Conducted in
term:
2023/24-Z
ISCED code: 0220
ECTS credits:
2
Language:
Polish
Organized by:
Faculty of Philology
Selected issues from the history of Polish and general literature 4 1.S3.ED.17
This course has not yet been described...
(in Polish) Dyscyplina
(in Polish) literaturoznawstwo
Field of study
(in Polish) Edytorstwo
Supplementary literature
Term 2022/23-L: (in Polish) LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA DO EGZAMINU
PODMIOTOWA (w wyborze):
1. Stendhal [Henri Beyle], Czerwone i czarne, przeł. i wstępem opatrzył T. Żeleński-Boy (wyd. dowolne)
2. Honoré Balzac, Ojciec Goriot, przeł. T. Boy-Żeleński (wyd. dowolne)
3. Victor Hugo, Nędznicy (wyd. dowolne)
4. Gustaw Flaubert, Pani Bovary, przeł. A. Micińska, przedmowa J. Parandowski, Warszawa 1957 (i nast. wydania) – lub: Pani Bovary. Z obyczajów prowincji, przekład i komentarze R. Engelking, Warszawa 2014
5. Émile Zola, Bestia ludzka, przeł. K. Kossobudzki, Warszawa 1960 (i inne wyd.)
6. Guy de Maupassant, Paryska przygoda, Wybór nowel, przeł. R. Czekańska-Heymanowa [i in.], Warszawa 1984 (lub inne wybory).
7. Iwan Turgieniew, Ojcowie i dzieci, przeł. J. Guze (wyd. dowolne)
8. Lew Tołstoj, Anna Karenina, przeł. K. Iłłakowiczówna (wyd. dowolne)
9. Fiodor Dostojewski, Idiota, przeł. J. Jędrzejewicz (wyd. dowolne)
10. Charles Dickens, Wielkie nadzieje, przeł. A. Mazanowski (wyd. dowolne)
11. William Thackeray, Targowisko próżności (wyd. dowolne)
12. George Eliot [Mary Ann Evans], Młyn nad Flossą, przeł. Anna Przedpełska-Trzeciakowska, oprac. A. Szala, Wrocław 1991, BN II 234 – lub: Miasteczko Middlemarch, przeł. A. Przedpełska-Trzeciakowska, Warszawa 2005
13. Theodor Fontane, Effi Briest, przeł. I. Czermakowa, Warszawa 1974
14. Antologia poezji francuskiej, wybór J. Lisowski, przeł. Z. Bieńkowski i in., t. 3, Warszawa 2006
PRZEDMIOTOWA (w wyborze):
1. Historia literatury polskiej w dziesięciu tomach, t. 6: Pozytywizm, red. A. Skoczek, Bochnia-Kraków-Warszawa [2004]
2. Pozytywizm. Materiały do ćwiczeń. Seria druga: Opracowania, wybór D. Knysz-Tomaszewska, wyd. drugie i poprawione, Warszawa 1997.
3. Jan Tomkowski, Mój pozytywizm, Warszawa 1993
4. Czytanie pozytywizmu („Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” VII), Poznań 2000 (tu: Maciej Gloger, Jak czytać pozytywizm? Rekonesans – lub – Edward Pieścikowski, „Dramatyczna epoka, którą nazywamy pozytywizmem”. Poglądy Zygmunta Szweykowskiego na pozytywizm polski).
5. Józef Bachórz, Wzorzec polskiej powieści realistycznej i jego znaczenie historycznoliterackie, [w:] Wiedza o literaturze i edukacja. Księga referatów Zjazdu Polonistów, Warszawa 1995, red. T. Michałowska, Z. Goliński, Z. Jarosiński, Warszawa 1996.
6. Dariusz Trześniowski, Realizm magiczny? O „Placówce” Bolesława Prusa, [w:] Realiści, realizm, realność. W stulecie śmierci Bolesława Prusa, red. E. Paczoska, B. Szleszyński, D. Osiński, Warszawa 2013.
7. Anna Nasiłowska, Czy „Emancypantki” to powieść feministyczna?, [w:] Bolesław Prus. Artysta. Myśliciel. Świadek epoki, red. J. Snopek, Warszawa 2016.
8. Helena Cybienko, „Lalka” Bolesława Prusa a literatura rosyjska, [w:] Jubileuszowe „Żniwo u Prusa”. Materiały z międzynarodowej sesji Prusowskiej w 1997 r., red. Z. Przybyła, Częstochowa 1998.
9. Mirosław Gołuński, Kupiec i miłość. Imagologiczne spojrzenie na „Amerykanina” Henry’ego Jamesa i „Lalkę” Bolesława Prusa, „Wiek XIX. Rocznik Towarzystwa Literackiego im. Adama Mickiewicza” 2016 (9) – lub: Ewa Paczoska, Amerykanin i Polak w Paryżu (Henry James – Bolesław Prus), „Napis” 2015 (seria XXI).
10. Małe prozy Orzeszkowej i Konopnickiej, red. I. Wiśniewska, B.K. Obsulewicz, Lublin 2010
11. Sekrety Orzeszkowej, red. G. Borkowska, M. Rudkowska, I. Wiśniewska, Warszawa 2012
12. Jolanta Sztachelska, Czar i zaklęcie Sienkiewicza. Studia i szkice, Białystok 2003
13. Andrzej Baranow, Powieści współczesne Henryka Sienkiewicza w kontekście twórczości Fiodora Dostojewskiego, „Annales Academiae Paedagogicae Cracoviensis. Studis Historicolitteraria II” 2002.
14. Ryszard Koziołek, Ciała Sienkiewicza. Studia o płci i przemocy, Katowice 2009
15. Agata Skała, O psiej perspektywie, oślej autobiografii i etosie kukułki. Uwagi o pisarstwie Adolfa Dygasińskiego, „Wiek XIX. Rocznik Towarzystwa Literackiego im. Adama Mickiewicza” 2014 (7).
16. Janina Kulczycka-Saloni, Pozytywizm i Młoda Polska w kontekście literackim Europy i Orientu, [w:] taż, Na polskich i europejskich szlakach literackich. Z pism rozproszonych 1985-1998, Warszawa 2000.
| General: (in Polish) Borkowska G., Pozytywiści i inni, Warszawa 1996;
2. Tomkowski J., Mój pozytywizm. Warszawa, 1993;
3. Przełom antypozytywistyczny w polskiej świadomości kulturowej końca XIX, red. Maciejewski J. i Bujnicki T., Wrocław 1986 (wybór);
4. „Lalka" i inne. Studia w stulecie powieści realistycznej, red. Bachórz J. i Głowiński M., Warszawa 1992;
5. Kulczycka-Saloni I, Knysz-Rudzka D., Paczoska E., Naturalizm i naturaliści w Polsce. Doświadczenia, poszukiwania, kreacje, Warszawa 1992;
6. Prokop J., Uniwersum polskie, Kraków 1993 (tu: Uniwersum polskie; Rodzina pod. zaborami; Święte rany polskiego narodu);
7. M. Gloger, Pozytywizm: między nowoczesnością a modernizmem, „Pamiętnik Literacki” 2007, z. 1.
8. Dynamika wewnętrzna światopoglądu Młodej Polski, w: Porównania. Studia o kulturze modernizmu, red. R.Zimand, Warszawa 1993;
9. Wyka. K, Młoda Polska /t. 1 Modernizm polski, t.2 Szkice z problematyki epoki), Kraków 3.977 ;
10. Tomkowski J., Młoda Polska, Warszawa 2001.
11. Ihnatowicz E. , Literatura II połowy XIX wieku, Warszawa 2000.
12. Nycz R., Język modernizmu. Prolegomena historycznoliterackie, Warszawa 1997.
13. E. Paczoska, Prawdziwy koniec XIX wieku, Warszawa 2010. |
Student workload
(in Polish) udział w zajeciach 15 h 0,5 ects
przygotowanie do zajęć( czytanie literatury) 45 h 1,5 ects
Study level
(in Polish) I (licencjacki)
Education profile
(in Polish) ogólnoakademicki
Type of course
obligatory courses
The semester in which the subject is carried out
(in Polish) 4
Mode
Term 2022/23-L: (in Polish) Mieszany: realizowany zdalnie i w sali Self-reading | General: Self-reading (in Polish) Realizowany w sali |
Requirements
(in Polish) znajomość literatury polskiej i powszechnej w epokach wcześniejszych niż druga połowa XIX wieku
Prerequisites
Term 2022/23-L: (in Polish) rozwinięcie wiedzy historycznoliterackiej w odniesieniu do zjawisk w drugiej połowie XIX wieku | General: (in Polish) rozwinięcie świadomości historycznoliterackiej w odniesieniu do zjawisk w drugiej połowie XIX wieku (parnasizm, realizm, naturalizm, premodernizm) |
Course coordinators
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: