Warsztat naukowy studenta 02.04-WNS
Celem zajęć jest zapoznanie i wdrożenie studentów w warsztat pracy historyka zajmującego się badaniami nad dziejami cywilizacji ludzkiej od starożytności po XX wiek. Wskazanie różnego rodzaju publikacji historycznych oraz źródeł historycznych. Zapoznanie z instytucjami odpowiedzialnymi za zachowanie materiałów źródłowych. Zapoznanie z rodzajami źródeł historycznych oraz z zasadami pracy nad nimi: krytyka zewnętrzna i wewnętrzna źródeł dotyczących. Wprowadzenie do poprawnego pisania różnych prac naukowych.
Literatura uzupełniająca
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
K_W02 Posiada pogłębioną wiedzę z zakresu historii Polski i powszechnej. P6S_WG
K_W04 Posiada znajomość elementarnej terminologii nauk humanistycznych. P6S_WG
K_W05 Posiada ogólną wiedzę o wybranych okresach przeszłości człowieka. P6S_WG
K_W06 Dostrzega relacje pomiędzy aktualnymi wydarzeniami a przeszłością. P6S_WG
K_W10 Wie o istnieniu w naukach historycznych i społecznych różnych1.-2. Publikacje naukowe i popularno-naukowe i ich wykorzystanie w badaniach indywidualnych – czyli o konstruowaniu bibliografii we własnej pracy naukowej
Rodzaje publikacji naukowych: książki (w tym monografie), edycje źródłowe, podręczniki (textbook), poradniki (handbook), materiały konferencyjne (conference proceedings), dysertacje, raporty z badań (reports), raporty statystyczne (statistical reports), artykuły (journal article), w tym artykuły naukowe (research article), przeglądowe (review), przegląd literatury (literature review) oraz przegląd systematyczny (systematic review). [J.P. i T.C.]
2. Omówienie struktury publikacji naukowych, w tym takich pojęć jak: abstrakt, słowa kluczowe, wprowadzenie, metoda, dyskusja, wnioski. [J.P.]
3. Źródła informacji o cytowaniach i wskaźniki bibliometryczne autorów prac naukowych stosowane w Polsce i na świecie (wyjaśnienie, czym jest Indeks Hirscha oraz bazy Scopus, Google Scholar, Web of Science i jak z nich korzystać), ocena jakości czasopism naukowych oraz systemy identyfikacji autorów. [J.P.]
4. Archiwa w Polsce. Struktura, sposoby korzystania [T.C.]
5. Biblioteki w Polsce – struktura. Instytucje przechowujące źródla rękopiśmienne do dziejów narodu i państwa polskiego [T.C.]
6. Omówienie problemu oszustw publikacyjnych (tzw. predatory publishers i hijacked journals) oraz naruszenia praw autorskich (plagiat, autoplagiat, tzw. ghostwriting) w świetle przepisów prawa. [J.P.]
7. Omówienie źródeł finansowania badań i publikacji naukowych (badania podstawowe, badania strategiczne i rozwojowe, badania w ramach programów ministerialnych, programy finansowane ze środków UE, programy FNP i NCN, kursy i stypendia dla młodych naukowców) [J.P.]
8. Film jako źródło historyczne; film historyczny jako źródło wiedzy o przeszłości [T.C.]
9. Jak napisać grant naukowy? Warsztaty z zakresu poprawnego budowania wniosku. [J.P.]
10.-11. Źródłoznawstwo - omówienie źródeł do historii starożytnej (stan zachowania, główne problemy interpretacyjne, nowoczesne metody badań)
- źródła literackie
- numizmatyka
- epigrafika
- źródła archeologiczne [J.P.]
12.-15. Źródłoznawstwo - omówienie źródeł do historii od średniowiecza po XX w.
- ego-dokument (diariusz, pamiętnik, wspomnienia, korespondencja, silva rerum domu szlacheckiego i mieszczańskiego, materiały majątkowe i związane z prowadzeniem gospodarstwa domowego).
- źródła narracyjne nie będące ego-dokumentem, kroniki i ich przemiany od średniowiecz po współczesność
- akta urzędowe i ich typologia: księgi wpisów, akta czynności, akta spraw, korespondencja
- prasa – od druków ulotnych po współczesną prasę [T.C.]
punktów widzenia, determinowanych różnym podłożem narodowym i kulturowym. P6S_WG
K_W11 Wie, że badania i debata historyczna są procesem, który niesie ze sobą nieustanne zmiany i rozwój poglądów. P6S_WG/K.
Umiejętności
Student potrafi wyszukiwać, analizować, selekcjonować, oceniać oraz użytkować informacje i dane z wykorzystaniem różnych źródeł i metod (K_U01; P6S_UW)
Posiada umiejętność publicznej prezentacji wyników analizy badań nad przyprawami i innymi używkami (K_U02; P6S_UW)
Posiada podstawowe umiejętności w zakresie poprawnego komentowania, opatrywania przypisami i redagowania tekstów zgodnie z kanonami przyjętymi w naukach humanistycznych (K_U03; P6S_UW)
Posiada umiejętność argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułować wnioski (K-U04; P6S_UW)
Posiada podstawowe umiejętności badawcze w zakresie historii (K_U05; P6S_UW)
Umie korzystać z technologii informacyjnej, multimediów i zasobów Internetu. Potrafi opracowywać dane dotyczące historii i związanych z nią dyscyplin nauki, stosując m. in. metody statystyczne oraz tworząc bazy danych (K_U06; P6S_UW)
Posiada umiejętność komunikowania się z zastosowaniem właściwej, profesjonalnej terminologii (K_U07; P6S_UW)
Potrafi dokonać krytycznej analizy różnego rodzaju obszarów wiedzy i informacji z (K_U08; P6S_UW)
Wykazuje umiejętność uczenia się i doskonalenia własnego warsztatu z wykorzystaniem nowoczesnych środków i metod pozyskiwania, organizowania i przetwarzania informacji i materiałów (K-U13; P6S_UW)
Kompetencje społeczne (postawy)
Respektuje fakt, że badania i debata historyczna są procesem w stanie nieustannych zmian i ciągłego rozwoju. Kieruje się obiektywizmem w podejściu do przekazu historycznego. P7S_KO
Posiada odwagę cywilną w sprzeciwianiu się instrumentalizacji wiedzy historycznej przez grupy narodowe, społeczne i polityczne. P7S_KK
Kryteria oceniania
zaliczenie z oceną, przygotowanie prezentacji/pracy pisemnej o charakterze warsztatowym
50% aktywny udział w zajęciach 50% praca zaliczeniowa
Praktyki zawodowe
w ramach zajęć przewidziane zajęcia warsztatowe w archiwum w wymiarze 1,5 godz.
Literatura
E.A. Mierzwa, Historyka. Wstęp do badań, Piotrków Trybunalski 2001.
A. Świeżawski, Warsztat naukowy historyka. Wstęp do badań historycznych, Częstochowa 1999
Vademecum historyka starożytnej Grecji i Rzymu, t. 1-2, pod red. Ewy Wipszyckiej, Warszawa 1979 (wraz z późniejszymi wydaniami) -1986.
Vademecum historyka starożytnej Grecji i Rzymu, t. 3: Źródłoznawstwo czasów późnego antyku, pod red. Ewy Wipszyckiej, Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN 1999.
Vademecum historyka starożytnej Grecji i Rzymu: źródłoznawstwo starożytności klasycznej, t. 1–2, pod red. Ewy Wipszyckiej, wyd. 2 zmienione, Warszawa 2001.
Kolendo, J. Żelazowski, E. Bunsch, Teksty i pomniki. Zarys epigrafiki łacińskiej okresu Cesarstwa Rzymskiego, Warszawa 2003.
Howgego Ch., Ancient History from Coins, London/New York 1995.
I. Ihnatowicz, A. Biernat, Vademecum do badań nad historią XIX i XX w., Warszawa 2003.
Egodokumeny, Tradycje historiograficzne i perspektywy badawcze, red. W. Chorążyczewski, A. Pacevicius, S. Roszak, Toruń 2015.
J. Łojek, J. Myśliński, W. Władyka, Dzieje prasy polskiej (Warszawa: Interpress, 1988)
T. Buksiński, Interpretacja źródeł historycznych, Warszawa 1992.
J. Topolski, Metodologiczne klasyfikacje źródeł historycznych, [w]: Problemy dydaktyczne nauk pomocniczych historii, t. 1, Katowice 1972, s. 7-20
M. Hendrykowski, Film jako źródło historyczne, Poznań 2000
Film i historia. Antologia, red. I. Kurz, Warszawa 2008
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: