Historia architektury 02.06-DKS-HA
Zapoznanie słuchaczy z dziejami architektury światowej, w szczególności europejskiej. Przekazanie wiadomości dotyczących stylów, kierunków i nurtów architektury, sylwetek najważniejszych twórców i ich dokonań oraz ewolucji poszczególnych zagadnień tematycznych i rodzajowych. Wykazanie ciągów przyczynowo-skutkowych w dziejach architektury oraz zależności między tą sferą dokonań a strukturami i rolami społecznymi obecnie i w przeszłości.
Wykład, treści, każdy z tematów obejmuje 2 godziny:
1. Wszystko jest symboliczne - znaczenia i znaki
2. Dom, kamienica, blok na przestrzeni wieków
3. Dzieje miasta
4. Przypadek Opola - studium miasta w kontekście historycznym
5. Miasto idealne
6. Świątynia
7. Kościół
8. Zamek i pałac
9. Park i ogród
10. Cmentarz
11. Plac miejski
12. Przestrzeń handlu
13. Budynki publiczne
14. Mieszkanie
15. Podsumowanie
Ćwiczenia rozszerzają wiedzę i dzięki elementom praktycznym czynią ją użyteczną w kontekście namysłu antropologicznego i socjologicznego.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Realizowany w terenie
Wymagania
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Rozumie w zaawansowanym stopniu znaczenie designu oraz komunikacji społecznej w życiu społecznym. Zna zakres zagadnień oraz pojęcia i teorie odnoszące się do designu i komunikacji społecznej oraz historyczno-kulturowe uwarunkowania ich rozwoju.
Posiada zaawansowaną wiedzę o społecznym i kulturowym wymiarze sztuk użytkowych, działań artystycznych i architektury oraz historyczne uwarunkowania ich rozwoju. Zna i rozumie podstawowe style w sztuce i architekturze i związane z nimi tradycje twórcze i odtwórcze.
Zna fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji i rozumie różne formy publicznej wypowiedzi - artystycznej i nieartystycznej odnoszących się do tych problemów.
Umiejętności
Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę z zakresu nauk społecznych, humanistycznych i nauk o sztuce w opisie i analizie problemów społecznych związanych z designem i komunikacją społeczną.
Potrafi wyszukiwać, oceniać, selekcjonować i krytycznie analizować informacje i dane zastane o świecie społecznym oraz przełożyć uzyskane wyniki na działania praktyczne typowe dla działalności zawodowej związanej z designem i komunikacją społeczną.
Potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych aspektów kultury - w tym sztuki, w celu określenia ich znaczeń i oddziaływania społecznego.
Kompetencje społeczne
Jest gotów do współpracy z instytucjami publicznymi, organizacjami, stowarzyszeniami, przedsiębiorstwami, ośrodkami nauki i kultury.
Jest chętny i gotowy do samodzielnego inicjowania, projektowania i podejmowania działań badawczych i społecznych, celem rozwiązania praktycznego problemu.
Zdaje sobie sprawę ze społecznych i prawnych skutków przekształceń w środowisku przyrodniczym oraz przestrzeni społeczno-kulturowej. Jest gotów do współorganizowania działań na rzecz środowiska przyrodniczego i społecznego.
Kryteria oceniania
Egzamin ustny wedle dostarczonych na początku semestru zagadnień oraz listy najważniejszych dzieł architektonicznych z przeszłości i teraźniejszości.
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
Wilfried Koch, Style w architekturze, Warszawa 1996.
Architektura. Style i detale, red. Emily Cole, Warszawa 2015.
Nikolaus Pevsner, Historia architektury europejskiej, Warszawa 2012.
Susie Hodge, Krótka historia architektury, Warszawa 2019.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: