Work with specialist text in Polish 1.S3.JAT.PP.11
Course objectives:
- to familiarize students with the methods of analyzing specialist texts in Polish
-----------------
Course content:
1. Text in semiotic, pragmatic, semantic and grammatical terms.
2. Areas of text analysis.
3. Specialist languages among varieties of contemporary Polish.
4. Scientific language (theoretical, practical, didactic, popular science).
5. Determinants of a scientific text.
6. Occupational variant of the language.
7. Specialist text as a tool of specialist discourse with particular emphasis on specialist texts in the field of tourism.
8. Language norm and the problem of language error.
9. Criteria of linguistic correctness.
------------------
Methods of instruction/ forms of classroom activity
1. conversational lecture with a multimedia presentation,
2. discussion (round table method) - analysis of texts with discussion,
3. problem solving.
4. ICT tools/ MSTeams
(in Polish) Dyscyplina
Field of study
Student workload
Study level
Education profile
Type of course
The semester in which the subject is carried out
Mode
Course coordinators
Term 2023/24-Z: | Term 2024/25-Z: | Term 2022/23-Z: |
Learning outcomes
Learning outcomes acc to PQF 2019
Knowledge
Student knows and understands
1. advanced techniques used in negotiation, communication, delivering presentations, analyzing and interpreting texts in Polish (k_W03/P6S_WG).
2. linguistic conditions of one's professional activity (k_W05/P6S_WK)
3. genre, pragmatic and stylistic rules of written genres of expression in Polish, typical for servicing tourist traffic (k_W12/P6S_WK)
Skills
The student can
4. explain the issues of linguistic correctness and indicate and discuss the types of linguistic errors in any type of text in Polish (k_U02/P6S_UW).
5. analyse a specialist text in Polish, indicating individual determinants of a scientific text (k_U04/P6S_UW)
6. apply the knowledge about the structure of a specialist text in Polish to create one's own popular science text in the field of tourism (k_U03/P6S_UW)
Social competences
The student is ready to
7. accept linguistic differences and recognize them as natural professional conditions (k_K04/P6S_KO).
Assessment criteria
Forms of evaluation of learning outcomes:
1. Active participation - 20% of the final grade (outcome 1,2,3,4,5,6,7)
2. Written work - summary of a specialist scientific text in Polish - 40% of the final grade (outcome 1,3,5,6).
2. Final written test - 40% of the final grade (outcome 1,3,4,5).
pass at 60% of the final grade
Bibliography
Reading list
1. S. Grucza, Lingwistyka języków specjalistycznych, Warszawa 2013.
2. B. Ligara, Relacje między językiem ogólnym a językiem specjalistycznym w perspektywie językoznawstwa polonistycznego, stosowanego i glottodydaktyki, LingVaria VI (2011)/2 (12), s. 163-181.
3. J. Murrmann, Profesjolekt branży turystycznej, czyli o specyficznych cechach zawodowego języka turystyki, Rozprawy naukowe Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu, 2014/47, s. 47-57.
4. S. Niebrzegowska Bartmińska, J. Bartmiński., Tekstologia, Warszawa 2009.
5. Spójność tekstu specjalistycznego, red. M. Kornacka, Warszawa 2014.
6. A. Wilkoń, Typologia odmian językowych współczesnej polszczyzny, wyd.2, Katowice 2000.
7. M. Wojtak, Genologia tekstów użytkowych, [w:] Polonistyka w przebudowie, t. I, red. M. Czermińska, S. Gajda, K. Kłosiński, A. Legeżyńska, A. Z. Makowski, R. Nycz, Kraków 2005.
Supplementary reading list
1. Języki specjalistyczne. Teoria i praktyka glottodydaktyczna, red. D. Gabryś-Barker, R. Kalamarz, Katowice 2017.
2. Języki specjalistyczne w lingwistyce stosowanej: między teorią a praktyką, red. M. Aleksandrzak, Poznań 2019.
3. Komunikacja specjalistyczna, t. II: Specyfika języków specjalistycznych, red. S. Szadyko, Warszawa 2009.
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: