Conducted in
terms:
2023/24-Z, 2024/25-Z
ECTS credits:
2
Language:
Polish
Organized by:
Faculty of Philology
Speech and language development disorders 1.S3.LJPO.91
This course has not yet been described...
Supplementary literature
(in Polish) Zaburzenia mowy. Mowa - teoria - praktyka, red. S. Grabias, wyd. UMCS, Lublin 2001.
Sawa B., Dzieci z zaburzeniami mowy, WSiP, Warszawa 1990.
Międzynarodowa Statystyczna Klasyfikacja Chorób i Problemów Zdrowotnych. Rewizja dziesiąta, 1998, Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania w ICD-10. Badawcze kryteria diagnostyczne, Kraków–Warszawa.
Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania w ICD-10. Opisy kliniczne i wskazówki diagnostyczne. red. J. Pużyński, S. Wciórka, Kraków 2000.
Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, Fourth Edition, 1994, American Psychiatric Association, Washington.
Kryteria Diagnostyczne w DSM-5. 2015, Desk Reference, Wrocław. Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (fifth edition) – DSM-V, 2013 American Psychiatric Association, Waszyngton.
Prerequisites
(in Polish) Zakres tematów:
• Wprowadzenie do logopedii specjalnej, wyjaśnienie podstawowych pojęć z obszaru psychologii rozwojowej i klinicznej. Rozwój mowy na tle ogólnego rozwoju psychomotorycznego; Mowa a procesy poznawcze. Mowa a procesy spostrzeżeniowe. Mowa a procesy wykonawcze. Mowa a procesy emocjonalno-motywacyjne. Patomechanizm zaburzeń rozwoju mowy;
• Rozwój mowy w normie i patologii. Wskaźniki prawidłowego przebiegu rozwoju językowego. Cechy charakterystyczne „mowy dziecięcej”; Odchylenia od normy językowej powstające na różnym tle i z różnych przyczyn;
• Klasyfikacje zaburzeń rozwoju mowy i języka; kryteria podziałów i związana z nimi terminologia. Zaburzenia rozwoju mowy i języka oraz zaburzenia mowy w świetle polskich i międzynarodowych klasyfikacji medycznych ICD-11 i DSM-5;
• Zakłócenia i zaburzenia rozwoju mowy i języka – diagnoza różnicowa. Objawy zaburzeń i zakłóceń w rozwoju mowy. Opóźnienie rozwoju mowy (ORM). Wskaźniki ORM. Istota, objawy i przyczyny samoistnego i niesamoistnego opóźnienia w rozwoju mowy;
• Etiologia zaburzeń rozwoju mowy. Biologiczne i środowiskowe uwarunkowania zaburzeń rozwoju językowego. Czynniki determinujące nabywanie kompetencji lub/i rozwoju sprawności realizacyjnej w różnych okresach rozwojowych dziecka;
Course coordinators
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: