Uniwersytet Opolski - Central Authentication SystemYou are not logged in | log in
Study programmes > All studies > (in Polish) Język czeski w sektorze usług > (in Polish) Język czeski w sektorze usług, I stopień, 3-letnie, stacjonarne

(in Polish) Język czeski w sektorze usług, I stopień, 3-letnie, stacjonarne (1-PRK-JC-S.L.3)

(in Polish: Język czeski w sektorze usług, I stopień, 3-letnie, stacjonarne)
Bachelor's degree studies
full time, 3 years
Language: Czech, Polish

Informacje ogólne

 Kierunek Język czeski w sektorze usług to innowacyjny kierunek, nastawiony na kształcenie nowego typu kadr, zapewniających wsparcie językowe, organizacyjne, administracyjne podmiotom prowadzącym międzynarodową współpracę (np. transgraniczną).
Kierunek odpowiada na zapotrzebowanie lokalnych przedsiębiorców, upominających się o osoby znające bardzo dobrze język czeski oraz wyposażone w wiedzę teoretyczną i praktyczną w zakresie zarządzania projektami. Absolwent
zdobywa w tym zakresie również doświadczenie zawodowe (w ramach praktyk), ponadto w ramach studiów może ubiegać się o płatne staże w ramach różnych działań podejmowanych przez UO.

Czego uczy się na kierunku Język czeski w sektorze usług?

 Celem kształcenia na kierunku Język czeski w sektorze usług jest przygotowanie absolwentów legitymujących się bardzo dobrą znajomością języka czeskiego oraz wyposażonych w wiedzę, a przede wszystkim umiejętności praktyczne z zakresu nauk o jakości i zarządzaniu.  Studia na tym kierunku łączące treści z obszaru nauk humanistycznych (głównie językoznawstwa i literaturoznawstwa) oraz społecznych (nauki o zarządzaniu i jakości) sprzyjają zdobyciu przez studentów wysokich kwalifikacji merytorycznych. Absolwent kierunku Język czeski w sektorze usług posiada umiejętność posługiwania się językiem czeskim w mowie i piśmie na poziomie C1 oraz języka zachodniego na poziomie B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego Rady Europy,  zdobywa ponadto ogólną wiedzę o języku i elementach kultury czeskiej. Dodatkowo rozwija samodzielność intelektualną oraz umiejętność podejmowania wyzwań badawczych, także w sensie gotowości do podjęcia studiów drugiego stopnia (studiów magisterskich). W ramach studiów obowiązuje także 3-tygodniowa praktyka zawodowa, która może być realizowana w firmach urzędach/instytucjach, oferujących zatrudnienie w sektorze administracyjno-biurowym, gdzie wymagana jest znajomość języka obcego i / lub umiejętność zarządzania projektami.

Język wykładowy: czeski, polski oraz język nowożytny (w ramach lektoratu oraz kursu)

Uczymy:

j. czeskiego (dla początkujących; osiągamy poziom C1).

j. zachodniego (może być kontynuacja nauki ze szkoły średniej)

 Najważniejsze przedmioty wykładane w toku studiów:

 W programie kształcenia wyodrębniono blok przedmiotów podstawowych, kierunkowych, kierunkowych do wyboru i innych przedmiotów obowiązkowych. Blok przedmiotów podstawowych tworzą głównie zajęcia pozwalające na praktyczne opanowanie języka czeskiego- docelowo poziom C1. Sąto zajęcia rozwijające ogólną znajomość języka czeskiego, tj. praktyczna nauka języka czeskiego, konwersacja, jak i zajęcia skupiające się typowo na gramatyce (np. fonetyce) orazortografii.
W ramach przedmiotów kierunkowych wydzielono moduł zajęć poświęconych specyfice zarządzania projektami, ponadto cykl zajęć językoznawczych (wstęp do lingwistyki, wiedza o współczesnym języku czeskim, wprowadzenie do badań naukowych), literaturoznawczych (współczesna literatura czeska, teoria i praktyka przekładu) oraz poszerzających kontekst czeski (realioznawstwo oraz elementy kultury czeskiej).
Blok przedmiotów kierunkowych do wyboru zawiera przedmioty związane z dziedziną nauk społecznych – wyraźnie sprofilowane pod kątem uzyskania jak największych kompetencji w zakresie zarządzania projektami oraz przedmioty językoznawcze, literaturoznawcze, kursy zmienne instytutowe, pro- i seminarium licencjackie. 

   Inne przedmioty, m.in.: 

  • Podstawy zarządzania projektami; 
  • Zarządzanie zespołem projektowym;
  • Prawo biznesu;
  • Rachunkowość zarządcza i budżetowanie projektów;
  • Kreatywne myślenie w działalności zawodowej; 

Dlaczego warto studiować Język czeski w sektorze usług na Uniwersytecie Opolskim?

 O wyjątkowości kierunku decyduje: 

  • interdyscyplinarny charakter studiów (łączenie praktycznej nauki języka obcego z przedmiotami z zakresu nauk o jakości i zarządzaniu)
  • nowatorski profil kształcenia, dostosowany do aktualnych potrzeb rynku pracy i możliwości zatrudnienia absolwentów, w tym nacisk na umiejętności wynikające z blokuzarządzania projektami, czego nie oferują inne podobnie sprofilowane językowo kierunki studiów
  • wysoka jakość kształcenia, którą zapewnia wyspecjalizowana kadra naukowa Wydziału Filologicznego i Wydziału Ekonomicznego UO 

Działalność studencka, możliwości rozwoju, wyjazdów, stypendiów

Studenci mogą uczestniczyć w życiu wielu kół naukowych działających na UO, gdzie mogą rozwijać nie tylko swoje pasje naukowe, ale również artystyczne – wokalne, aktorskie, literackie m.in. poprzez organizowanie spotkań, wieczorów autorskich, prezentacji multimedialnych itp. popularyzujących szeroko rozumianą kulturę czeską. Sprzyja temu w Opolu spora ilość instytucji rozwijających prężną współpracę ze swoimi czeskimi odpowiednikami, jak np. Urząd Miasta Opola, Urząd Marszałkowski Województwa Opolskiego, Teatr im. Jana Kochanowskiego w Opolu, Wojewódzka Biblioteka Publiczna im. E. Smołki w Opolu, Ogród Zoologiczny w Opolu czy też liczne szkoły na Opolszczyźnie.
Dzięki wielu kontaktom z uczelniami zagranicznymi naszym studentom proponujemy wyjazdy na semestralne stypendia zagraniczne w ramach m.in. programów Erasmus+, CEEPUS, NAWA (Slezská univerzita v Opavě, Univerzita Pardubice, Univerzita Palackéhov Olomouci, Ostravská univerzita i in.)
Istnieje również możliwość studiowania na innych uniwersytetach polskich objętych programem MOST (System mobilności studentów).

Co można robić po tych studiach?

Nabyta wiedza i umiejętności pozwalają na podjęcie pracy zarówno w sektorze prywatnym, jak i publicznym, gdzie liczy się bardzo dobra znajomość języka czeskiego (szczególnie pożądana na terenie Opolszczyzny graniczącej z Republiką Czeską).

Absolwent zna specjalistyczne słownictwo oraz podstawy przekładu tekstów użytkowych, potrafi prowadzić korespondencję oficjalną w języku polskim oraz czeskim. Ma świadomość, że w kontaktach międzynarodowych dużą rolę odgrywa poszanowanie obcej kultury oraz przestrzeganie zwyczajów. Posiada ponadto podstawowe kompetencje sprofilowane pod kątem zarządzania projektami, przydatne zwłaszcza we współpracy transgranicznej.

Możliwe miejsca zatrudnienia: instytucje administracji państwowej i samorządowej, np. dział współpracy międzynarodowej lub zagranicznej; przedsiębiorstwa import-eksport.

Absolwenci kierunku Język czeski w sektorze usług mogą także podjąć pracę w zawodzie tłumacza przysięgłego (odpowiednie wymagania i uprawnienia określają dla zawodu tłumacza języka obcego – regulacje branżowe, a dla tłumacza przysięgłego – rozporządzenie Ministerstwa Sprawiedliwości).

Kontynuowanie nauki na II stopniu studiów

Absolwenci mogą kontynuować naukę na innych wybranych kierunkach oferowanych przez Uniwersytet Opolski.

Szczegółowe informacje o kierunku:

Wydział Filologiczny

http://jcsu.wfil.uni.opole.pl/

Media o nas

http://radio.opole.pl/479,430,jezyk-czeski-w-sektorze-uslug-rozmowa-ze-student

http://radio.opole.pl/479,390,jezyk-czeski-na-uniwersytecie-opolskim-seatina-n&sp=2

http://jcsu.wfil.uni.opole.pl/wp-content/uploads/Gazeta-Studencka-Kwiecie%C5%84-2020-NM-Czeski-K%C4%85cik.pdf

http://jcsu.wfil.uni.opole.pl/wp-content/uploads/Gazeta-Studencka-Maj-2020-NM-Czeski-K%C4%85cik.pdf

Qualification awarded:

(in Polish) Licencjat z Język czeski w sektorze usług

Access to further studies:

The first-cycle studies prepare graduates for further education at the second-cycle studies.

Professional status:

Graduate is qualified to take employment that requires an excellent command of the Czech language (at C1 level of CEFRL) and a fair command of another European language (at B2 level of CEFRL), as well as a general knowledge of business, marketing and business law. Graduate knows business terminology, as well as basic economic and legal issues, including commerce, administration and project management. He can run official correspondence in foreign languages and knows the techniques of negotiation. Graduate can compose and translate simple utility texts. He has received a bachelor's degree on the basis of a diploma thesis covering the independent analysis of a research problem in the field of linguistics. Graduate is aware of the cultural, economic and political situation of Poland and the Czech Republic, which allows him to perform various functions in the contemporary integrating world. It also allows him to actively create his own professional career on the local and international labour market. Graduate is prepared to work as a translator, marketing manager in companies, advertising agencies, travel agency employee, assistant in enterprises, cultural and media institutions, and in various positions requiring the knowledge of the Czech language. While studying, the student completed 120 didactic hours (90 clock hours) of vocational practice in domestic or foreign institutions allowing for contact with the Czech language and/or a business work environment, the aims of which were to familiarize the student with the professional environment, to develop professional skills and to improve a business language specialist’s professional workshop.

Learning outcomes

Graduate of the major Business Language Studies, Bachelor’s degree has advanced knowledge of:
- the chosen facts, objects and the Czech language, literature and culture phenomena, and the methodology and language theories that explain intricate interdependencies among them;
- main developmental tendencies of the disciplines important for philological studies;
- methodological and subject-specific issues pertaining to philological sciences, their newest developments and directions of research;
- theories and methodology and terminology applied in the science of language;
- analytical methods used to interpret texts and other products culture within chosen theories and research schools in linguistics;
- fundamental dilemmas in modern philology pertaining to its research and application to solving social issues;
- economic, legal and various other conditions and concepts in connection with the research carried out in philology and the application of its results;
- rules of industrial and intellectual property rights and the management of the resources;
- rules of functioning characteristic of the systems and institutions appropriate for the professional activity within philology (education, culture, media, translations, and business process outsourcing);
- principles of periodization of the history of Central Europe, with particular emphasis on the Czech territories; the stages of the formation of statehood and the idea of a modern nation (from the turn of the 18th and 19th

centuries); the stages of modern history of Central Europe, including the Czech history (after 1918) with particular emphasis on the era after 1945;
- practical applications of linguistic knowledge, e.g. in cultural, media, educational, translation and project management activities;
- pragmatic and stylistic rules of spoken and written genres of expression, typical for the broadly understood service sector, including project documentation;
- terminology used in project management and basic terms, concepts and phenomena related to the issues of the building and functioning of project teams;
- mechanisms for managing and motivating members of the project team;
- methods of assessing the profitability of projects and basic concepts in the field of methods of profitability research and financial analysis of projects;
- basics of cost accounting, including costs related to project implementation;
- rules for distinguishing and classifying the titles of costs, revenues, and income, expenses and results within the project;
- basic social categories useful in analysing social processes, structures and institutions;
- basics of the management and organization process, including the organization of the cultural, translation and business services sector;
- functioning of the basic structures of the state, media, education system and economy in the Czech Republic;

Gradate can:
- use the knowledge related to the field of philology to formulate and solve complex issues in the use of language in an innovative way, in unexpected situations;
- formulate and analyse research problems, choose tools and methods to solve them, synthesize various ideas and viewpoints basing on the philological knowledge (with possible application of related research fields);
- perform a critical analysis and interpretation of chosen texts and products of culture characteristic of philology with the application of original methods to evaluate their importance for and impact on the historical and cultural processes;
- communicate, also in a debate, with various circles of interlocutors on specialist topics;
- use the Czech language at C1-Level CEFR for Languages, and another European language, at B2-Level;
- assume the leading role in a team,
- plan and perform one’s own and other people’s life-long learning processes;
- use IT tools in professional activities, also in the field of supporting project management techniques;
- express oneself in a coherent and precise manner in speech and writing, formulate theses and articulate views in the mother tongue and Czech on topics related to selected issues (e.g. social and worldview), using both the achievements of philological sciences and other disciplines, mainly sciences about management and quality;
- participate in official communication (creating correspondence, conducting talks, preparing documentation, etc.);
- recognize texts and other products of culture and carry out their critical analysis and interpretation with the use of typical philological methods allowing for the assessment of their significance and impact in the historical and cultural process;
- independently, critically read scientific and journalistic texts, especially in the field of history; understand the role of history in shaping national identity in Central Europe, with particular emphasis on the Czech territories;
- observe and correctly interpret the phenomena on the basis of available sources (press, TV, radio, the Internet) concerning the economic and social situation in the Czech Republic;
- run and rationally evaluate project schedules;
- diagnose the state of human resources of the project team and look for ways to increase the effectiveness of its members;
- prepare target cost account and project life cycle cost account as well as update knowledge in this area;
- analyse project results within the budgeting system and update knowledge in this area;
- correctly develop and present a specific problem in the field of organization and management;
- establish the facts, interpret basic provisions in the field of business law;

Graduate is ready to:
- evaluate critically the received knowledge and recognize the importance of linguistic issues while solving cognitive and practical problems;
- fulfil social obligations, inspire and organize activity for social environment, and initiate activity benefitting the public in an enterprising way;
- fulfil professional duties in a responsible way, considering changing social needs, with reference to developing the professional outcome, maintaining the ethos of the industry and developing the rules of professional ethics;
- participate in various forms of cultural life;
- act competently, responsibly and ethically within the society;
xxx
- active participation in groups, organizations, institutions and interdisciplinary teams implementing, among others, the activities in the field of project management and expressing the attitude to act in an entrepreneurial manner, both in the work environment and outside it;
- develop creativity and (self-)motivation in terms of increasing the effectiveness of own and co-workers' work; subjecting the content to a critical analysis;
- make independent decisions in crisis situations;
- participate in cultural life and use its various forms in compliance with ethical standards and copyright law;
- become aware of one's own strengths and weaknesses; deepen strengths and eliminate weaknesses basing on the acquired knowledge;
- initiate activities related to solving dilemmas arising from project management;

Admission procedures:

Visit the following page for details on admission procedures: https://rekrutacja.uni.opole.pl