Badania ewaluacyjne 02.06-DKS-BE
1. Omówienie tematyki zajęć oraz zasad zaliczenia.
2. Rozwój studiów ewaluacyjnych.
3. Ewaluacja w naukach społecznych.
4. Modele badań ewaluacyjnych
5. Standardy etyczne w ewaluacji.
6. Proces ewaluacji: porzebieg, uczestnicy.
7. System ewaluacji w instytucjach publicznych w Polsce i Unii Europejskiej – wybrane zagadnienia.
8. Przegląd bazy badań ewaluacyjnych - analiza wybranych raportów.
9. Ewaluacja zewnętrzna w polskim systemie edukacji.
10. Ewaluacja wewnętrzna w edukacji.
11.Ewaluacja w demokracji/partycypacyjna.
12. Społeczna rola ewaluatora.
13. Ewaluacja designu.
14. Opracowanie rekomendacji i raportu z ewaluacji.
15. Zaliczenie zajęć.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Wymagania
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W_01 Wie czym jest ewaluacja, jakie są jej podstawowe modele oraz koncepcje teoretyczne i metodologiczne im odpowiadające. Zna standardy etyczne prowadzenia ewaluacji.
U_01 Potrafi zaprojektować badanie ewaluacyjne, dobrać odpowiednie do przedmiotu badania kryteria i wskaźniki oraz metody i techniki badawcze.
U_02 Posiada umiejętność opracowania raportu ewaluacyjnego wraz z rekomendacjami.
K_01 Rozumie etyczne aspekty prowadzenia badań ewaluacyjnych. Podejmuje dialog z róznymi środowiskami zaangażwoanymi w ewaluację. Potrafi zachować niezależność jako ewaluator.
Kryteria oceniania
Wykład Egzamin ustny
Ćwiczenia Wykonanie projektu ewaluacji, test z zakresu zadanej literatury.
Literatura
1. Środowisko i warsztat ewaluatora, red. Agnieszka Haber, Maciej Szałaj, PARP, Warszawa 2008.
2. K. Olejniczak, M. Kozak, B. Lędzian (red) Teoria i praktyka ewaluacji interwencji publicznych. Podręcznik akademicki. Warszawa 2008,
3.Ewaluacja w edukacji, red. Nauk. Leszek Korporowicz, Warszawa 1997.
4. Ornacka Katarzyna, Ewaluacja między naukami społecznymi i pracą socjalną, Kraków 2003.
5. Fourth Generation Evaluation, Egon G. Guba, Yvonne S. Lincoln, London 2001.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: