Chinese Theology 5.6.0.4.08
This course has not yet been described...
Field of study
(in Polish) Orientalistyka chrześcijańska
Supplementary literature
(in Polish) Gawlikowski, Krzysztof. Chińskie metamorfozy: cywilizacja konfucjańska a cywilizacja zachodnia. Zredagowane przez Zofia Borzymińska. Warszawa: Zona Zero, 2022.
Klejnowski-Różycki, Dariusz. „Chińskie osobowe nazwy własne”. Nurt SVD 135, nr 1 (2014): 74–86.
———. „Choan Seng Songa (宋泉盛) chrystologia chińska”. W 中国的基督论。Chrystologia chińska. Teologia i Kościół w kontekście chińskim, zredagowane przez Dariusz Klejnowski-Różycki, 63–85. Ekumenizm i Integracja 17. Opole: Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2008.
Klejnowski-Różycki, Dariusz. „Czy Bóg mówi po chińsku? [Wstęp do teologii chińskiej. Wykłady dla doktorantów]”. MANHU | Audiobooki. Dostęp 20 wrzesień 2020. http://audiobooki.manhu.pl/pl/p/Czy-Bog-mowi-po-chinsku/1033.
———. „Elementy taoistyczne obecne w «Hero» Zhanga Yimou”. W Chińskie katechezy, zredagowane przez Dariusz Klejnowski-Różycki, 277–84. 神学 SHENXUE. Warszawa-Zabrze: Śląska Szkoła Ikonograficzna, Stowarzyszenie Sinicum im. Michała Boyma SJ, 2012. https://www.sinicum.pl/materialy/ksiazki/129-chinskie-katechezy.
———. Filozofia sztuki chińskiej. 中國藝術哲學. Extreme Orient. Warszawa-Zabrze: Stowarzyszenie Sinicum im. Michała Boyma SJ, Śląska Szkoła Ikonograficzna, 2015.
———. „Ideały świata konfucjańskiego na przykładzie «Cesarzowej» Zhanga Yimou”. W Chińskie katechezy, zredagowane przez Dariusz Klejnowski-Różycki, 269–76. 神学 SHENXUE. Warszawa-Zabrze: Śląska Szkoła Ikonograficzna, Stowarzyszenie Sinicum im. Michała Boyma SJ, 2012. https://www.sinicum.pl/materialy/ksiazki/129-chinskie-katechezy.
———. „Kościół katolicki w Chińskiej Republice Ludowej”. W Chińskie katechezy, zredagowane przez Dariusz Klejnowski-Różycki, 285–96. 神学 SHENXUE. Warszawa-Zabrze: Śląska Szkoła Ikonograficzna, Stowarzyszenie Sinicum im. Michała Boyma SJ, 2012. https://www.sinicum.pl/materialy/ksiazki/129-chinskie-katechezy.
———. „Liu Xiaofenga (劉小楓) teologia Drogi i Słowa”. W 中国的基督论。Chrystologia chińska. Teologia i Kościół w kontekście chińskim, zredagowane przez Dariusz Klejnowski-Różycki, 87–96. Ekumenizm i Integracja 17. Opole: Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2008.
———. „Marka Fang Chih-Junga (房志榮) porównanie relacji do uczniów Jezusa i Konfucjusza”. W 中国的基督论。Chrystologia chińska. Teologia i Kościół w kontekście chińskim, zredagowane przez Dariusz Klejnowski-Różycki, 97–111. Ekumenizm i Integracja 17. Opole: Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2008.
———. „Minjung jako charakterystyczny rys duchowości koreańskiej”. W Ekumenizm duchowy - duchowość pojednania, zredagowane przez Rajmund Porada, 255–70. Ekumenizm i Integracja 28. Opole: Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2012.
———. „Pierwsze pojęcia teologiczne w języku chińskim nestoriańskiej steli z Xi’an”. Chiny dzisiaj 32–33, nr 3–4 (2014): 51–59.
———. „Problem przekładu imion biblijnych na język chiński w «Biblii Bożonarodzeniowej»”. Studia Oecumenica 18 (12 luty 2019): 333–48. https://doi.org/10.25167/SOe/18/2018/333-348.
———. „Qi, ruach, pneuma – jako podstawowe kategorie antropologii chińskiej i europejskiej”. W Relacje rodzinne i społeczne w kulturze środkowoeuropejskiej i chińskiej, zredagowane przez Dariusz Krok i Dariusz Klejnowski-Różycki, 185–90. Człowiek Rodzina Społeczeństwo 19. Opole: Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2011.
———. „Seiichi Yagiego japońska «chrystologia buddyjska»”. Studia Oecumenica 11 (2011): 383–94.
———. „Stela z Xi’an”. Chiny dzisiaj 32–33, nr 3–4 (2014): 41–50.
———. „Sutry Jezusa – pierwsze syntezy chrystologiczne Dalekiego Wschodu”. Studia Oecumenica 19 (2019): 213–27. https://doi.org/10.25167/so.1055.
———. „«Święty» w kulturze chińskiej”. ETHOS 27, nr 105 (2014): 115–37. https://doi.org/10.12887/27-2014-1-105-10.
———. „Teologia chińska. Szansa czy zagrożenie? [Chinese Theology. Opportunity or Threat?]”. Studia Salvatoriana Polonica 16 (2022): 129–43.
———. „Teologiczna periodyzacja dziejów Kościoła w Chinach [A theological periodization of the history of the Church in China]”. W Patrimonium Ecclesiae Christi tradere: księga pamiątkowa dedykowana księdzu biskupowi Janowi Kopcowi z okazji 75-lecia urodzin, 50-lecia prezbiteratu, 30-lecia sakry biskupiej i 40-lecia pracy naukowej. T. 1, De persona, zredagowane przez Piotr Górecki i Jan Pyka, 829–50. Opole: Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2022.
———. „Tolerancja religijna w prawie chińskim”. W Oblicza tolerancji i nietolerancji religinej. Aspekty prawno-historyczne i teologiczne, zredagowane przez Piotr Jaskóła, Ewa Kozerska, Piotr Sadowski, i Andrzej Szymański, 30:317–27. Ekumenizm i Integracja. Opole: Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2014.
———. „Uwarunkowania filozofii i religijności chińskiej”. W Chińskie katechezy, zredagowane przez Dariusz Klejnowski-Różycki, 257–68. 神学 SHENXUE. Warszawa-Zabrze: Śląska Szkoła Ikonograficzna, Stowarzyszenie Sinicum im. Michała Boyma SJ, 2012. https://www.sinicum.pl/materialy/ksiazki/129-chinskie-katechezy.
———, red. 中国的基督论。Chrystologia chińska. Teologia i Kościół w kontekście chińskim. Ekumenizm i Integracja 17. Opole: Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2008.
Klejnowski-Różycki 柯逹理, Dariusz. „Religia. 宗教”. W Polsko-chińskie różnice kulturowe: ciekawe doświadczenia, przez Huijuan Jang, 77–86. Opole: Oficyna Wydawnicza Politechniki Opolskiej, 2009.
———. 中国的神学。 Teologia chińska. Uwarunkowania kulturowe pojęć trynitarnych. Ekumenizm i Integracja 27. Opole: Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2012.
Religa, Małgorzata. „Nauczanie Konfucjusza, czyli o drodze człowieka”. wszechnica.org.pl Wykłady w Internecie, 15 listopad 2016. https://wszechnica.org.pl/wyklad/nauczanie-konfucjusza-czyli-o-drodze-czlowieka/.
Student workload
(in Polish) Przedmiot stanowi 2 ECTS, czyli ok. 50-60 godzin nakładu pracy studenta, z czego 15 godzin kontaktowych przypada na udział we wspólnych konwersatoriach a 35-45 godzin pracy własnej na opracowanie zadanego tematu.
Requirements
(in Polish) Każdy student przygotowuje na konwersatorium zadany materiał w formie ok. 5-10 minutowej wypowiedzi/prezentacji i wypełnia krótki test sprawdzający znajomość zadanego materiału.
Course coordinators
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: