Conducted in
terms:
2023/24-Z, 2024/25-Z
ECTS credits:
3
Language:
Polish
Organized by:
Faculty of Philology
Types and forms of criticism 1.S3.FP1.HA.10
This course has not yet been described...
Field of study
(in Polish) filologia polska
Supplementary literature
(in Polish) Gutorow J., 2003, Niepodległość głosu. Szkice o poezji polskiej po 1968 roku, Kraków.
Kornhauser J., 2003, Poezja i codzienność, Kraków.
Maliszewski K., 1999, Nasi klasycyści, nasi barbarzyńcy: szkice o nowej poezji, Bydgoszcz.
Nowacki D., 1999, Zawód: czytelnik. Notatki o prozie polskiej lat 90., Kraków.
Stala M., 1997, Druga strona. Notatki o poezji współczesnej, Kraków.
Dąbrowski M., 2004, Projekt krytyki etycznej, [w:] idem, Projekt krytyki etycznej. Studia i szkice Warszawa.
Janion M., 1993, Projekt krytyki fantazmatycznej [w:] eadem, Projekt krytyki fantazmatycznej. Szkice o egzystencji ludzi i duchów, Warszawa.
Kornhauser J., 1995, Międzyepoka, Warszawa.
G. Poulet, 1998, Krytyka identyfikująca się, [w:] Chudak H i in. (red.), Szkoła genewska w krytyce. Antologia, Warszawa.
Orliński M., 2010, Projekt krytyki uczestniczącej, „Twórczość”, nr 6.
Stokfiszewski I., 2009, Projekt krytyki politycznej, Warszawa.
Student workload
(in Polish) udział w zajęciach 30 h 1ects
przygotowanie do zajęć, czytanie literatury 45 h 1,5 ects
przygotowanie do zaliczenia i udział w nim 15 h 0,5 ects
Study level
(in Polish) licencjackie
Education profile
(in Polish) ogólnoakademicki
Type of course
elective monographs
obligatory courses
obligatory courses
The semester in which the subject is carried out
(in Polish) 3
Mode
(in Polish) Realizowany w sali
Self-reading
Self-reading
Requirements
(in Polish) zaliczenie 2. semestru studiów na kierunku filologia polska
Prerequisites
(in Polish) 1) Zapoznać studentów ze złożoną sytuacją współczesnej krytyki literackiej (pluralizm metodologiczny, mody teoretyczne a problem kanonu, dominacja i regres dyskursów krytycznych, dyskurs krytyczny w rzeczywistości XXI wieku);
2) Przedstawić główne nurty krytyczne funkcjonujące we współczesności (krytyka tematyczna, krytyka hermeneutyczna, krytyka fantazmatyczna, krytyka feministyczna, krytyka ideowa, krytyka etyczna, krytyka anamorficzna);
3) Omówić przenikanie się rozmaitych dyskursów krytycznych;
4) Zaznajomić studentów z mechanizmami i istotą sporów o kształt dyskursu krytycznego.
5) Uposażyć w umiejętność biegłego poruszania się w obrębie określonej orientacji krytycznej (język, terminy, strategie, problem waloryzacji).
Course coordinators
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: