Uniwersytet Opolski - Central Authentication SystemYou are not logged in | log in

Medicine (11-PRK-LEK-Z6)

(in Polish: Kierunek lekarski, studia niestacjonarne Z6)
Master's degree studies
extramural, 6 years
Language: Polish

Opis

Kształcenie na kierunku lekarskim ma na celu wyposażenie absolwentów w teoretyczne i praktyczne umiejętności i kompetencje niezbędne do wykonania zawodu lekarza.

Absolwent jednolitych studiów magisterskich na kierunku lekarskim będzie posiadał wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne niezbędne do wykonywania zawodu lekarza.

Kwalifikacje absolwenta dotyczą w szczególności:

  • wiedzy z zakresu podstawowych nauk medycznych odnoszącej się do struktury i funkcji organizmu ludzkiego i stanowiącej podstawę działań lekarskich w zdrowiu i chorobie,
  • znajomości wpływu stylu życia i czynników ryzyka (genetycznych, demograficznych, środowiskowych, społecznych, psychologicznych, kulturowych) na zdrowie jednostki i populacji,
  • umiejętności rozwiązywania problemów medycznych, diagnostycznych i terapeutycznych zgodnie z zasadami współczesnej wiedzy opartej na dowodach naukowych,
  • umiejętności komunikowania się z chorym i jego rodziną,
  • umiejętności rozpoznawania stanu bezpośredniego zagrożenia życia i podejmowania właściwego postępowanie lekarskiego w stanach naglących oraz łagodzenia bólu fizycznego i psychicznego.

Absolwent kierunku lekarskiego będzie:

  • znał i przestrzegał praw pacjenta,
  • znał i stosował normy etyczne w badaniach medycznych,
  • świadomy odpowiedzialności zawodowej oraz prawnej,
  • rozumiał potrzebę ustawicznego doskonalenia wiedzy i umiejętności wynikającą z rozwoju nauk medycznych,
  • rozumiał interdyscyplinarność działań terapeutycznych.


Absolwent kierunku lekarskiego będzie przygotowany do podjęcia studiów trzeciego stopnia (doktoranckich).

Czego uczy się na kierunku lekarskim w Uniwersytecie Opolskim?

Oferta studiów na kierunku lekarskim Uniwersytetu Opolskiego jest ofertą nowatorską i innowacyjną w zakresie:

  • programu studiów opartego o zajęcia zgrupowane w moduły kształcenia integrujące przedmioty w ramach poszczególnych nauk (jak np. anatomia i histologia zintegrowane w moduł makro i mikrostruktura organizmu człowieka) lub też integrujące przedmioty różnych nauk, w tym szczególnie należące do nauk niezabiegowych z przedmiotami przynależnymi do nauk zabiegowych (jak np. kardiologia, kardiochirurgia, transplantologia zintegrowane w moduł choroby serca),
  • organizacji kształcenia, poprzez realizację poza harmonogramem zajęć klinicznych, umożliwiającą nie tylko na szerszy dostęp do szczególnie trudnych diagnostycznie lub rzadko występujących przypadków chorobowych (z którymi nie będzie możliwości zapoznania się na zajęciach harmonogramowych), ale także nawiązywanie relacji i korzystanie ze skarbnicy wiedzy doświadczonych lekarzy praktyków,
  • metod kształcenia ukierunkowanych na kształcenie praktyczne, w tym poprzez formę zajęć w warunkach symulowanych zajęć klinicznych w nowocześnie wyposażonym Centrum Symulacji Medycznych, obejmującym pracownie:
    • Anatomii Wirualnej
    • Ratownictwa Medycznego z Ambulansem
    • Intensywnego Nadzoru
    • Symulacji Procedur Małoinwazyjnych i Ćwiczeń Fantomowo–Modelowych
    • Opieki Szpitalnej
    • Symulacji Procedur Zabiegowych na Bloku Operacyjnym
    • Bloku Porodowego
  • metod weryfikacji wiedzy takich jak egzaminy ustne czy testowe poszerzonych o różnorodne nie praktykowane dotychczas w kształceniu klinicznym na kierunku lekarskim formy takie jak egzaminy w warunkach symulowanych czy też egzaminy zdalnie obserwowane przy udziale obserwatorów zewnętrznych,
  • doboru kadry nauczycieli akademickich do poszczególnych zespołów dydaktycznych, w tym szczególnie w zakresie kształcenia z zakresu podstaw medycyny umożliwiającego maksymalne odniesienie teorii medycyny do praktyki, do których włączone zostały zarówno osoby posiadające dorobek naukowy oraz wieloletnie doświadczenie dydaktyczne w kształceniu na kierunku lekarskim lub innym medycznym jak i praktykujący lekarze legitymujący się specjalizacją lekarską powiązaną swoim zakresem z blokiem kształcenia.

Studenci kierunku lekarskiego Uniwersytetu Opolskiego będą mieli możliwość wyboru na każdym semestrze szeregu zajęć fakultatywnych ukierunkowanych na rozwój osobowościowy, humanizujący czy tez poszerzający medyczne zainteresowania własne oraz pracy w kołach naukowych przygotowujących do przyszłej pracy naukowej jako istotnego czynnika ustawicznego doskonalenia zawodowego.

Uniwersytet Opolski zapewnia studentom kształcenie z zakresu tzw. teorii medycyny w nowo wybudowanym i nowocześnie wyposażonym w pomoce dydaktyczne (między innymi w plastynaty anatomiczne) i środki informatyczno - audiowizualne Collegium Medicum.

W Collegium Medicum mają lokalizację podstawowe dla kształcenia w tym zakresie zakłady dydaktyczno-naukowe takie jak: Anatomii, Histologii, Fizjologii i Patomorfologii oraz w doskonale wyposażonych laboratoriach Collegium Biotechnologicum, w których realizowane jest kształcenie z zakresu biologii i biochemii.

Na potrzeby kształcenia klinicznego i praktyk Uniwersytet Opolski pozyskał szereg specjalistycznych szpitali, placówek podstawowej opieki zdrowotnej oraz ośrodków opieki hospicyjnej, w tym Uniwersytecki Szpital Kliniczny w Opolu.

Szeroka sieć kształcenia klinicznego umożliwi studentom poznanie zróżnicowanego przekroju chorobowości, podejścia do standardów postępowania medycznego, a także pracy w różnych formach organizacji placówek medycznych i ich wyposażenia aparaturowego.

Uniwersytet Opolski zapewnia studentom kierunku lekarskiego wszelkie dostępne prawem formy pomocy materialnej, w tym zakwaterowanie w domu studenckim oraz dostęp do uczestnictwa w różnych formach aktywności sportowej i kulturalnej, a Miasto Opole do szerokiego wachlarza zabytków kultury i masowych imprez.

Działalność studencka

Studenci kierunku lekarskiego będą mieli możliwość rozwoju swoich osobistych zainteresowań medycznych w ramach kół naukowych tworzonych przy poszczególnych zakładach teorii medycyny i klinikach oraz rozwoju swoich pasji w prężnie działających organizacjach studenckich Uniwersytetu Opolskiego.

Aktualnie na Wydziale Lekarskim funkcjonują 34 Studenckie Koła Naukowe:

  • SKN Alergos
  • SKN Anestezjologii i Intensywnej Terapii
  • SKN Biochemii Klinicznej i Medycyny Regeneracyjnej
  • SKN Bronchus
  • SKN CARDIOS
  • SKN Chirurgii Dziecięcej
  • SKN Chirurgii Onkologicznej Excisio
  • SKN Dermatologii
  • SKN Diabetologii
  • SKN Diagnostyki Obrazowej "X-RAY"
  • SKN Anatomii Prawidłowej i Klinicznej "non omnis moriar"
  • SKN Medycyny Rodzinnej Amicus
  • SKN Otolaryngologii 
  • SKN Fizjologia
  • SKN Genetix
  • SKN Ginekologii i Genetyki Onkologicznej 
  • SKN Ginekologii i Położnictwa 
  • SKN HistON
  • SKN Kardiochirurgii
  • SKN Lancet
  • SKN Medycyny Ratunkowej i Symulacji Medycznej
  • SKN Neonatus
  • SKN Neuron
  • SKN Oncos
  • SKN Opieki Paliatywnej
  • SKN Ortopedii i Traumatologii
  • SKN Panaceum 
  • SKN Pediatrii
  • SKN Pediatrii i Stanów Nagłych
  • SKN RatINef
  • SKN Seksuologii Klinicznej
  • SKN Urologii
  • SKN Wolter E Dandy 
  • SKN Współczesnych Problemów Medycyny

Kariera zawodowa po studiach

Absolwent kierunku lekarskiego jest zobowiązany do przystąpienia do Lekarskiego Egzaminu Końcowego i odbycia rocznego stażu podyplomowego, który umożliwia:

  • podjęcie pracy zawodowej na stanowisku lekarza,
  • podjęcie kształcenia specjalizacyjnego.

Kompetencje zawodowe absolwenta kierunku lekarskiego umożliwiają także zatrudnienie w innych strukturach, w tym oświaty i szkolnictwa wyższego, systemu opieki społecznej, przemyśle farmaceutycznym lub instytucjach zajmujących się poradnictwem i upowszechniającym wiedzy z zakresu edukacji prozdrowotnej.

Harmonogram rekrutacji - ważne informacje

19.04.2024 r. – rozpoczęcie rejestracji kandydatów w IRK;

06.05.2024 r. – Ostatni dzień rejestracji kandydatów i rejestracji w IRK ostatnich wpłat, które do tego terminu wpłyną na konto indywidualne kandydata - dla absolwentów „starej matury”, matury EB oraz matur zagranicznych, starających się o przyjęcie na kierunek lekarski. Kandydaci, których opłata nie wpłynie w tym terminie nie zostaną dopuszczeni do egzaminu;

Terminy egzaminów z biologii, chemii lub fizyki dla absolwentów „starej matury”, matury EB oraz matur zagranicznych, starających się

o przyjęcie na kierunek lekarski:

biologia - 06.06.2024 r., godz. 9.00

chemia - 10.06.2024 r., godz. 9.00

fizyka - 13.06.2024 r., godz. 9.00;

12.07.2024 r. -  ostatni dzień rejestracji dla pozostałych Kandydatów (absolwentów „nowej matury” oraz matury IB), starających się o przyjęcie na kierunek lekarski.

15.07.2024 r. - pobranie wyników matur z KREM i rejestracja w IRK ostatnich wpłat, które do tego terminu wpłyną na konto indywidualne kandydata. 

 Pełny harmonogram rekrutacji na kierunek lekarski UO

Szczegółowe informacje

Kandydat zakwalifikowany do przyjęcia ma obowiązek dostarczenia zaświadczenia lekarskiego, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. Zaświadczenie należy przedłożyć do Dnia Adaptacyjnego.

Na podstawie określanych corocznie przez Ministerstwo Zdrowia limitów przyjęć na studia na kierunku lekarskim w Uniwersytecie Opolskim informujmy, iż nie prowadzimy kształcenia na kierunku lekarskim dla obcokrajowców. Na kierunek lekarski w Uniwersytecie Opolskim mogą rekrutować się wyłącznie kandydaci posiadający polskie obywatelstwo.

Szczegółowe informacje o studiach na kierunku lekarskim można uzyskać u Sekretarzy Wydziałowej Komisji Rekrutacyjnej Kierunku Lekarskiego:

Collegium Medicum

ul. Oleska 48, 45–052 Opole

tel. 77 452 7557, 77 452 7246, 77 452 7392, 77 452 7240

www.im.wmnoz.uni.opole.pl

www.uni.opole.pl 

 Dostępność studiów dla osób ze szczególnymi potrzebami 

Kierunek dostępny dla osób z niepełnosprawnością, jednak by wykonywać zawód lekarza niezbędny jest ogólny dobry stan zdrowia.

Wymagania w zakresie dokumentacji medycznej:

Zaświadczenie lekarskie określające brak przeciwwskazań zdrowotnych do podjęcia studiów,  wydane na podstawie badania lekarskiego, mającego na celu ocenę możliwości pobierania nauki, uwzględniającą stan zdrowia i zagrożenia występujące w miejscu odbywania studiów.

Wymagania psychofizyczne kandydata w kategorii wymagań fizycznych i sprawności sensomotorycznych:

  • wysoka ogólna wydolność fizyczna,
  • duża sprawność układu mięśniowego,
  • duża sprawność układu kostno-stawowego,
  • duża sprawność narządu słuchu,
  • duża sprawność zmysłu wzroku,
  • duża sprawność zmysłu węchu,
  • sprawność narządów równowagi,
  • ostrość wzroku i słuchu,
  • zręczność rąk i palców,
  • czucie dotykowe,
  • koordynacja wzrokowo-ruchowa,
  • powonienie,
  • spostrzegawczość,
  • koncentracja,
  • cierpliwość, empatia,
  • odporność emocjonalna.

Narażenie na czynniki szkodliwe, uciążliwe lub niebezpieczne dla zdrowia:

Podczas zajęć student będzie narażony na działanie następujących czynników szkodliwych, uciążliwych lub niebezpiecznych dla zdrowia:

  • czynniki fizyczne: promieniowanie UV, promieniowanie elektromagnetyczne, ostre elementy (szczególnie powodujące zakłucia oraz zacięcia),
  • czynniki chemiczne: środki i preparaty do dezynfekcji, inne preparaty chemiczne, w szczególności odczynniki chemiczne, leki, 
  • czynniki biologiczne: wirusy, bakterie, grzyby, materiał biologiczny (w tym: krew, osocze, tkanki), 
  • czynniki psychofizyczne: obciążenie statyczne, obciążenie dynamiczne, stres.

Qualification awarded:

(in Polish) Lekarz

Access to further studies:

A graduate is entitled to pursue third-cycle studies and specialization education according to the principles specified by legal regulations

Professional status:

The graduate of the long-cycle master's programme in medicine possesses detailed knowledge of medical sciences, as specified by the learning outcomes referred to in point 4.2. The graduate possesses professional qualifications to practise medicine as defined in the Act of 5 December 1996 on professions of doctor and dentist (Dz. U. 2023,1516, t.j.). The qualifications, confirmed by relevant documents, consist in the provision of health services, in particular: examination of the state of health, diagnosis and prevention of diseases, treatment and rehabilitation of patients, providing medical advice, as well as issuing medical opinions and certificates.

Teaching standards

None

Learning outcomes

The learning outcomes defined as general and specific learning outcomes taking into account the general and specific learning outcomes defined in the educational standard for the field of medicine constituting Appendix No. 1 to the Regulation of the Minister of Science and Higher Education of 9 May 2012 on the educational standards for the fields of medicine, dentistry, pharmacy, nursing and midwifery are specified by the description of the assumed learning outcomes in Resolution No. 56/2016-2020 of the Senate of the University of Opole of 29.06.2017.

Detailed learning outcomes are defined for:
A. Morphological Sciences
B. Scientific Foundations of Medicine
C. Preclinical Sciences
D. Behavioural and social sciences with elements of professionalism
E. Non-surgical clinical sciences
F. Surgical clinical sciences
G: Legal and organizational aspects of medicine

The programme is a long-cycle master's degree programme and lasts 12 semesters. The number of teaching and training hours, including internships, shall not be less than 5700. The number of ECTS credits required for graduation shall not be less than 360. The Medicine programme is assigned to medical sciences, as the leading scientific discipline. The programme has a general academic profile.
The study curriculum includes courses or groups of courses related to the scientific activity conducted at the university in the scientific discipline to which the field of study is assigned, to which more than 50% ECTS credits necessary to complete the programme are allocated, and it comprises students' participation in courses preparing for conducting research activity or participation in such activity.

Courses completed as part of the studies:
• Patient care - the internships carried out in the first year of studies in the amount of 120 hours,
• Internal Medicine - the internships carried out in the second year of studies in the amount of 60 hours,
• Pediatrics - the internships carried out in the second year of studies in the amount of 30 hours,
• Internal Medicine - the internships carried out in the third year of studies in the amount of 60 hours,
• Pediatrics - the internships carried out in the third year of studies in the amount of 30 hours,
• Surgery - the internships carried out in the fourth year of studies in the amount of 60 hours,
• Family medicine - the internships carried out in the fifth year of studies in the amount of 90 hours,
• Emergency care - the internships carried out in the fifth year of studies in the amount of 30 hours,
• Intensive-care medicine - the internships carried out in the fifth year of studies in the amount of 60 hours,
• Gynaecology and obstetrics - the internships carried out in the fifth year of studies in the amount of 60 hours.

Admission procedures:

Visit the following page for details on admission procedures: https://rekrutacja.uni.opole.pl