednie rozstrzygnięcia.
Potrafi zastosować perspektywę socjologiczną do rozumienia różnych form życia społecznego i zachowań jednostek.
Potrafi posługiwać się wiedzą podzielaną z osobami z różnych środowisk społecznych w procesie komunikacji z respondentami w trakcie realizowanych badań.
Kompetencje społeczne
Zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności oraz rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; rozumie potrzebę ciągłego uzupełniania i rozszerzania wiedzy i doskonalenia umiejętności.
Prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, moralnymi) w celu rozwiązania konkretnego problemu.
Jest otwarty na nowe idee, wykazując gotowość do podejmowania dyskusji i zmiany opinii na podstawie dostępnych danych i argumentów.
Dostrzega i rozumie potrzebę rozpatrywania zagadnień socjologicznych z różnych punktów widzenia, dąży do wielowymiarowej analizy, unikając uproszczeń i jednostronnych sądów, jednocześnie dopuszczając odmienne stanowisko.
Jest chętny do podejmowania pracy zespołowej; współdziała w grupie z zaangażowaniem wykonując określone zadania.
Rozumie potrzebę współpracy socjologa z instytucjami publicznymi, organizacjami, stowarzyszeniami, przedsiębiorstwami, ośrodkami nauki i kultury; jest chętny i gotowy zainicjować i podjąć z nimi współpracę.
Jest chętny i gotowy do samodzielnego inicjowania, projektowania i podejmowania podstawowych działań badawczych, celem rozwiązania praktycznego problemu.
Potrafi samodzielnie formułować problemy badawcze, wykorzystując podstawową wiedzę i umiejętności badawcze, wykazuje się twórczym i kreatywnym podejściem do analizowanych zagadnień.
Samodzielnie identyfikuje problemy społeczne oraz aktywnie i twórczo poszukuje sposobów ich rozwiązania uwzględniając wiedzę i umiejętności socjologiczne.
Dba o swoje miejsce pracy i efektywnie organizuje własną pracę, znając możliwości i ograniczenia materialne i instytucjonalne; aktywnie poszukuje rozwiązań pojawiających się problemów materialnych i organizacyjnych w pracy.
Jest otwarty i chętny do podejmowania działań na rzecz społeczności lokalnej, wykazuje się aktywną postawą w debatach publicznych, chętnie prezentując własne stanowisko z perspektywy socjologicznej.
Jest wrażliwy na problemy społeczne jednostek i grup, wykazuje się empatią w relacjach z innymi ludźmi.
Jest zorientowany na poszerzanie własnej wiedzy i umiejętności, samodzielnie projektuje swoje plany edukacyjne, wykorzystując różne formy kształcenia ustawicznego.
Jest otwarty i zorientowany na zdobywanie doświadczeń zawodowych, dostrzega i rozumie potrzebę łączenia wiedzy teoretycznej z praktyczną, wykazując się aktywną postawą w zdobywaniu kompetencji w przedsiębiorczości.
Projektując i realizując badania socjologiczne, postępuje zgodnie z zasadami etycznymi obowiązującymi w nauce oraz identyfikuje i rozstrzyga podstawowe dylematy związane z pracą socjologa.
W czasie studiów kieruje się zasadami etycznymi w sposób odpowiedzialny i dojrzały podchodząc do wykonywania obowiązków studenckich.
W relacjach ze studentami, pracownikami uczelni i innymi współpracownikami okazuje szacunek.
Dostrzega i rozumie wartość dziedzictwa i dorobku socjologii, swoją postawą przyczynia się do rozwoju wiedzy socjologicznej, będąc zorientowanym na nowatorskość oraz wysoki poziom warsztatu socjologicznego; jest otwarty na podejmowanie krytycznej analizy dotychczasowych teorii i koncepcji socjologicznych, odważnie formułuje własne tezy i argumenty Jest kreatywny, samodzielnie poszukuje nowatorskich metod i narzędzi pracy socjologa; w komunikacji z otoczeniem w sposób refleksyjny wykorzystuje nowoczesne technologie.
Akceptuje konieczność krytycznego podejścia do zasobów informacyjnych.
Zdaje sobie sprawę z bycia częścią wspólnoty akademickiej oraz wynikających z tego praw i obowiązków, godnie reprezentuje tę wspólnotę zarówno w życiu codziennym, jak i zawodowym.
Potrafi dzielić się wiedzą socjologiczną zarówno z profesjonalistami, jak i laikami.