Uniwersytet Opolski - Central Authentication SystemYou are not logged in | log in
Study programmes > All studies > Pedagogy > (in Polish) Pedagogika

(in Polish) Pedagogika (2-PRK-PED-S.M.2)

(in Polish: Pedagogika)
master's degree studies
full-time, 2 years
Language: Polish

Informacje ogólne

Instytut Nauk Pedagogicznych Uniwersytetu Opolskiego zajmuje się działalnością dydaktyczną i badawczą, dokładając wszelkich starań by studenci zdobywając kwalifikacje, zostali wyposażenie w kompleksową wiedzę zarówno teoretyczną, jak i praktyczną. Zajęcia dla studentów prowadzone są przez wysoko wykwalifikowaną kadrę nauczycieli akademickich w różnych formach, wykorzystując nowoczesne środki i metody dydaktyczne, pozwalające na wnikliwie analizowanie problemów i wyznań współczesnej pedagogiki. Instytut współpracuje z placówkami naukowo-badawczymi w kraju i zagranicą, organizowane są międzynarodowe obozy naukowe, ale również „staże” w Polsce (w ramach programu „Most” na innych uczelniach w kraju) i za granicami naszego kraju (np. w ramach programu ERASMUS+).

Jeśli chcesz być dobrze przygotowany do życia i wypełniania zawodu z misją społeczną, spędzić interesująco i aktywnie okres studiów, zrealizować ciekawe praktyki zawodowe, pozwalające doskonalić swój przyszły warsztat pedagogiczny - to wybierz studia w INP w Uniwersytecie Opolskim.

Studia IIo na kierunku pedagogika adresowane są do absolwentów kierunków studiów Iolub jednolitych studiów magisterskich o dowolnym profilu, osadzonych w dziedzinie nauk społecznychi nauk humanistycznych. Są propozycją dla absolwentów szczególnie takich kierunków jak: pedagogika, socjologia, psychologia, komunikacja społeczna, filozofia, historia, nauki o rodzinie, językoznawstwo czy kulturoznawstwo.

Czego się uczy na Pedagogice

Pedagogika jest interdyscyplinarną nauką społeczną, obejmująca swym zakresem całościowe procesy edukacyjne i wychowawcze, mające swoje źródło również w filozofii, socjologii czy psychologii. Pedagogika jest otwarta na różne rodzaje i formy wiedzy, jak również na wszystkie osoby: dzieci, młodzież, dorosłych, seniorów oraz na osoby znajdujące się w trudnych sytuacjach życiowych – co czyni z pedagogiki, kierunek i zawód na współczesne czasy.

W ramach studiów pedagogicznych studenci realizują: przedmioty podstawowe, kierunkowe, ogólnouczelniane, praktyczno-metodyczne oraz specjalizacyjne, w ramach wybranego modułu specjalistycznego (do wyboru od 2 semestru), w ramach którego mogą rozwijać i pogłębiać wiedzę specjalistyczną, umiejętności i kompetencje, przydatne w przyszłej pracy zawodowej.

  • Moduł specjalistyczny: animacja kultury z arteterapią (przygotowuje organizatorów i animatorów inicjatywo charakterze społeczno-oświatowym i kulturalnym w środowisku lokalnym przeobrażających go w układ przyjazny człowiekowi, umożliwiający mu kształtowanie się i realizację potrzeb rozwojowych oraz arteterapęutów mogących podjąć pracę róznymi metodami arteterapeutyczymi).
  • Moduł specjalistyczny: resocjalizacja z profilaktyką społeczną (przygotowuje studentów w zakresie podejmowania oddziaływań resocjalizacyjnych wobec osób nieprzystosowanych społecznie, jak również działań profilaktycznych w środowisku lokalnym a także podejmowania działań ukierunkowanych na wsparcie społeczne osób znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej).
  • Moduł specjalistyczny: opiekuńczo-wychowawcza z terapeutyczną (przygotowuje do pracy opiekuńczo-wychowawczej z dziećmi, młodzieżą i osobami dorosłymi, zarówno mieszczącymi się w normie funkcjonowania biopsychospołecznego, jak również z różnego rodzaju trudnościami i deficytami rozwojowymi).
  • Moduł specjalistyczny: planowanie i zarządzanie w edukacji(przygotowuje osoby rozumiejące potrzeby pedagogiczne, instytucjonalne i środowiskowe do pracy administracyjnej w placówkach edukacyjnych i opiekuńczo-wychowawczych różnych typów i szczebli, organów prowadzących wspomniane placówki, placówek samorządowego i państwowego nadzoru oświatowego, pracowników fundacji i organizacji pozarządowych).
  • Moduł specjalistyczny:doradztwo zawodowe i edukacyjne(przygotowuje specjalistów w zakresie pedagogiki pracy, świadczących usługi doradztwa edukacyjno-zawodowego, zorientowanego przede wszystkim na wsparciu w zakresie określania ścieżki edukacyjnej, planowania kariery zawodowej i życiowej, adaptacji na rynku pracy, a w szczególności wyboru zawodowego, doskonalenia i dokształcania zawodowego.

Działalność studencka

Studenckie Koło Naukowe Pedagogów (KNP) prowadzi działalność w zakresie popularyzacji nauk pedagogicznych, poprzez rozwijanie zainteresowań, zdobywanie doświadczeń oraz wiedzy z zakresu prowadzenia badań kultury i edukacji wśród młodzieży akademickiej. Poszczególne sekcje naukowe ukierunkowane są na działalność specjalistyczną, właściwą reprezentowanej subdyscyplinie pedagogicznej. W ramach Koła Naukowego Pedagogów funkcjonują następujące sekcje naukowe: Animatorów Kultury, PedagogikiOpiekuńczo-Wychowawczej, PedagogikiPracy, PedagogikiWczesnoszkolnej oraz PlanowaniaiZarządzaniaEdukacją. Swoje statutowe cele i zadania koło naukowe realizuje poprzez: organizację spotkań o charakterze naukowo-badawczym i dydaktycznym; prowadzenie szkoleń, kursów i warsztatów dla uczniów i studentów; prowadzenie badań i opracowywanie publikacji naukowych i popularnonaukowych; organizowanie i czynny udział w konferencjach i seminariach naukowych; organizację i uczestnictwo w wyjazdach studyjnych, a także organizację i realizację przedsięwzięć kulturalno-oświatowych i charytatywnych w skali regionalnej i ponadregionalnej.

Co można robić po studiach

Absolwent studiów IIo na kierunku Pedagogika, niezależnie od wybranego modułu specjalistycznego powinien dysponować przygotowaniem teoretycznym o charakterze interdyscyplinarnym zorientowanym na konkretną specjalizację pedagogiczną. Posiadać umiejętności: prowadzenia badań naukowych, projektowania i realizacji różnorodnych działań opiekuńczo-wychowawczych, dostrzegania oraz samodzielnego rozwiązywania problemów teoretycznych i praktycznych z zakresu swojej specjalizacji, być uwrażliwionym na potrzeby człowieka w różnych fazach życia, a także nastawionym na działalność prospołeczną i samodoskonalenie.

Absolwenci modułu specjalistycznego animacji kultury z arteterapią przygotowani są do pracy z dziećmi i młodzieżą oraz osobami dorosłymi, do kreowaniu pozytywnego wizerunku pracy w instytucjach systemu edukacji pozaszkolnej, kultury i mediów, opieki, wsparcia i pomocy w zakresie zagospodarowania czasu wolnego, instytucjach samorządowych, organizacjach politycznych i pozarządowych.

Absolwent modułu specjalistycznego posiada kompetencje specjalizacyjne w zakresie:

  • diagnozowania i rozwiązywania problemów społeczno-kulturowych środowiska;
  • organizacji i prowadzenia działań w zakresie animacji różnorodnych form pracy społeczno-kulturalnej;
  • kierowania i zarządzania elementami społeczno-kulturalnymi i wychowawczymi środowiska lokalnego;
  • wykorzystania kultury i sztuki w kreowaniu pozytywnego wizerunku pracy i działalności instytucji pozaszkolnych, organizacji pozarządowych, organizacji politycznych oraz samorządu lokalnego;
  • aktywizacji amatorskiej i zawodowej twórczości artystycznej w środowisku lokalnym.

Absolwenci modułu specjalistycznego: pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej z terapeutyczną przygotowani są do pracy opiekuńczej, wychowawczej i terapeutycznej na stanowisku: pedagoga, opiekuna i wychowawcy. Absolwenci zdobywają uprawnienia do podjęcia pracy w placówkach i instytucjach realizujących zadania z zakresu opieki i wychowania, w tym m.in. w: szkołach, internatach, bursach, świetlicach, świetlicach terapeutycznych i socjoterapeutycznych, poradniach specjalistycznych, domach dziecka, pogotowiach opiekuńczych, ośrodkach interwencji kryzysowej, poradniach psychologiczno-pedagogicznych, sanatoriach, prewentoriach, oddziałach dziecięcych szpitali, żłobkach, warsztatach terapii zajęciowej, placówkach wychowania pozaszkolnego, domach pomocy społecznej, organizacjach pożytku publicznego, ośrodkach pomocy społecznej, powiatowych centrach pomocy rodzinie, itd.).

Absolwent modułu specjalistycznego posiada kompetencje specjalizacyjne w zakresie:

  • realizacji zadań opiekuńczo-wychowawczych w placówkach opiekuńczo-wychowawczych: socjalizacyjnych, interwencyjnych i w rodzinnych formach kompensacji sieroctwa społecznego;
  • diagnozowania i prognozowania zjawisk rzeczywistego i potencjalnego zagrożenia rozwoju dzieci i młodzieży oraz osób dorosłych;
  • umiejętności rozpoznawania i samodzielnego rozwiązywania problemów opiekuńczych i wychowawczych dzieci i młodzieży oraz osób dorosłych w środowisku naturalnym (rodzinnym), jak i społecznym (w placówkach częściowej oraz całkowitej zastępczej opieki i wychowania, instytucjach opieki i wsparcia);
  • podejmowania działań zmierzających do życiowego usamodzielnienia wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych oraz ich integracji ze środowiskiem a także organizowania różnorodnych form samopomocy;
  • organizowania współdziałania placówek oświatowych, opiekuńczych, wychowawczych, terapeutycznych, socjalnych z rodziną i środowiskiem lokalnym, organizacjami pozarządowymi w zakresie zaspokajania potrzeb życiowych i rozwiązywania sytuacji kryzysowych;
  • wykorzystania w działaniu praktycznym tradycyjnych i nowoczesnych form i metod pracy opiekuńczo-wychowawczej z różnymi grupami podopiecznych;
  • ustawicznego samokształcenia i doskonalenia zawodowego.

Absolwenci modułu specjalistycznego  resocjalizacyjnaz profilaktyką społeczną posiadają kwalifikacje (mają przygotowanie pedagogiczne) do pracy z dziećmi i młodzieżą oraz z osobami dorosłymi, które mają problemy w przystosowaniu się do warunków środowiskowych, jednostkami niedostosowanymi społecznie, wykolejonymi przestępczo i obyczajowo, uzależnionymi od środków odurzających, wymagającymi specjalistycznej pomocy opiekuńczej oraz wsparcia społecznego. Mogą podjąć zatrudnienie w instytucjach systemu oświaty i opieki resocjalizacyjnej (np.: sąd, młodzieżowy ośrodek wychowawczy, schronisko dla nieletnich, zakład poprawczy, zakład karny, placówki odwykowe, instytucje pomocy zajmujące się wsparciem społecznym, ośrodki interwencji kryzysowej itp.).

Absolwent modułu specjalistycznego posiada kompetencje specjalizacyjne w zakresie:

  • umiejętności metodycznych w zakresie pracy z dziećmi i młodzieżą niedostosowaną społecznie oraz z osobami dorosłymi objętymi postępowaniem penitencjarnym;
  • stosowania technik psycho i socjoterapeutycznych w terapii uzależnień;
  • tworzenia i realizacji środowiskowych programów profilaktycznych, dotyczących zapobiegania objawom patologii społecznej;
  • wspierania rodziny, szkoły i społeczności lokalnej w rozwiązywaniu problemów wychowawczych z dziećmi i młodzieżą zagrożoną demoralizacją i uzależnieniami,
  • umiejętności tworzenia grup i środowisk alternatywnych wobec młodzieżowych grup kontrkulturowych;
  • zdolności funkcjonowania w rożnych formach pracy środowiskowej (doradztwo pedagogiczne, organizacja czasu wolnego, współpraca z rodzicami, z władzami samorządowymi oraz instytucjami realizującymi zadania z zakresu opieki nad osobami zagrożonymi przestępczością oraz niedostosowaniem społecznym).

Absolwenci modułu specjalistycznego planowanie i zarządzanie w edukacjiprzygotowani są do pracy zawodowej w instytucjach oświatowo-wychowawczych, instytucjach kształcenia ustawicznego, stowarzyszeniach, fundacjach i organizacjach pozarządowych na stanowiskach administracyjnych związanych z planowaniem, nadzorowaniem i zarządzaniem placówkami - mają kompetencje do wspomagania w tych zadaniach dyrektora placówki. Mogą być zatrudnieni jako: sekretarze w szkole, referenci w zespołach administracyjno-ekonomicznych samorządów terytorialnych, a także jako pracownicy administracyjni w kuratorium oświaty oraz na stanowiskach administracyjnych w szkolnictwie wyższym.

Absolwent modułu specjalistycznego posiada kompetencje specjalizacyjne w zakresie:

  • diagnozowania potrzeb instytucji edukacyjnej i środowiska;
  • planowania działalności oświatowej, opiekuńczej i organizacyjnej w instytucji;
  • wspomagania kierowania zmianami w zakresie opieki i edukacji;
  • nadzorowania i zarządzania instytucjami edukacyjnymi;
  • tworzenia i realizacji projektów organizacyjnych w placówce;
  • prowadzenia sekretariatu i archiwum;
  • organizacji i aktywizacji środowiska lokalnego na rzecz instytucji;
  • pozyskiwania środków finansowych na działalność edukacyjną i opiekuńczą.

Absolwenci modułu specjalistycznego doradztwo zawodowe i edukacyjne przygotowani są do pracy w charakterze szkolnego doradcy zawodowego, wspierającego wybory edukacyjno-zawodowe uczniów, jak również do pracy jako doradca zawodowy w instytucjach rynku pracy (w tym: publicznych służbach zatrudnienia, Ochotniczych Hufcach Pracy, agencjach zatrudnienia, instytucjach szkoleniowych i doradztwa personalnego)

Absolwent modułu specjalistycznego posiada kompetencje specjalizacyjne w zakresie:

  • udzielania informacji o zawodach rynku pracy, o możliwościach kształcenia i doskonalenia poprzez różne formy szkoleń;
  • organizowania systemu informacji o zawodach, o rynku pracy oraz rynku usług edukacyjnych;
  • diagnozowania predyspozycjizawodowych i osobowych uczniów;
  • prowadzenia badań zainteresowań i uzdolnień zawodowych;
  • organizacji poradnictwa indywidualnego i grupowego dla bezrobotnych i poszukujących pracy;
  • udzielania porad ułatwiających wybór zawodu, zmianę kwalifikacji oraz podjęcie lub zmianę zatrudnienia.

Cudzoziemcy

Więcej informacji dla kandydatów zagranicznych i osób posiadających zagraniczne dokumenty na stronie hello.uni.opole.pl

Pytania odnośnie rekrutacji cudzoziemców: hello@uni.opole.pl

tel. +48 77 452 7496,      +48 77 452 7292

Kandydaci zagraniczni dokumenty składają w International Students Office (również przesłanych pocztą)

adres: ul. Grunwaldzka 31, pok. 1, 8,9  45-054 m. Opole 

Qualification awarded:

(in Polish) Magisterium z pedagogiki

Access to further studies:

Learning outcomes

Learning outcomes for the Pedagogy programme as approved by the Resolution No. 49/2016-2020 of the Senate of the University of Opole of 25 May 2017 on the approval of learning outcomes for study programmes and specialities implemented in the academic year 2017/2018.

Learning outcomes in terms of knowledge:
The graduate has in-depth and expanded knowledge about the sources and place of pedagogy in the system of sciences and about its material and methodological connections with other disciplines of sciences, as well as expanded knowledge of various types of social structures and social life institutions, and interactions between them essential from the point of view of educational processes. He/she has in-depth knowledge about human development in the life cycle from the biological, psychological and social point of view, as well as knowledge on the types of social ties and the regularities governing them which are vital from the point of view of educational processes. The graduate has structured knowledge about the goals, organization and functioning of educational, upbringing, care, cultural, aid and therapeutic institutions, deepened in selected areas. He/she has deepened and structured knowledge about different educational environments, their specificity and processes, which take place in them.

Learning outcomes in terms of skills:
The graduate has deepened skills in observing, searching and processing information on social phenomena of various nature, using different sources, and in interpreting them from the point of view of educational issues. He/she can use and integrate theoretical knowledge in the field of pedagogy and connected disciplines in order to analyse complex educational, upbringing, cultural, aid and therapeutic issues, as well as diagnose and plan practical actions. The graduate can skilfully use selected theoretical approaches to analyse practical actions and creatively animate the work on their own development and development of participants in educational and upbringing processes and support their independence in gaining knowledge, as well as inspire to activities aiming at lifelong learning. He/she can generate original solutions to complex pedagogical problems and foresee the course of action, and is able to select and apply procedures appropriate for a given pedagogical activity, choose means and methods of work in order to effectively accomplish any given work tasks, guided by ethical principles.

Learning outcomes in terms of social competences:
The graduate appreciates the importance of pedagogical sciences in the development of an individual and proper relations in social environments, and is ready to undertake professional and personal challenges. He/she is active, makes an effort and is characterized by perseverance in undertaking individual and collective professional activities in the field of pedagogy, and is committed to cooperation with the environment. He/she is convinced of the necessity and importance of behaving in a professional manner and observing the rules of professional ethics, and notices and formulates moral problems and ethical dilemmas related to their own and others' work. The graduate seeks optimal solutions and possibilities of correcting improper pedagogical actions, and is sensitive to educational problems, ready to communicate and cooperate with the environment, including those who are not specialists in a given field, and to actively participate in groups and organizations implementing pedagogical activities.

Admission procedures:

Visit the following page for details on admission procedures: https://rekrutacja.uni.opole.pl