Uniwersytet Opolski - Central Authentication SystemYou are not logged in | log in
Study programmes > All studies > Pedagogy > Social rehabilitation and social prevention

Social rehabilitation and social prevention (2-KRK-PEPRPS-D3)

(in Polish: Pedagogika resocjalizacyjna z profilaktyką społeczną)
bachelor's degree studies
full-time, 3 years
Language: Polish

Informacje ogólne

Instytut Nauk Pedagogicznych Uniwersytetu Opolskiego zajmuje się działalnością dydaktyczną i badawczą. Jeśli chcesz być dobrze przygotowany do życia i zawodu, ciekawie spędzić studia, odbyć praktyki – „staże”, np. w Ośrodkach Błękitnego Krzyża w Wuppertalu, w Szkole Kofoeda w Kopenhadze, czy w Hospicjum św. Krzysztofa w Londynie lub ośrodkach pomocy społecznej także w Londynie, część z nich realizować w ramach programu „Most” na innych uczelniach w kraju, to wybierz studia w INP w Uniwersytecie Opolskim.

Czego uczy się na pedagogice rezocjalizacyjnej z profilaktyką społeczną ?

Specjalność „pedagogika resocjalizacyjna z profilaktyką społeczną” przygotowuje studentów w zakresie podejmowania oddziaływań resocjalizacyjnych wobec osób nieprzystosowanych społecznie, jak również działań profilaktycznych w środowisku lokalnym a także podejmowania działań ukierunkowanych na wsparcie społeczne osób znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej. Odpowiedni wybór kursów zmiennych daje szansę studentom na poszerzenie kompetencji i umiejętności zgodnie z zainteresowaniami. Studia umożliwiają studentom poznanie teoretycznych i praktycznych podstaw modyfikacji tych parametrów osobowościowych jednostek niedostosowanych społecznie, które są niekorzystne dla niej samej oraz społeczeństwa.

Absolwent pedagogiki resocjalizacyjnej posiada kompetencje specjalizacyjne w zakresie:

  • diagnozowania i prognozowania zjawisk patologicznych w skali indywidualnej i społecznej,
  • umiejętności metodycznych w pracy z dziećmi i młodzieżą niedostosowaną społecznie oraz z osobami dorosłymi objętymi postępowaniem penitencjarnym i terapeutycznym,
  • umiejętności stosowania psycho-, socjo- i kulturotechniki,
  • tworzenia i realizacji środowiskowych programów profilaktycznych dotyczących zapobiegania zjawiskom marginalizacji i patologii społecznej,
  • wspierania rodziny, szkoły i społeczności lokalnej w rozwiązywaniu problemów wychowawczych z dziećmi i młodzieżą zagrożoną demoralizacją, umiejętności tworzenia grup i środowisk alternatywnych wobec grup funkcjonujących w sprzeczności z ogólnie przyjętymi normami społecznymi i prawnymi,
  • umiejętności funkcjonowania w rożnych formach pracy środowiskowej (doradztwo pedagogiczne, organizacja czasu wolnego, współpraca z rodzicami, z władzami samorządowymi oraz instytucjami realizującymi zadania z zakresu opieki nad osobami zagrożonymi przestępczością oraz niedostosowaniem społecznym),
  • kompetencji interpersonalnych i autokreacyjnych.


 
Najważniejsze przedmioty wykładane na kierunku pedagogika

Występujące w standardach nauczania:

    wprowadzenie do pedagogiki
    wprowadzenie do psychologii
    filozofia
    socjologia
    teoretyczne podstawy kształcenia
    pedagogika społeczna
    teoretyczne podstawy wychowania
    socjologia wychowania
    komunikacja społeczna

 


Dla specjalności:

    pedagogika resocjalizacyjna,
    podstawy prawne resocjalizacji,
    psychopatologia,
    diagnostyka pedagogiczna,
    profilaktyka społeczna,
    problemy uzależnień,
    pedagogika specjalna,
    metodyka wychowania resocjalizującego,
    penitencjarystyka,
    terapia w resocjalizacji.

Co można robić po tych studiach?



Absolwent posiada kwalifikacje (ma przygotowanie pedagogiczne) do pracy z dziećmi i młodzieżą oraz z osobami dorosłymi, które mają problemy w przystosowaniu się do warunków środowiskowych, jednostkami niedostosowanymi społecznie, wykolejonymi przestępczo i obyczajowo, uzależnionymi od środków odurzających, wymagającymi specjalistycznej pomocy opiekuńczej oraz wsparcia.

Absolwent jest przygotowywany do podjęcia pracy zawodowej w instytucjach systemu oświaty i opieki resocjalizacyjnej, takich jak sąd (jako kurator sądowy), instytucje pomocy zajmujące się wsparciem społecznym, ośrodki interwencji kryzysowej, młodzieżowe ośrodki wychowawcze, świetlice środowiskowe, schroniska dla nieletnich, Ochotnicze Hufce Pracy, pogotowia opiekuńcze, policja, placówki odwykowe i terapeutyczne, zakłady poprawcze, zakłady karne.

Działalność studencka

W Instytucie Nauk Pedagogicznych działa Koło Naukowe Pedagogiki Resocjalizacyjnej „Dwa Światy”. Od 2009 roku opiekunem naukowym Koła jest dr Mariusz Snopek. Działalność Kola jest wielokierunkowa, celem jest poszerzanie wiedzy teoretycznej z zakresu pedagogiki resocjalizacyjnej, jak również łączenie teorii z praktyką poprzez aktywny kontakt z instytucjami resocjalizacyjnymi. Prace Koła ukierunkowane są szczególnie na rozpoznawanie funkcjonowania zakładów karnych. Podejmowane były między innymi następujące działania: organizowanie „Wieczorów filmowych", podczas których oglądane są filmy o tematyce więziennej oraz dyskusje na ten temat, przygotowanie referatów, prelekcji, wystąpień dotyczących tematyki resocjalizacyjnej, organizowanie „wycieczek" do różnych instytucji i placówek resocjalizacyjnych (ZK, Policja itp.), organizowanie wystaw twórczości więziennej i koncertów zespołów muzycznych funkcjonujących w zakładach karnych.

Kontynuowanie nauki na II stopniu studiów

Absolwent studiów I stopnia na kierunku Pedagogika resocjalizacyjna z profilaktyką społeczną może kontynuować naukę na następujących kierunkach studiów II stopnia prowadzonych na Uniwersytecie Opolskim: Pedagogika resocjalizacyjna, Europeistyka, Nauki o rodzinie, Politologia, Socjologia, Stosunki międzynarodowe.

Szczegółowe informacje

Szczegółowe informacje o studiach na kierunku Pedagogika w INP można uzyskać w sekretariacie Instytutu Nauk Pedagogicznych:

ul. Oleska 48, 45-052 Opole
tel. +48 77 452 74 21
e-mail: inp@uni.opole.pl

Strona internetowa kierunku

www.inp.uni.opole.pl

Komisja rekrutacyjna

UO ul. Oleska 48, Instytut Nauk Pedagogicznych , pokój 308 ( III piętro )  , pon - pt  godzina 9:00 - 15:00 , telefon 77 452 74 30

 

 
Wykaz przedmiotów branych pod uwagę w konkursie świadectw wraz z odpowiednimi wagami

Podczas procedury konkursowej, w oparciu o zdobyte punkty (oceny uzyskane na maturze zostają przeliczone zgodnie z poniżej podanymi wagami), tworzona jest lista rankingowa kandydatów na studentów. Ilość przyjętych na studia jest zgodna z limitami miejsc. W procesie rekrutacji tworzona jest lista kandydatów zakwalifikowanych na studia oraz lista kandydatów rezerwowych, którzy po złożeniu stosownej deklaracji są przyjmowani na miejsca, z których rezygnują kandydaci zakwalifikowani na studia.



 
Kierunki pokrewne

Praca socjalna, Psychologia, Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza, Nauki o rodzinie, Prawo, Teologia, Pedagogika terapeutyczna z oligofrenopedagogiką, Pedagogika sp. arteterapia i animacja kultury, Pedagogika sp. gerontopedagogika, Pedagogika sp. kształcenie wczesnoszkolne z gimnastyką korekcyjną, Pedagogika sp. kształcenie wczesnoszkolne z wychowaniem przedszkolnym, Pedagogika sp. edukacja kreatywna z medialną, Pedagogika pracy z bezpieczeństwem przemysłowym.

Qualification awarded:

bachelor's degree

Access to further studies:

passibility to apply for admission to stationary MA (2-level) studies

Professional status:

1. A graduate has qualifications (completed pedagogical training) to work with children, young people and adults; 2. A graduate is licensed to undertake social rehabilitation interactions towards socially maladjusted persons and to take preventive actions in a local community, also take measures oriented at social support of people in difficult life circumstances. A graduate has competence to work with children, young people and adults facing difficulties in adaptation to community conditions, socially maladjusted, criminally and morally derailed individuals, persons addicted to intoxicants, requiring specialist care and support. A graduate is prepared for professional work in educational and social rehabilitation care institutions, such as school (as an educator), court (as a social worker and court-appointed guardian), youth educational centre, juvenile shelter, correctional facilities, voluntary labour corps, community centres, emergency care unit, police, penal institution, drug treatment centres, institutions offering social support, crisis intervention centres. 3. A graduate has specialization competences in the following range: -methodical abilities in working with children and young people socially maladjusted and adults subject to penitentiary proceedings, - abilities to use psycho and socio-therapeutic techniques in addiction therapies, -creating and executing community prevention programs related to counteracting against instances of social pathology, - supporting a family, school and local community in solving educational problems with children and young people threatened with demoralisation and addictions, - abilities covering establishment of community groups alternative to counterculture youth groups having a deviant character, - work in various forms of community activities (pedagogical counselling, organisation of quality leisure time, cooperation with parents, with local government authorities and institutions implementing tasks related to care for individuals threatened by crime and socially maladjusted).

Learning outcomes

Learning outcomes for the Pedagogy programme as approved by Resolution No. 49/2016-2020 of the Senate of the University of Opole of 25 May 2017 on the approval of learning outcomes for study programmes and specialities implemented in the academic year 2017/2018.

Learning outcomes in terms of knowledge:
The graduate has elementary knowledge about the place of pedagogy in the system of sciences and about its objective and methodological connections with other disciplines of science.
He/she has structured knowledge of upbringing and education, its philosophical, socio-cultural, historical, biological, psychological and medical foundations, and knows selected concepts of a human being- philosophical, psychological and social - constituting the theoretical basis of pedagogical activity; basic theories of upbringing, learning and teaching, understands various determinants of these processes.
The graduate has elementary and structured knowledge of different educational environments, their specificity and processes, which take place in them, and elementary knowledge of the methodology of performing typical tasks, norms, procedures used in different areas of pedagogical activity.

Learning outcomes in terms of skills:
The graduate is able to use basic theoretical knowledge of pedagogy and related disciplines in order to analyse and interpret educational, upbringing, caring, cultural and supportive problems, as well as motives and patterns of human behaviour. He/she is able to observe and interpret social phenomena and analyses their connections with different areas of pedagogical activity.
The graduate has well- developed interpersonal communication skills and can use specialist language and communicate in a precise and coherent way using various communication channels and techniques with specialists in the field of pedagogy as well as with non-specialist recipients.
He/she is able to animate work on development of participants of pedagogical processes, to promote their self-reliance in acquisition of knowledge, and to inspire them to undertake lifelong educational activities. He/she can generate original solutions to specific pedagogical problems and forecast the course of their solving and predict the effects of planned activities.

Learning outcomes in terms of social competence:
The graduate is convinced of the sense, value and necessity of undertaking pedagogical activities in the social environment and is ready to take up professional challenges. He/she is active, undertakes effort and shows persistence in realization of individual and team actions.
The graduate is aware of their knowledge and skills, understands the need for constant professional improvement and personal development assesses their own competences and improves skills, and determines the directions of their own development and education. He/she is prepared to actively participate in groups, organisations and institutions carrying out pedagogical actions, and is able to communicate with people who are or who are not specialists in a given field; notices and formulates moral problems and ethical dilemmas related to their own and others' work, seeks optimal solution and acts in accordance with ethical principles

Admission procedures:

Visit the following page for details on admission procedures: https://rekrutacja.uni.opole.pl