Uniwersytet Opolski - Central Authentication SystemYou are not logged in | log in
Study programmes > All studies > Pedagogy > Protective-educational and therapeutic teacher education

Protective-educational and therapeutic teacher education (2-KRK-PEOWZT-D3)

(in Polish: Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza z terapeutyczną)
bachelor's degree studies
full time, 3 years
Language: Polish

Informacje ogólne

Instytut Nauk Pedagogicznych Uniwersytetu Opolskiego zajmuje się działalnością dydaktyczną i badawczą. Jeśli chcesz być dobrze przygotowany do życia i zawodu, ciekawie spędzić studia, odbyć praktyki – „staże”, np. w Ośrodkach Błękitnego Krzyża w Wuppertalu, w Szkole Kofoeda w Kopenhadze, czy w Hospicjum św. Krzysztofa w Londynie lub ośrodkach pomocy społecznej także w Londynie, część z nich realizować w ramach programu „Most” na innych uczelniach w kraju, to wybierz studia w INP w Uniwersytecie Opolskim.

Czego uczy się na Pedagogice opiekuńczo-wychowawczej z terapeutyczną

Przygotowuje do pracy opiekuńczo-wychowawczej i terapeutycznej z dziećmi, młodzieżą i osobami dorosłymi, zarówno mieszczącymi się w normie funkcjonowania biopsychospołecznego, jak również z różnego rodzaju trudnościami i deficytami rozwojowymi, w tym o specjalnych potrzebach edukacyjnych, przewlekle chorych oraz dotkniętych niepełnosprawnościami.

Absolwent, uwrażliwiony na potrzeby człowieka w różnych fazach życia (szczególnie dzieci i młodzieży), zdobywa umiejętności posługiwania się interdyscyplinarną wiedzą dotyczącą prawidłowości rozwojowych człowieka, odchyleń rozwojowych i społecznych oraz umiejętności projektowania i realizacji różnorodnych działań opiekuńczych, wychowawczych, terapeutycznych i rehabilitacyjnych.

Absolwent Pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej i terapeutycznej posiada kompetencje specjalizacyjne w zakresie :

  • realizacji zadań opiekuńczo-wychowawczych w placówkach opiekuńczo-wychowawczych: socjalizacyjnych, interwencyjnych i w rodzinnych formach kompensacji sieroctwa społecznego oraz instytucjach i placówkach zajmujących się specjalistyczną opieką i terapią dzieci i młodzieży

  • diagnozowania i prognozowania zjawisk rzeczywistego i potencjalnego zagrożenia rozwoju dzieci i młodzieży oraz osób dorosłych

  • umiejętności rozpoznawania i samodzielnego rozwiązywania problemów opiekuńczych i wychowawczych i terapeutycznych dzieci i młodzieży oraz osób dorosłych w środowisku naturalnym (rodzinnym), jak i społecznym (w placówkach częściowej oraz całkowitej zastępczej opieki i wychowania, instytucjach opieki i wsparcia osób z różnego rodzaju deficytami)

  • diagnozowania i prognozowania zjawisk rzeczywistego i potencjalnego zagrożenia rozwoju dzieci, młodzieży i osób dorosłych oraz realizacji zadań specjalistycznego poradnictwa pedagogicznego i socjalnego,

  • prowadzenia indywidualnych i grupowych zajęć opiekuńczo-wychowawczych i terapeutycznych z dziećmi i młodzieżą o specjalnych potrzebach edukacyjnych (wynikających np. z zaniedbania wychowawczego, trudności w uczeniu się, przewlekłej choroby, niepełnosprawności)

  • umiejętności rozpoznawania i samodzielnego rozwiązywania problemów opiekuńczych i wychowawczych i terapeutycznych dzieci i młodzieży oraz osób dorosłych w środowisku naturalnym (rodzinnym), jak i społecznym (w placówkach częściowej oraz całkowitej zastępczej opieki i wychowania, instytucjach opieki i wsparcia osób z różnego rodzaju deficytami)

  • podejmowania działań zmierzających do życiowego usamodzielnienia wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych oraz ich integracji ze środowiskiem a także organizowania różnorodnych form samopomocy

Najważniejsze przedmioty wykładane na kierunku pedagogika

Występujące w standardach nauczania:

  • wprowadzenie do pedagogiki
  • wprowadzenie do psychologii
  • współczesne nurty i kierunki pedagogiczne
  • socjologia wychowania
  • pedagogika społeczna
  • teoretyczne podstawy kształcenia
  • teoretyczne podstawy wychowania
  • biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania
  • komunikacja społeczna


Dla specjalności Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i terapeutyczna to m. in.:

  • pedagogika opiekuńcza
  • podstawy pedagogiki specjalnej i terapeutycznej
  • psychopedagogiczne podstawy terapii
  • wspomaganie dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
  • metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej
  • metodyka pracy terapeutycznej

Co można robić po tych studiach?

Absolwent posiada uprawnienia do podjęcia pracy zawodowej w instytucjach systemu pomocy społecznej, służby zdrowia i oświaty ( m.in. w świetlicach, szkołach, internatach, bursach, placówkach wychowania pozaszkolnego, domach dziecka, pogotowiach opiekuńczych, ośrodkach interwencji kryzysowej, poradniach psychologiczno – pedagogicznych, sanatoriach, prewentoriach, oddziałach dziecięcych szpitali, żłobkach, warsztatach terapii zajęciowej, domach pomocy społecznej, organizacjach pożytku publicznego, ośrodkach pomocy społecznej, powiatowych centrach pomocy rodzinie, itd.).

Działalność studencka

Studenci rozwijają swoje zainteresowania naukowe w działających przy INP studenckich kołach naukowych: Pedagogiki Porównawczej, Koła Pedagogiki Resocjalizacyjnej i Pracy Socjalnej, Koła Studentów Gerontopedagogiki, Koło Pedagogiki Krytycznej, Forum Krytyki Artystycznej. Uczestniczą również w ogólnouczelnianych zespołach: Chórze Akademickim Uniwersytetu Opolskiego, Orkiestrze Kameralnej, teatralnych i kabaretowych zespołach studenckich oraz różnych sekcjach Akademickiego Związku Sportowego.

Kontynuowanie nauki na II stopniu studiów

 Absolwent studiów I stopnia na kierunku Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza może kontynuować naukę na następujących kierunkach studiów II stopnia prowadzonych na Uniwersytecie Opolskim: Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza, Pedagogika terapeutyczna z oligofrenopedagogiką, Europeistyka, Nauki o rodzinie, Politologia, Socjologia, Stosunki międzynarodowe.

Szczegółowe informacje

Szczegółowe informacje o studiach na kierunku Pedagogika w INP można uzyskać w sekretariacie Instytutu Nauk Pedagogicznych:

ul. Oleska 48, 45-052 Opole
tel. +48 77 452 74 21
e-mail: inp@uni.opole.pl

Komisja rekrutacyjna

UO ul. Oleska 48, Instytut Nauk Pedagogicznych , pokój 308 ( III piętro )  , pon - pt  godzina 9:00 - 15:00 , telefon 77 452 74 30

Strona internetowa kierunku

www.inp.uni.opole.pl

Wykaz przedmiotów branych pod uwagę w konkursie świadectw wraz z odpowiednimi wagami

Podczas procedury konkursowej, w oparciu o zdobyte punkty (oceny uzyskane na maturze zostają przeliczone zgodnie z poniżej podanymi wagami), tworzona jest lista rankingowa kandydatów na studentów. Ilość przyjętych na studia jest zgodna z limitami miejsc. W procesie rekrutacji tworzona jest lista kandydatów zakwalifikowanych na studia oraz lista kandydatów rezerwowych, którzy po złożeniu stosownej deklaracji są przyjmowani na miejsca, z których rezygnują kandydaci zakwalifikowani na studia.

Kierunki pokrewne

Praca socjalna, Pedagogika terapeutyczna z oligofrenopedagogiką, Pedagogika sp. gerontopedagogika, Psychologia, Nauki o rodzinie, Pedagogika resocjalizacyjna, Pedagogika sp. arteterapia i animacja kultury, Pedagogika sp. kształcenie wczesnoszkolne z gimnastyką korekcyjną, Pedagogika sp. kształcenie wczesnoszkolne z wychowaniem przedszkolnym, Pedagogika pracy z bezpieczeństwem przemysłowym, Teologia.

Qualification awarded:

bachelor's degree

Access to further studies:

passibility to apply for admission to stationary MA (2-level) studies

Professional status:

1. A graduate is prepared to work in care and education and to conduct therapeutic classes with children young people and adults who are functioning within the biopsychosocial standard as well as those who have various developmental difficulties and deficits. 2. A graduate is licensed - to undertake care and educational as well as compensatory and preventive tasks working as a caretaker, educator, tutor in a variety of family and institutional forms of child, young people and adult care as well as in daily support centres; - is competent in the field of diagnosing care and educational situations, designing changes and modernisations of institutions, managing their activities and evaluation; - is able to popularize knowledge of care and educational process and its specific character, a graduate is creative in organising care and educational reality in natural, direct and indirect education environments. 3. A graduate has specialization competences in the following range: • organisation of care and educational process adapted to conditions and needs of the community, • assessing and diagnosing care and educational needs of children, young people and adults, • organisation of care and educational activities at the local government and state level as well as in non-governmental structures • managing changes related to satisfaction of care and educational needs in a local community (organisation of institutions supporting families in care and educational functioning towards children and young people), • coordination of activities and managing institutions involved in care and education as well as third sector organisations, • creation and execution of projects strengthening educational competence of a family, related to organisation of leisure time and preventive tasks in a community, • preparing children, young people and adults for participation in culture, • conducting care and educational as well as compensatory activities for children, young people and adults in extracurricular institutions, • organising and stimulating local social forces in terms of overall development of children and young people and preparing them for independent functioning

Learning outcomes

Learning outcomes for the Pedagogy programme as approved by Resolution No. 49/2016-2020 of the Senate of the University of Opole of 25 May 2017 on the approval of learning outcomes for study programmes and specialities implemented in the academic year 2017/2018.

Learning outcomes in terms of knowledge:
The graduate has elementary knowledge about the place of pedagogy in the system of sciences and about its objective and methodological connections with other disciplines of science.
He/she has structured knowledge of upbringing and education, its philosophical, socio-cultural, historical, biological, psychological and medical foundations, and knows selected concepts of a human being- philosophical, psychological and social - constituting the theoretical basis of pedagogical activity; basic theories of upbringing, learning and teaching, understands various determinants of these processes.
The graduate has elementary and structured knowledge of different educational environments, their specificity and processes, which take place in them, and elementary knowledge of the methodology of performing typical tasks, norms, procedures used in different areas of pedagogical activity.

Learning outcomes in terms of skills:
The graduate is able to use basic theoretical knowledge of pedagogy and related disciplines in order to analyse and interpret educational, upbringing, caring, cultural and supportive problems, as well as motives and patterns of human behaviour. He/she is able to observe and interpret social phenomena and analyses their connections with different areas of pedagogical activity.
The graduate has well- developed interpersonal communication skills and can use specialist language and communicate in a precise and coherent way using various communication channels and techniques with specialists in the field of pedagogy as well as with non-specialist recipients.
He/she is able to animate work on development of participants of pedagogical processes, to promote their self-reliance in acquisition of knowledge, and to inspire them to undertake lifelong educational activities. He/she can generate original solutions to specific pedagogical problems and forecast the course of their solving and predict the effects of planned activities.

Learning outcomes in terms of social competence:
The graduate is convinced of the sense, value and necessity of undertaking pedagogical activities in the social environment and is ready to take up professional challenges. He/she is active, undertakes effort and shows persistence in realization of individual and team actions.
The graduate is aware of their knowledge and skills, understands the need for constant professional improvement and personal development assesses their own competences and improves skills, and determines the directions of their own development and education. He/she is prepared to actively participate in groups, organisations and institutions carrying out pedagogical actions, and is able to communicate with people who are or who are not specialists in a given field; notices and formulates moral problems and ethical dilemmas related to their own and others' work, seeks optimal solution and acts in accordance with ethical principles

Admission procedures:

Visit the following page for details on admission procedures: https://rekrutacja.uni.opole.pl