Historia sztuki 02.06-DKS-HS
Przekazanie studentom wiedzy dotyczącej dziejów sztuki i kompetencji do jej rozumienia, wstępnego analizowania i dostrzegania znaczeń, szczególnie w powiązaniu z zagadnieniami społecznymi oraz odnoszącymi się do sztuki użytkowej. Przekazanie wiadomości dotyczących stylów, kierunków i nurtów sztuki europejskiej, sylwetek najważniejszych twórców i ich dokonań. Wykazanie ciągów przyczynowo-skutkowych w dziejach sztuki oraz zależności między dokonaniami artystycznymi a strukturami i rolami społecznymi obecnie i w przeszłości.
1. Znaczenia i symbole (1)
2. Sztuka pradziejowa (1)
3. Sztuka Mezopotamii i Egiptu (1)
4. Sztuka antycznej Grecji (1)
5. Imperium rzymskie (1)
6. Schyłek antyku i wczesne chrześcijaństwo (1)
7. Średniowiecze - romanizm, gotyk (1)
8. Renesans (1)
9. Barok (1)
10. XVIII wiek (1)
11. Sztuka XIX wieku (2)
12. Sztuka XX wieku (3)
Ćwiczenia rozszerzają wiedzę i dzięki elementom praktycznym czynią ją użyteczną w kontekście namysłu antropologicznego i socjologicznego.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Realizowany w sali
Wymagania
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Rozumie w zaawansowanym stopniu znaczenie designu oraz komunikacji społecznej w życiu społecznym. Zna zakres zagadnień oraz pojęcia i teorie odnoszące się do designu i komunikacji społecznej oraz historyczno-kulturowe uwarunkowania ich rozwoju.
Posiada zaawansowaną wiedzę o społecznym i kulturowym wymiarze sztuk użytkowych, działań artystycznych i architektury oraz historyczne uwarunkowania ich rozwoju. Zna i rozumie podstawowe style w sztuce i architekturze i związane z nimi tradycje twórcze i odtwórcze.
Zna fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji i rozumie różne formy publicznej wypowiedzi - artystycznej i nieartystycznej odnoszących się do tych problemów.
Umiejętności
Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę z zakresu nauk społecznych, humanistycznych i nauk o sztuce w opisie i analizie problemów społecznych związanych z designem i komunikacją społeczną.
Potrafi wyszukiwać, oceniać, selekcjonować i krytycznie analizować informacje i dane zastane o świecie społecznym oraz przełożyć uzyskane wyniki na działania praktyczne typowe dla działalności zawodowej związanej z designem i komunikacją społeczną.
Potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych aspektów kultury - w tym sztuki, w celu określenia ich znaczeń i oddziaływania społecznego.
Kompetencje społeczne
Jest gotów do współpracy z instytucjami publicznymi, organizacjami, stowarzyszeniami, przedsiębiorstwami, ośrodkami nauki i kultury.
Jest chętny i gotowy do samodzielnego inicjowania, projektowania i podejmowania działań badawczych i społecznych, celem rozwiązania praktycznego problemu.
Zdaje sobie sprawę ze społecznych i prawnych skutków przekształceń w środowisku przyrodniczym oraz przestrzeni społeczno-kulturowej. Jest gotów do współorganizowania działań na rzecz środowiska przyrodniczego i społecznego.
Kryteria oceniania
Egzamin ustny wedle dostarczonych na początku semestru zagadnień.
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
Jan Białostocki, Sztuka cenniejsza niż złoto, Warszawa 2008.
Erich Gombrich, O sztuce, Warszawa 2008
Anda Rottenberg, Sztuka w Polsce 1945-2000, Warszawa 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: