Uniwersytet Opolski - Central Authentication SystemYou are not logged in | log in
Study programmes > All studies > Education and Rehabilitation of Individuals with Intellectual Disabilities > Special Pedagogy, Speciality: Education and Rehabilitation of Individuals with Intellectual Disabilities

Special Pedagogy, Speciality: Education and Rehabilitation of Individuals with Intellectual Disabilities (2-PRK-PSP-S.L.3.PP)

(in Polish: Pedagogika specjalna, profil praktyczny, I stopień, 3-letnie, stacjonarne)
Licencjat
full-time, 3 years
Language: Polish

UWAGA !!!  - Kierunek uzyskał zgodę MNiSzW
(Zapisy na kierunek od 15.06.2018)

Informacje ogólne

Instytut Nauk Pedagogicznych Uniwersytetu Opolskiego zajmuje się działalnością dydaktyczną i badawczą. Jeśli chcesz być dobrze przygotowany do życia i zawodu, ciekawie spędzić studia, odbyć ciekawe praktyki i „staże”, w Polsce (część z nich realizować w ramach programu „Most” na innych uczelniach w kraju) i za granicami naszego kraju (np. w ramach programu ERASMUS), to wybierz studia w INP w Uniwersytecie Opolskim.

Czego uczy się na pedagogice specjalnej, profil praktyczny?

Charakterystyka ogólna studiów

            Pedagogika specjalna stanowi dyscyplinę, której przedmiotem zainteresowania są osoby z niepełnosprawnościami na różnych etapach rozwoju i w różnych okresach życia, osoby, które wskutek dysfunkcji i uszkodzeń mają trudności w wypełnianiu codziennych życiowych zadań i z uwagi na specyficzne potrzeby wymagają specjalistycznie przygotowanej kadry, w tym zwłaszcza kadry pedagogicznej, posiadającej kompetencje do pracy z dziećmi i młodzieżą. Program kierunku Pedagogika specjalna wypełnia wymagania sformułowane przez Ministra Edukacji Narodowej oraz Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego (określone w standardach kształcenia nauczycieli), co oznacza, że zapewnia absolwentom uzyskanie przygotowania pedagogicznego uprawniającego do zajmowania stanowiska nauczyciela i uprawnienia pedagoga specjalnego.

Przebieg studiów:

Studia obejmują zajęcia dydaktyczne (wykłady, ćwiczenia, ćwiczenia metodyczne i seminarium licencjackie) oraz praktyki zawodowe.

Plan studiów zakłada, że student realizuje przedmioty pogrupowane w następujące moduły:

1. Moduł przedmiotów podstawowych: Wprowadzenie do psychologii, Wprowadzenie do socjologii, Wprowadzenie do filozofii, Podstawy komunikacji społecznej, Biomedyczne podstawy rozwoju, Wprowadzenie do pedagogiki, Psychologia rozwojowa i wychowawcza, Pedagogika społeczna, Teoretyczne podstawy socjalizacji i wychowania, Wprowadzenie do metodologii badań, Psychologia kliniczna, Wybrane zagadnienia psychopatologii, Wprowadzenie do pracy socjalnej.

2. Moduł przedmiotów kierunkowych: Podstawy prawne opieki nad osobami z niepełnosprawnością, Pedagogika specjalna, Podstawy dydaktyki, Podstawy neurofizjologii, Diagnostyka psychopedagogiczna, Etyka zawodu pedagoga specjalnego, Rehabilitacja i rewalidacja osób z niepełnosprawnością, Pedagogika resocjalizacyjna, Kursy kierunkowe (student wybiera po jednym przedmiocie w każdym semestrze).

3. Moduł przedmiotów ogólnouczelnianych: Technologia informacyjna, Kurs humanistyczny (do wyboru), Wychowanie fizyczne, Kurs ogólnouczelniany (do wyboru), Lektorat, Seminarium dyplomowe, Kurs w języku obcym nowożytnym. Poza tym student otrzymuje punkty za przygotowanie i obronę pracy dyplomowej.

4. Moduł przedmiotów praktyczno-metodycznych: Metodyczne aspekty edukacji integracyjnej i włączającej, Diagnostyka w pedagogice specjalnej, Podstawy metodyki wychowania w okresie dzieciństwa, Metodyka nauczania i wychowania w okresie szkolnym, Warsztat pracy pedagoga specjalnego, Poradnictwo i praca z rodziną dziecka z niepełnosprawnością, Pierwsza pomoc przedmedyczna, Emisja i higiena głosu, Podstawy ergoterapii, Dydaktyka specjalna, Podstawy logopedii, Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej w placówkach kształcenia specjalnego, Podstawy kształcenia praktycznego.

5. Moduł przedmiotów specjalnościowych. Pod koniec drugiego semestru studenci wybierają jedną z trzech oferowanych  specjalności (specjalność powstanie gdy zapisze się na nią co najmniej 20 studentów):

1.Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną.

2.Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością ruchową i przewlekle chorych.

3.Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością sensoryczną.

W związku z tym, że kierunek Pedagogika specjalna to studia o profilu praktycznym, w programie kształcenia uwzględniono wymóg realizacji przez studentów co najmniej trzymiesięcznych praktyk zawodowych. Praktyki będą realizowane wg następującego planu:

  • praktyka w semestrze I  – 1 tydzień (30 godz.),
  • praktyka w semestrze II – 2 tyg. (60 godz.),
  • praktyka w semestrze III – 2 tyg. (60 godz.),
  • praktyka w semestrze IV – 3 tyg. (90 godz.),
  • praktyka w semestrze V (ciągła) – 4 tyg. (120 godz.),
  • praktyka w semestrze VI – 3 tyg. (90 godz.).

Posiadane kwalifikacje oraz uprawnienia zawodowe:

  • Absolwent zdobywa kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w przedszkolach specjalnych, oddziałach specjalnych w przedszkolach ogólnodostępnych, szkołach podstawowych specjalnych, oddziałach specjalnych w szkołach podstawowych ogólnodostępnych, specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych oraz specjalnych ośrodkach wychowawczych, dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, szkołach specjalnych przysposabiających do pracy dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi, ośrodkach umożliwiających dzieciom i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim oraz dzieciom i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną z niepełnosprawnościami sprzężonymi realizację obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego, obowiązku szkolnego i obowiązku nauki, a także kwalifikacje do prowadzenia zajęć rewalidacyjno-wychowawczych z dziećmi i młodzieżą z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim.
  • Absolwent posiada kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w szkołach wchodzących w skład młodzieżowych ośrodków wychowawczych przeznaczonych dla nieletnich z niepełnosprawnością intelektualną oraz do zajmowania stanowiska nauczyciela wychowawcy w powyższych ośrodkach.
  • Absolwent posiada kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela pedagoga w szkołach i innych placówkach oświatowych. 
  • Absolwent może być zatrudniony w przedszkolach ogólnodostępnych z oddziałami integracyjnymi, przedszkolach integracyjnych, szkołach ogólnodostępnych z oddziałami integracyjnymi, szkołach integracyjnych i innych formach wychowania i kształcenia jako nauczyciel posiadający kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia integracyjnego z uwzględnieniem realizacji zadań zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego uczniów niepełnosprawnych, np. na stanowisku asystenta nauczyciela, pomocy nauczyciela (tzw. nauczyciel wspomagający).
  • Absolwent może znaleźć zatrudnienie w placówkach pozaoświatowych (np. prowadzonych przez organizacje pozarządowe, służbę zdrowia, pomoc społeczną) przeznaczonych dla osób z różnymi rodzajami  niepełnosprawności na stanowisku pedagoga specjalnego.

Absolwent kierunku Pedagogika specjalna posiada następujące kompetencje zawodowe:

  • uzyskuje wiedzę za zakresu nauk społecznych dotyczącą rozwoju i funkcjonowania człowieka, a szczególnie człowieka doświadczającego różnego typu zaburzeń rozwojowych, uszkodzeń czy dysfunkcji, powodujących jego niepełnosprawność.
  • posiada ukształtowane poczucie wrażliwości na powszechne i specyficzne potrzeby człowieka z niepełnosprawnością oraz zdobywa umiejętności praktyczne niezbędne w pracy psychopedagogicznej: opiekuńczo-wychowawczej i terapeutyczno-rehabilitacyjnej z dziećmi, młodzieżą i osobami dorosłymi z zaburzeniami rozwojowymi i z niepełnosprawnością.
  • uzyskuje wiedzę teoretyczną oraz umiejętności jej wykorzystania w zakresie diagnozowania stanu rozwojowego osób z niepełnosprawnością (zarówno zaburzeń, jak i potencjału rozwojowego) oraz prognozowania ich rozwoju, a także organizacji i realizacji specjalistycznych działań profilaktycznych, edukacyjno-wychowawczych, korekcyjno-rewalidacyjnych, wspierająco-pomocowych i innych w pracy z osobami z niepełnosprawnością na różnych etapach rozwoju w różnych placówkach oświatowych i pozaoświatowych działających na rzecz osób z niepełnosprawnością
  • zdobywa szczegółowe kompetencje w zakresie wiedzy w obszarze przedmiotu i zadań pedagogiki specjalnej oraz jej powiązań z innymi dyscyplinami nauki, wiedzy dotyczącej istoty, przyczyn i klasyfikacji niepełnosprawności, wiedzy dotyczącej metodycznych aspektów działań w zakresie opieki, wychowania, rewalidacji, rehabilitacji, korektury, terapii realizowanych w placówkach edukacyjno-oświatowych oraz pozarządowych
  • uzyskuje kompetencje w zakresie umiejętności, w tym na przykład umiejętności identyfikacji i samodzielnego, kreatywnego rozwiązywania różnorodnych zadań i problemów edukacyjnych, rehabilitacyjnych, terapeutycznych, posługiwania się nowoczesnymi środkami technologicznymi we wszelkich działaniach podejmowanych na rzecz rozwoju oraz wspomagania osoby z dysfunkcjami rozwojowymi i z zaburzeniami oraz z niepełnosprawnością w systemie edukacji specjalnej, integracyjnej i inkluzyjnej (w szkołach i placówkach specjalnych, integracyjnych i ogólnodostępnych).
  • zdobywa umiejętności współpracy z rodziną i specjalistami w zakresie realizacji różnorodnych zadań w obszarze wspomagania rozwoju osób z niepełnosprawnością oraz ich przygotowania do samodzielnego i niezależnego (w granicach możliwości) funkcjonowania w rolach osobistych i społecznych z uwzględnieniem optymalizacji jakości ich życia.
  • zdobywa umiejętności metodyczne w zakresie planowania, organizacji, realizacji i ewaluacji praktycznych działań opiekuńczo-wychowawczych i korekcyjno-rewalidacyjnych i innych (np. w zakresie stymulacji rozwoju czy organizacji casu wolnego) dzieci i młodzieży, w tym dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz różnego rodzaju niepełnosprawnością.
  • zdobywa umiejętności dotyczące projektowania własnego rozwoju i podejmowania zadań na rzecz samodoskonalenia i uczenia się przez całe życie, podwyższania poziomu własnych możliwości w zakresie działań niezbędnych zarówno w życiu osobistym, jak i zawodowym (co dotyczy między innymi umiejętności w zakresie komunikowania się, ochrony i emisji głosu, czy udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej).
  • uzyskuje kompetencje społeczne determinujące efektywną pracę z osobami z niepełnosprawnością, w tym wrażliwość na potrzeby rozwojowe i życiowe osób z niepełnosprawnością oraz ich prawa, zrozumienie sytuacji życiowej osób z niepełnosprawnością i ich rodzin, życzliwość i otwartość na  drugiego człowieka, postawę bezwarunkowej akceptacji człowieka z niepełnosprawnością oraz przekonanie o potrzebie aktywnego upowszechniania pożądanych prospołecznych postaw środowiska akceptującego osoby z niepełnosprawnością.

Co można robić po tych studiach ?

Absolwent pedagogiki specjalnej uzyskuje tytuł zawodowy licencjata i jest przygotowany do organizowania opieki, wychowania i terapii osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności. Obecnie szkolnictwo dla osób niepełnosprawnych staje się coraz bardziej integracyjne i dlatego zmniejsza się liczba uczniów przebywających w szkołach segregacyjnych a zwiększa liczba osób niepełnosprawnych w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych. Dlatego pedagog specjalny jest potrzebny we wszystkich typach szkół, do których uczęszczają dzieci i młodzież o różnych dysfunkcjach.

Absolwenci znajdą zatrudnienie m.in. w:

  •  szkołach podstawowych (państwowych i niepublicznych),

  •  przedszkolach (państwowych i niepublicznych),

  •  ośrodkach wychowawczych rewalidacyjno-resocjalizacyjnych,

  • placówkach dla osób z różnymi rodzajami  niepełnosprawności prowadzonych przez organizacje pozarządowe,

  • placówkach dla osób z różnymi rodzajami  niepełnosprawności prowadzonych przez służbę zdrowia,

  • placówkach dla osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności prowadzonych przez pomoc społeczną.

Kontynuowanie nauki na II stopniu studiów

Absolwent ma możliwość kontynuacji kształcenia na studiach drugiego stopnia na kierunku pedagogika specjalna, pedagogika (o różnych specjalnościach) i innych kierunkach studiów drugiego stopnia oraz na studiach podyplomowych w zakresie nauk społecznych i humanistycznych.

Qualification awarded:

bachelor's degree

Access to further studies:

passibility to apply for admission to stationary MA (2-level) studies

Professional status:

Professional qualifications and status: The graduate, pursuant to the Teacher Education Standards of 2012, is fully qualified to practice as a special pedagogue. The graduate, pursuant to the Regulation of the Minister of National Education of 1st August 2017 on specific qualifications required of teachers (Journal of Laws of 24 August 2017, item 1575), receives the qualifications: • to teach in special kindergartens, special groups in mainstream kindergartens, special primary schools, special grades of mainstream primary schools, special care and education centres, and special educational centres for children and youth with intellectual disabilities in moderate or severe degree, in special schools preparing students with intellectual disabilities in moderate or severe degree, and with multiple disabilities for work, and other centres allowing children and youth to meet their obligation of one-year preschool preparation, and school and learning obligation, and to conduct revalidation and education classes with children and youth with severe intellectual disabilities. • to teach in schools belonging to youth educational centres for minors with intellectual disabilities and to be a tutor in the above centres. • to take up a position of an educator in schools and other educational institutions. Pursuant to §7 of the Regulation of the Minister of National Education of 9 August 2017 on the conditions for organising education, upbringing and care for children and young people with disabilities, social maladjustment and at risk of social maladjustment (Journal of Laws of 24 August 2017, item. 1578), the graduate can be employed in mainstream kindergartens with integrated groups, integrated kindergartens, mainstream schools with integrated grades, integrated schools and other forms of upbringing and education as a teacher with qualifications in special needs education in order to co-organise inclusive education taking into account the implementation of tasks included in the decision on the need for special education of students with disabilities, e.g. in the position of teacher assistant, or teacher aide. The graduate can find employment in non-educational institutions (e.g. institutions run by NGOs, health service, social care) for people with different types of disabilities in the position of a special pedagogue. Specialization competences The graduate has completed the specialization: Education and rehabilitation of people with intellectual disability. He/she has methodological skills in planning, organization, implementation and evaluation of practical care and educational, correctional and revalidation activities (e.g. in terms of stimulating the development or organization of free time) for people with intellectual disabilities. He/she has social competence determining effective work with people with intellectual disabilities, including sensitivity to their developmental and life needs and their rights, understanding of the life situation of people with disabilities and their families, kindness and openness to other people, an attitude of unconditional acceptance of a person with disabilities and a belief in the need of active propagation of desired prosocial attitudes of the environment accepting people with disabilities.

Learning outcomes

Educational results for the Special pedagogy approved pursuant to the Resolution number 84/2016-2020 of the University of Opole Senate on 25th January 2018
The Regulation of the Minister of Science and Higher Education of 25 July 2019 on Standards for the Preparation of Teachers (Journal of Laws of 2 August 2019, item 1450).

Admission procedures:

Visit the following page for details on admission procedures: https://rekrutacja.uni.opole.pl